Jag skriver att det är en sliten kliché i filmsammanhang - inte att det inte är trovärdigt.maal skrev:Hur kan det till exempel inte vara trovärdigt att folk rymde från sjukhus när det finns oändliga mängder rapporter från alla inblandade parter i kriget att sådant hände allt som oftast.
Jag ser gärna asiatisk film och är väl bekant med hur japanskberättarteknik, såväl modern som äldre. Men det tycker jag inte är till denna films fördel. Jag tycker att man lånar in lite för mycket hollywoodska berättarsätt, tex den sunkiga nutidskopplingen som är lika sliskig som (och näst intill en blåkopia av) den i Saving Private Ryan. Poängen är att jag tycker att Yamatos historia är värd att berättas för sig, det behövs inte en nutidskoppling. Min favorit bland japanska skildringar av andra världskriget är annars Grave of the fireflies.maal skrev:Sen tycker jag att du missar en stor poäng med filmen, den visar upp självmordsmentaliteten från den japanska sidan, alltså inte sett genom västerländska ögon som när Hollywood ska skildra japaner under WW2. Detta händer inte speciellt ofta och jag tycker det var mycket intressant att se. Sedan är ju filmen mycket japansk i sin karaktär med nästan överdrivna personporträtt så som det ofta blir i japanska filmer men man får ju ta det för vad det är, nämligen en japansk film.
Med tanke på hur stort intresset för 2vk är här på Skalman lär jag ju inte skrämma bort någon från den filmen, hur mycket jag än skulle vilja