Stalincitat

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1686
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Stalincitat

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 30 september 2006, 15:19

Det finns ett par citat som tillskrivs Josef Stalin. Det sägs att han skulle sagt saker i stil med att finns det ett problem så finns det en människa bakom problemet. Tag bort människan så tar du bort problemet. Ett liknande citat är att om man dödar människan så dödar man idén.

Finns det någon som vet om dessa citat är korrekta? Har han sagt detta öppet eller i hemlighet, och i finns det i så fall en källa?
Jag känner mig ganska bevandrar i modern litteratur om Stalin och klämde nyligen igenom Montefioris biografi för andra gången, men de två citaten har jag bara hört talats om på omvägar.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 2252
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Inlägg av loop » 30 september 2006, 17:14


KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Inlägg av KP-31 » 1 oktober 2006, 09:35


varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 oktober 2006, 13:22

Det finns ju massvis med 'Stalin-citat', både sanna och osanna. Jag - gillar denna;

'En människas död - är en tragedi, en Millions - är en statistik'.....Varjag

vilda får
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 november 2006, 21:36
Ort: vilda får

Inlägg av vilda får » 13 november 2006, 21:40

Läste i dagarna ett riktigt bra stalincitat som gått mig förbi tidigare: Det yttrades kring 1935:
"Vi håller på att bli ett land av metall"
Palmer/Colton Stockholm 1980

Stanczyk
Medlem
Inlägg: 62
Blev medlem: 29 oktober 2005, 00:49
Ort: Bromma

Inlägg av Stanczyk » 16 november 2006, 10:47

Har nån gång läst att Stalin yttrade: "Att tvinga på polackerna kommunism är som att sadla en ko".
Om det inte är sant så är det iaf träffande...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 16 november 2006, 11:46

Stalin var en duktig amatörtecknare.....han hade inte sällan ett skissblock med pennor till hands när han pratade med folk.....
Med Averell Harriman - ritade Stalin järnvägshjul..tunga järnvägshjul.....
Se här....tunga järnhjul - dom krossar allt motstånd....

Med Krishna Menon (Indiens ambassadör och f.ö. den siste utlänning som såg Stalin levande) - ritade Stalin varghuvuden, vargkäftar -nästan professionellt observerade Menon senare.
Stalin visade Menon skissblocket....våran ryske mushjik är en vis man - när han ser en varg - skjuter han den....

Varjag

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 19 november 2006, 13:00

"Förtroende är bra, kontroll är bättre" lär han sagt

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem
Inlägg: 716
Blev medlem: 28 februari 2003, 23:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Armfeldt » 20 november 2006, 23:49

Har för mig att han också har sagt något i stil med detta till sina soldater:
"Det skall krävas ett större mod att retirera inför mig än att anfalla fienden."

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 21 november 2006, 03:42

'Döden, löser alla problem - ingen människa, inget problem...'

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1686
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 12 januari 2007, 22:35

Toppen varjag, det var den jag sökte. Men har du en hänvisning?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 januari 2007, 22:40

Torbjörn Holmgren skrev:Toppen varjag, det var den jag sökte. Men har du en hänvisning?
Tror jag 'lyfte' det ur Appelbaums 'Den Röde Tsaren.....', Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 januari 2007, 23:08

Känner inte igen det trots att jag är på sista sidorna av Montefiores "Den Röde Tsaren" . Jag tror att just "Ingen människa - inget problem" är ett citat som tillskrivs Stalin (och passande är det onekligen) men att det liksom "En död är en tragedi, en miljon är statistik" inte finns belagt i några trovärdiga källor att Stalin skulle faktiskt ha yttrat det.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem
Inlägg: 5977
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 januari 2007, 23:15

Efter lite letande finner jag uppgifter om att yttrandet härstammar från Glastnost-författaren Anatolij Rybakov, som i romanen "Arbats barn" låter det vara Stalin's motto. Jag har dock inte läst den, så jag kan inte gå i god för att det är sant.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 januari 2007, 23:16

Citat är ju 'svåra' att verifiera. Det k a n ha varit här; :roll: mvh, Varjag

http://thinkexist.com/quotes/joseph_stalin/

Skriv svar