Skottdrama i Paris på TV

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 juli 2006, 13:59

Har föjt 'dramat' med intresse...'en vit Citroen' - kan NÅGON erinra sig en VIT Citroen? jag kan inte
minnas att det var en färg som Citroen målade sina bilar i ?????, Varjag

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2006, 14:02

varjag skrev:Har föjt 'dramat' med intresse...'en vit Citroen' - kan NÅGON erinra sig en VIT Citroen? jag kan inte
minnas att det var en färg som Citroen målade sina bilar i ?????, Varjag
Hade inte Citroen med några modeller under 1970-talet rundade baklyktor? Bilmärket kunde även vara BMW.

Stefan

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 12 juli 2006, 15:06

Har du sett sekvensen någon gång efter att du såg den första gången, och hur gammal var du när bilden 'etsades' in? Är du dessutom säker på att det var en "aktuell" bild? Bara för att du såg den ett visst år betyder ju inte det att den inte då hade några år på nacken..

Människans förmåga att minnas är visserligen en stark egenskap hos oss, men det är samtidigt föränderligt och ibland förvanskande - vi förenklar förlopp och vi ändrar omedvetet våra minnesbilder. Ju äldre minnet är, ju mer har det förändrats. Om vi dessutom var små när vi upplevde det vi minns blir förändringen ännu större. När man var mindre hade man till exempel väldigt svårt att uppfatta proportioner.

Om du inte har sett sekvensen på ett bra tag så kan ju ett tips vara att söka efter klipp som inte är så långa som du då uppfattade dem och efter klipp där förövarna inte är så många som du minns dem som, det kan ge napp.

I värsta fall har din hjärna format om minnet så till den grad att du faktiskt inte känner igen klippet när du ser det.

När jag var en liten teling var jag i Oslo och bodde på Grand Hotel på Karl Johan. I hotellets trapphus hängde en stor tavla (som var en del av en från början ännu större tavla) föreställande en större styrka av kavallerister från fransk-tyska kriget som vilar ut efter en drabbning. Jag mindes tavlan som enorm och att den helt dominerade trapphuset och när jag första gången såg den så stod jag så länge i trapphuset och tittade på den att mina föräldrar till slut fick dra mig ner till middagen.

Senast jag var i Oslo hade jag några timmar över och gick och strosade på Karl Johan, mindes tavlan och gick in på Grand Hotel och in i deras trapphus. Först hittade jag inte tavlan på den stora vägg där jag mindes att den suttit men gav inte upp utan fortsatte att leta. Till slut hade jag klättrat upp till översta våningen på hotellet och fann där en visserligen stor men knappast enorm tavla föreställande några kavallerister som vilade ut bakom ett hus. Definitivt den tavlan, men knappast så som jag hade kommit ihåg den.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2006, 15:16

Wooster skrev:Har du sett sekvensen någon gång efter att du såg den första gången, och hur gammal var du när bilden 'etsades' in? Är du dessutom säker på att det var en "aktuell" bild? Bara för att du såg den ett visst år betyder ju inte det att den inte då hade några år på nacken..

Människans förmåga att minnas är visserligen en stark egenskap hos oss, men det är samtidigt föränderligt och ibland förvanskande - vi förenklar förlopp och vi ändrar omedvetet våra minnesbilder. Ju äldre minnet är, ju mer har det förändrats. Om vi dessutom var små när vi upplevde det vi minns blir förändringen ännu större. När man var mindre hade man till exempel väldigt svårt att uppfatta proportioner.

Om du inte har sett sekvensen på ett bra tag så kan ju ett tips vara att söka efter klipp som inte är så långa som du då uppfattade dem och efter klipp där förövarna inte är så många som du minns dem som, det kan ge napp.

I värsta fall har din hjärna format om minnet så till den grad att du faktiskt inte känner igen klippet när du ser det.

När jag var en liten teling var jag i Oslo och bodde på Grand Hotel på Karl Johan. I hotellets trapphus hängde en stor tavla (som var en del av en från början ännu större tavla) föreställande en större styrka av kavallerister från fransk-tyska kriget som vilar ut efter en drabbning. Jag mindes tavlan som enorm och att den helt dominerade trapphuset och när jag första gången såg den så stod jag så länge i trapphuset och tittade på den att mina föräldrar till slut fick dra mig ner till middagen.

Senast jag var i Oslo hade jag några timmar över och gick och strosade på Karl Johan, mindes tavlan och gick in på Grand Hotel och in i deras trapphus. Först hittade jag inte tavlan på den stora vägg där jag mindes att den suttit men gav inte upp utan fortsatte att leta. Till slut hade jag klättrat upp till översta våningen på hotellet och fann där en visserligen stor men knappast enorm tavla föreställande några kavallerister som vilade ut bakom ett hus. Definitivt den tavlan, men knappast så som jag hade kommit ihåg den.
Jag har för mig att jag såg sekvensen en gång till strax efteråt, sedan såg jag en bild från händelsen i en "damtidning"(det trodde ni inte va! :D ) Tror nästan att jag skall göra en djupdykning i tidningsarkivet, men jag vet också att det hände under sommarmånaderna, så jag chansar på det.

Wooster, det som du tog upp var ju en intressant bild......Tror nästan att jag skall öppna en ny tråd om det på sidan om. :)

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2006, 15:24

Jag tänker bara upplysa om att jag har öppnat en tråd om minnesbilder från förr i Loungen.

viewtopic.php?t=25779

Stefan

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 14 juli 2006, 00:43

Wooster skrev:
[…] Senast jag var i Oslo hade jag några timmar över och gick och strosade på Karl Johan, mindes tavlan och gick in på Grand Hotel och in i deras trapphus. Först hittade jag inte tavlan på den stora vägg där jag mindes att den suttit men gav inte upp utan fortsatte att leta. Till slut hade jag klättrat upp till översta våningen på hotellet och fann där en visserligen stor men knappast enorm tavla föreställande några kavallerister som vilade ut bakom ett hus. Definitivt den tavlan, men knappast så som jag hade kommit ihåg den.
En liten kommentar på det där. Det har en hel del med logiskt perspektiv och geometri att göra. När vi är små har vi en helt annan bild av ett rum än vi har som vuxna. Ställ dig mitt i rummet och studera det och möbler från olika nivåer, hund, 3-åring, 10-åring, vuxen och se hur det förändras. Barn tenderar även att ställa sig mycket nära saker och bilder vilket kan skapa ett förhållande likt djupfokus. När man besöker barndomens miljöer känner man inte riktigt igen dem av just den anledningen även om ens minne faktiskt ÄR helt korrekt. Men visst kan minnet förvrängas ändå.

Användarvisningsbild
Professor Kalkyl
Medlem

Inlägg av Professor Kalkyl » 16 juli 2006, 20:00

Lustigt, jag läste först den här tråden. Sedan, en vecka senare på "Century of warfare" som den dagen handlade om mellanösternkonflikten såg jag ett klipp; terroristdrama i Paris som tydligen var mitt i vardagslunket och som var på TV. Kan det vara det, tyvärr har jag glömt precis vad det var. Kanske var det dramat som du tänker på? Eller så har minnet svikit mig.

// Tournesol, Kalkyl

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2006, 06:04

Jag fundera på att söka upp den där händelsen snart och det är några år som är intressanta, 1975?....Nej, jag var för liten då; 1976 möjligvis, 1977, 78 och 79 är tänkbara år medan 1980 börjar bli lite för yvig undersökning. 8O

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 februari 2007, 11:35

Jag tror att jag har hittat vad som hände, under juli 1978 så intogs den irakiska ambassaden i Paris av arabisktalande män. När polisen kom till platsen så utbröt en våldsam skottväxling, en polisman och en av gisslantagarna dödades. Jag misstänkte att det var denna händelse som jag menade.

Ytterligare forskning är eventuellt att vänta.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 12 februari 2007, 12:39

Fransk läsövning:

FRANCE 31/07/78 : Deux membres du Fatah-O.L.P., dont Ahmed Hammani, le frère du représentant de l'O.L.P. assassiné en janvier, attaquent l'ambassade d'Iraq, à Paris, sans occasionner de victime. L'un des agresseurs parvient à fuir alors que la police arrive et l'autre, Ahmed Hammani, prend plusieurs personnes en otages à l'intérieur de l'ambassade. La police obtient, après négociations, la reddition du preneur d'otages. Lors de l'évacuation de celui-ci, des membres de l'ambassade ouvrent le feu vers lui, le manquent, mais tuent un inspecteur de police français. Les forces de l'ordre ripostent, abattant l'un des Iraqiens et en blessent un autre. Deux autres policiers et le terroriste sont également blessés.
http://www.mediasnews.com/chrono/chrono1978b.php

MVH

Hans

Babelfish: FRANCE 31/07/78: Two members of the Fatah-o.l.p., of which Ahmed Hammani, the brother of the representative of the O.L.P. assassinated in January, attack the embassy from Iraq, in Paris, without causing victim. One of the attackers manages to flee whereas the police force arrives and the other, Ahmed Hammani, takes several people as hostages inside the embassy. The police force obtains, after negotiations, the rendering of the taker of hostages. At the time of the evacuation of this one, members of the embassy open fire towards him, miss it, but kill a French police inspector. The police force counteracts, cutting down one of the Iraqis and wound another of them. Two other police officers and the terrorist are also wounded.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 februari 2007, 12:51

Hans skrev:Fransk läsövning:

FRANCE 31/07/78 : Deux membres du Fatah-O.L.P., dont Ahmed Hammani, le frère du représentant de l'O.L.P. assassiné en janvier, attaquent l'ambassade d'Iraq, à Paris, sans occasionner de victime. L'un des agresseurs parvient à fuir alors que la police arrive et l'autre, Ahmed Hammani, prend plusieurs personnes en otages à l'intérieur de l'ambassade. La police obtient, après négociations, la reddition du preneur d'otages. Lors de l'évacuation de celui-ci, des membres de l'ambassade ouvrent le feu vers lui, le manquent, mais tuent un inspecteur de police français. Les forces de l'ordre ripostent, abattant l'un des Iraqiens et en blessent un autre. Deux autres policiers et le terroriste sont également blessés.
http://www.mediasnews.com/chrono/chrono1978b.php

MVH

Hans

Babelfish: FRANCE 31/07/78: Two members of the Fatah-o.l.p., of which Ahmed Hammani, the brother of the representative of the O.L.P. assassinated in January, attack the embassy from Iraq, in Paris, without causing victim. One of the attackers manages to flee whereas the police force arrives and the other, Ahmed Hammani, takes several people as hostages inside the embassy. The police force obtains, after negotiations, the rendering of the taker of hostages. At the time of the evacuation of this one, members of the embassy open fire towards him, miss it, but kill a French police inspector. The police force counteracts, cutting down one of the Iraqis and wound another of them. Two other police officers and the terrorist are also wounded.
Jag tyckte att det var bäst att citera hela ditt inlägg eftersom den där efterföljande inte syns så bra. :D Jag som inte kan franska behövde den där understa texten, det var lite skottväxling ute på gatorna, trots att jag bara var sju-åtta år då så kom bilderna rakt in till hjärnan på mig. Annars tycker jag att den där kronologin på den hemsidan är intressant, det hände någonting annat i Spanien under samma tidsperiod vet jag. Men det är helt annan händelse det som hände i Paris.

Stefan

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 12 februari 2007, 20:15

Hans och Babelfish skrev:

För det första - fantastiskt vad mycket bättre Babelfish har blivit sedan det kom. I början var det på stört omöjligt att översätta något längre än tre ord utan att det blev pannkaka.

Men så måste jag bara undra, och någon som kan franska får gärna svara ;)

Var det alltså så att polisen fick gisslanstagaren att ge upp - och då öppnar ambassadpersonal eld, missar gisslantagaren och skjuter ihjäl en fransk polis, med effekten att den franska polisen skjuter ner två irakier varav den ena dör? (eller "cut down" respektive wound som Babelfish säger...)

Måste varit en rejält förvirrad och uppjagad situation.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 12 februari 2007, 20:50

Stämmer iof ej med tiden men kan det ha varit Mitterands "attentat" mot sig själv?

Mvh

Gostap

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 februari 2007, 01:33

Gostap
Stämmer iof ej med tiden men kan det ha varit Mitterands "attentat" mot sig själv?
Det var arabisktalande män(vet inte om nationaliteten) som du gjorde det, möjligen var det med den dåvarande spända läget i arabiska området. Men Mitterand kanske "anlitade"(målade upp termen lite) dessa män för att få färg på sin egen politik, inte vet jag :D ......Låt mig att "tala" om, att jag inte tänker göra en politisk diskussion om det där.

Stefan

Skriv svar