Vad jag förstått så hade norrmännen och senare danskarna "monopol" på denna handel, någon som kan bekräfta eller avfärda detta? Själv har jag för mig att sjöfart mellan england och island förekom. Vore tacksam för upplysningar om detta, handeln och sjöfarten på Island och Grönland före resp. efter det norska "övertagandet".
/MVH Stefan.
Islandshandeln...?!
Efter att Norge och Island förenats med Danmark i slutet av 1300-talet fick Bergenska köpmän monopol på handeln, men uppenbarligen fanns inga medel att upprätthålla ett monopol som ingen (utom dessa köpmän) tjänade på, för Island lär ha haft handelsförbindelser med både holländare, Hansan och framförallt England.
Tydligen ska flera engelska "köpmän" desutom haft för vana att plundra och röva i samband med handeln, varpå regelrätta strider utkämpades mot dem.
Förmodligen for dessa 'handelsmän' då vidare förbi Grönland och Kanada, landade kring Manhattan och startade Tupperware...
Tydligen ska flera engelska "köpmän" desutom haft för vana att plundra och röva i samband med handeln, varpå regelrätta strider utkämpades mot dem.
Förmodligen for dessa 'handelsmän' då vidare förbi Grönland och Kanada, landade kring Manhattan och startade Tupperware...
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Hej Beo.Beowulf!! skrev:Efter att Norge och Island förenats med Danmark i slutet av 1300-talet fick Bergenska köpmän monopol på handeln, men uppenbarligen fanns inga medel att upprätthålla ett monopol som ingen (utom dessa köpmän) tjänade på, för Island lär ha haft handelsförbindelser med både holländare, Hansan och framförallt England.
Kanske skall du ta och redogöra för vad du verkligen menar med detta
Hälsningar
Christer Samuelsson.