Yamato

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 26 november 2006, 14:50

maal skrev:Hur kan det till exempel inte vara trovärdigt att folk rymde från sjukhus när det finns oändliga mängder rapporter från alla inblandade parter i kriget att sådant hände allt som oftast.
Jag skriver att det är en sliten kliché i filmsammanhang - inte att det inte är trovärdigt.
maal skrev:Sen tycker jag att du missar en stor poäng med filmen, den visar upp självmordsmentaliteten från den japanska sidan, alltså inte sett genom västerländska ögon som när Hollywood ska skildra japaner under WW2. Detta händer inte speciellt ofta och jag tycker det var mycket intressant att se. Sedan är ju filmen mycket japansk i sin karaktär med nästan överdrivna personporträtt så som det ofta blir i japanska filmer men man får ju ta det för vad det är, nämligen en japansk film.
Jag ser gärna asiatisk film och är väl bekant med hur japanskberättarteknik, såväl modern som äldre. Men det tycker jag inte är till denna films fördel. Jag tycker att man lånar in lite för mycket hollywoodska berättarsätt, tex den sunkiga nutidskopplingen som är lika sliskig som (och näst intill en blåkopia av) den i Saving Private Ryan. Poängen är att jag tycker att Yamatos historia är värd att berättas för sig, det behövs inte en nutidskoppling. Min favorit bland japanska skildringar av andra världskriget är annars Grave of the fireflies.

Med tanke på hur stort intresset för 2vk är här på Skalman lär jag ju inte skrämma bort någon från den filmen, hur mycket jag än skulle vilja :wink: .

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 26 november 2006, 17:32

leifhh skrev: Med tanke på hur stort intresset för 2vk är här på Skalman lär jag ju inte skrämma bort någon från den filmen, hur mycket jag än skulle vilja :wink: .
Haha :D
Det ligger nog mycket i det. :-)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 12 december 2006, 00:22

Har precis sett den, och tyckte att den var OK. Effekterna var bra; lite CGI-känsla, kanske, men inte så att det störde. Filmen handlade ju till stor del om att kunna gå vidare. En intressant replik var den strax innan sänkningen, som gick ut på att det kanske skulle vara bra om Japan förlorade kriget, då varje gång man förlorat så har samhället anpassat sig och gått framåt, medan segrar resulterat i stagnation. Likaså var det intressant att man visade de unga matroserna som pojkar med ångest inför att misslyckas, eller inte komma tillbaka, eller att inte få se sin familj igen. Amerikanerna var för en gångs skull den ansiktslösa fienden. Filmen är sevärd; låt inte snacket om att "Titanic möter Pearl Harbor" skrämma er. Filmen har tagit det bra från "Titanic" (det historiska återskapandet) och kombinerat den med en story som kanske mer påminner om "Brotherhood of War" än kalkonen "Pearl Harbor".

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 28 december 2006, 21:42

Jag såg precis filmen. Mycket bättre än jag trodde. Som B Hellqvist säger så är den mer lik Brotherhood än Pearl. Att man inser vem som ska dö tidigt är något man få ta. Hmm, en tjej som säger att hon ska till Hiroshima och vänta där, då kan man förvänta sig att mannen överlever. Synd att DVDn inte har en faktadel så man fick lära sig mer om slagskeppet Yamatos öde.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem

Inlägg av Cyber Joker » 15 januari 2007, 17:22

Hmmm... nu vet jag inte vad jag ska tro. Tänkte precis gå ner på Kungsan (eller vad det heter nuförtiden) och köpa den. Ämnet är ju superintressant, världens största slagskepp.
Men efter att ha läst en del recensioner tvekar jag. Dataanimationer, jag trodde de hade använt jättemodellen som finns på ett museeum i Japan.

Håller med om att Hayao Miyazaki´s "Grave of the Fireflies" är en bra anime. Alla hans filmer utom "Memories of Yesterday" är bra.

MVH Cyber Joker

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem

Inlägg av Private Snafu » 17 januari 2007, 16:42

Man har även använt mkt stora modeller och backdrops vid inspelningen
http://www.oshipee.com/omami/e-photo-ya ... ie-set.htm

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 26 januari 2007, 08:53

Ja nu har jag med sätt filmen. En sak man funderar på är i börjar av filmen. När tjejen springer runt och letar efter folk som kan köra ut henne till vraket . Så säjer hon en en kart referens. Men alla säjer att det är för långe eller att det blåser för mycke där ute. Men hur kan man veta vad den ligger utan att kolla på karta eller något annat.

Ser är den en mäktig sen när planen anfaller och man ser hur spårljusen går ut.

Får än att tänka lite på Battlestar Galactica men det är OT

Bra film och snygga bilder. Och bra att alla pratar japanska och inte Engelska som många andra filmer

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 26 januari 2007, 11:35

predator skrev:Ja nu har jag med sätt filmen. En sak man funderar på är i börjar av filmen. När tjejen springer runt och letar efter folk som kan köra ut henne till vraket . Så säjer hon en en kart referens. Men alla säjer att det är för långe eller att det blåser för mycke där ute. Men hur kan man veta vad den ligger utan att kolla på karta eller något annat.
För de som jobbat länge ute på havet, sitter nog longituder och latituder i ryggmärgen.

MVH

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 25 juni 2007, 10:48

Nu har jag oxå sett den.
Det var intressant speciellt ur den japanska synvinkeln men stundtals kunde jag faktiskt inte hålla mig för skratt. Speciellt känslan av den lite omvända historiebeskrivningen som började med västmakternas elaka oljeembargo som bara tvingade Japan att invadera Pearl. :)
Men så har ju Japan aldrig gått igenom den process som Tyskland gjorde.
Den får plus för stridsscenerna och jag har nog sagt det förrut men dataanimeringen har revolutionerat krigsfilmen. För ett par år sedan hade man fått se tre Texan flygplan som illustreratt en eskader med "Helldivers". Nu var himlen full av anfallande plan och jag tyckte de lyckats rätt bra.

Sonderling

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 juni 2007, 12:04

Jo, filmen balanserar väl mellan att flörta med de konservativa skuldförnekarna och att hålla en modernare "krig är helvete"-ton. Det blir väl ett par honnörer för mycket, men filmen är ändå helt klart sevärd. Den går att hitta för 59:- nu, så den smo är tveksam har råd att testa :)

Skriv svar