Dokument utifrån

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fältmarskalken
Medlem

Dokument utifrån

Inlägg av Fältmarskalken » 16 oktober 2006, 20:57

Det har väl varit allmänt kännt ett tag att "Dokument utifrån" snart ska läggas ned. Ett beslut som jag tycker är felaktigt. "Dokument utifrån" har ju funnits hos SVT i 35 år och det finns nog en och annan som tycker att det är dags att göra om programet eller helt ta bort det. Men jag måste säga att jag tycker "Dokument utifrån" har en funktion att fylla när det gäller att visa dokumentärer som behandlar aktuella saker från omvärlden. Jag är inte så säker att man kommer att kunna uppfylla den platsen med ett annat program. Visserligen finns det program på andra kanaler men jag tror inte att dom heller kommer att kunna fylla platsen efter "Dokument utifrån". Jag vill inte framstå som någon bakåtsträvare, men i det här fallet tycker jag att det är lite onödigt med förändring. Vad är era åsikter om nedläggningen?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 oktober 2006, 23:45

VArför ska man alltid ta bort bra trotjänare, "Dokument Utifrån" var riktigt bra kvalite, tillskillnad från mycket annat som SVT visar från Nyhets och Samhälls redaktionen (alldeles för många fd skatare som vill leka repotrar men saknar både kunskap och pondus i interjuver och repotage). Jag har hopp om att fru Hamiltob blir en bra chef efter Jutterström.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 17 oktober 2006, 09:17

Frågan är vad som blir den reella förändringen. DokUt har ju visserligen hetat samma sak sedan Krimkriget, men innehållet är ju annorlunda i princip från vecka till vecka. Om samma mängd (och typ av) dokumentärer sänds är ju den enda skillnaden att de är svårare att hitta i tablån. :) Vi får se tiden an.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 17 oktober 2006, 10:35

Det blir väl att de förvandlar programmet till en "ny och häftig" variant, som ingen kommer titta på med följd att de kortar ned programtiden, vilket kommer leda till att tittarsiffrorna dalar än mer med följden att programmet försvinner helt till slut.
Jag såg det händelseförloppet i min kristallkula. :wink:
Var det förresten inte ett liknande öde som drabbade "Vetenskapens värld" eller "Vetenskapsmagasinet"?

Skriv svar