Stridsvagnar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Magnus Lindström
Medlem

Stridsvagnar

Inlägg av Magnus Lindström » 28 oktober 2006, 19:06

Tittar just nu på okänd soldat. Ryssarna brakar fram i en panzer IV (jag är snäll och antar att det rör sig om beslgtaget material de slänger in mot finnarna :) )

Men då slår mig tanken: Har jag sett denna tyska arméns arbetshäst i någon annan film? Jag tror inte det, så det komiska blir att när man väl ska se denna vagn så är det ryssar som kommer brakande.

I En bro för mycket, som annars är en sevärd film, så kör tyskarna leopard. I 60-70 talsfilmera så har ofta tyskarna någon amerikansk modell. Sen finns det ju en förkärlek för tigrar, I rädda menlöse Ryan så rör det sig väl om ryska T-34or utklädda till tigrar. I band of brothers som annars är bra så envisas de med att visa de tyska vagnarna i helfigur, så man ser att det inte stämmer.
Senast redigerad av 1 Magnus Lindström, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 28 oktober 2006, 21:48

Kollade runt lite och hittade denna länk:

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... c&start=30

Står att det finns med ett klipp på en panzer IV i filmen Steel Tempest , Har inte sett filmen själv men den borde gå att hyra någonstans tycker jag :D Annars håller jag med dig helt och hållet , Dom är verkligen sällsynta ..

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 28 oktober 2006, 22:26

Panzer IV/70(V) (Sd Kfz 162/1) Lang som nämns i Steel Tempest är en jagdpanzer
Panzer IV and related vehicles

161 Panzerkampfwagen IV Ausf A, B, C, D, E, F
161/1 Panzerkampfwagen IV Ausf F2, G
161/2 Panzerkampfwagen IV Ausf H, J
161/3 3,7 cm Flak auf Pz IV (Möbelwagen)
162 StuG nA mit 7,5 cm Pak L/48 (Jagdpanzer IV)
162/1 Panzer IV/70(v) (Jagdpanzer IV lang)
164 8,8 cm Pak 43/1 L/71 auf Pz III und IV (Nashorn, früher Hornisse)
165 15 cm schwere Panzerhaubitze 18/1 auf Pz III/IV (Sf) (Hummel)
166 StuH 43 L/12 auf Pz IV (Sf) (Brummbär)
167 StuG IV L/48
http://www.axishistory.com/index.php?id=7885
Tyvärr är PzKw IV en sällsynt vagn i filmer, har bara sett den i Okänd soldat och i två brittiska krigsfilmer från sent 40-tal/tidigt 50-tal.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 29 oktober 2006, 18:18

Det vore kanske ide att starta uthyrningspark för kullissvagnar, fordon, mindre ftg och uniformer. "Potemkin rentals".... :)

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 29 oktober 2006, 21:18

Ja och få tillgång till manus innan man hyr ut:) måste ju godkännas:)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 29 oktober 2006, 21:25

Hade inte arabländerna pz IV efter kriget?
Kanske finns kvar några där?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 29 oktober 2006, 21:53

Schwalbe skrev:Hade inte arabländerna pz IV efter kriget?
Kanske finns kvar några där?
Syrien hade några?
Finland hade StuG fram till åtminstone mitten av 70-talet.
:)

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Re: Stridsvagnar

Inlägg av volgar » 30 oktober 2006, 01:13

Magnus Lindström skrev: I band of brothers som annars är bra så envisas de med att visa de tyska vagnarna i helfigur, så man ser att det inte stämmer.
Va!? har inte märkt! När var hur! tell me :P

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 oktober 2006, 07:33

Även om det var ett par fusktigers i SPR så tycker jag att utvecklingen går åt rätt håll i filmvärlden. Borta är gamla omålade pattons och fram kommer antingen fiberglass kopior eller riktiga saker.
Läser man tidningar som "military modelling" så verkar det finnas en hel del renoverade tyskastridsvagnar där ute hoss "reanactors" och dessa burkar hyras ut till filmproduktioner. Vi får väl hoppas att man får se en panzer IV snart. Kom ihåg en sak bara, de ju ha en hel stridsvagns division men renoverade tanks, det hjälper inte om storyn är kass.

Sonderling

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 31 oktober 2006, 19:12

Jo jag beundrar ansträngningarna att försöka få till mer historiska vagnar. För jag har själv problem att ta filmer på allvar som är från 60-talet. I En bro för mycket där lyckas själva filmen få en att acceptera leoparderna (dags att köpa på DVD). Angående Band of Brothers och Rädda Menlöse Ryan så har de ju lyckats rätt bra med att få till vagnarna. men de som finns kvar från orginalen är ju hjul och larvfötter, så varför envisas med att visa dessa?

"Är det riktiga tigrar!!!" tänkte jag när jag såg menlösa ryan på bio. Men så skulle de envisas med att visa främre hjulanordningen i närbild och då märkte man direkt att Tigrarnas enorma karakteristiska drivhjul saknades. Tornen satt också en aning långt fram. Jag har dragit slutsatsen om att det rör sig om modifierade t-34or (någon som vet). I Band of brothers gör de tyvärr samma misstag. En sån sak skulle väl enkelt kunna fixas med datoranimation om man envisas. Men man borde kunna filma från vinklar som inte behöver avslöja sånna karakteristiska kännetecken som hjulanordningarna.

Ovan nämnda en bro för mycket har ju också ett mindre fel än leoparderna som är lätt att glömma. Alla brittiska vagnar har långa kanonrör. Bland britterna så var det väl plutonschefvagnarna som var långpipiga "firefly-vagna" medan merparten bestod av vanliga shermanvagnar.

Järnkorset har även den problem med utrustningen. Ryssarna kör t-34/85 och flyger corsair medan tyskarna kör amerikanska halftracks. Men som jag sagt tidigare så kan man tänka sig att ryssarna testar prototypvagnar i en ofarlig sektor och tyskarna kör med beslagtagen materiell :)

Annars kan man väl tänka sig att det rör sig om tyska 6:e arméns nederlag i rumänien 1944, så får man svartahavetkänslan ändå :) Frågan är bara hur tyskarna kommit över sina halftracks de invaderar frankrike med i battle of Britain :)

Battle of Britain är väl dock en av de filmer de jobbat enormt hårt med att försöka få till realistisk materiell. Då rör det sig också om något så riskabelt som flygplan. Jag såg bl.a. hur de bygde ihop gamal museieflygplan. De spanska jaktplanen var inte helt lika Me-109E, hur ska man då lösa det? Ja vingarna kam man ju alltid såga lite i för att få de kortare och fyrkantigare!!! Något som jag är enormt tacksam för är att de gjorde detsamma med kanonerna på spitfireplanen för att få dem att likna Spitfire I. Och detta var en tid då tyskarna som sagt allt som oftas körde omålade Pattonvagnar :)

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem

Inlägg av Andreas #1 » 31 oktober 2006, 23:23

Magnus Lindström: I Patton kör väl både tyskar och amerikaner samma typ av stridsvagn. Är väl i princip bara färgen som skiljer.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 1 november 2006, 21:22

Är det inte så att tyskarna kör M-48 Patton medan jänkarna kör M-47. Någon expert har nog bättre koll på det:)

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 1 november 2006, 21:24

ser just nu en panzer IV och tiger in action på viasat history. Men tror det rör sig om datoranimationer.

Magnus Lindström
Medlem

Inlägg av Magnus Lindström » 1 november 2006, 21:34

Nu brakar ryssarna fram vid stalingrad med t-34/85 och senare modeller av t-34/76 :)

Skriv svar