Frågetråd

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 10 oktober 2002, 19:17

Moridin hade en kort gästroll i såpan Tre Kronors femte säsong som polisen Uffe.
Häxmästaren deltog i 1998 års Expedition Robinson, men blev hemskickad pågrund fruktansvärda abstinensbesvär och ollning av lag Syds hemgjorda tandborstar. Hans låt 'Gimme Some Lovin' låg även på top-listorna under sommaren 1999.

Användarvisningsbild
---ecthelion---
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 september 2002, 10:31
Ort: Gondolin

Inlägg av ---ecthelion--- » 10 oktober 2002, 21:51

Gapskrattar! Du e fyndig du Gilithil... Ska vi gå över till nästa fråga?

Vad hette de två valar som Tolkien "ratade" och strök ur Ainulindale innan han dog?

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 10 oktober 2002, 22:00

Det går inte missa att du skriver komiska inlägg hela tiden Danne.
Varav detta??
Nåja, inte hela tiden, väl?! :)
Du e fyndig du Gilithil...
Vadå fyndig!!? Han byggde ju bara vidare lite på mitt (halvdana) skämt! :P

Användarvisningsbild
---ecthelion---
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 september 2002, 10:31
Ort: Gondolin

Inlägg av ---ecthelion--- » 10 oktober 2002, 22:11

Vadå fyndig!!? Han byggde ju bara vidare lite på mitt (halvdana) skämt!
Jag ber dig så outgrundligt mycket om ursäkt Danne.
Självklart skall äran för det MYCKET halvdana skämtet tillföra dig och inte Gilithil. Har du förresten något svar på frågan, Danne???

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 oktober 2002, 15:21

Självklart skall äran för det MYCKET halvdana skämtet tillföra dig och inte Gilithil.
Haha. Fy fan vilken makt du har Danne... :lol:

Danne
Medlem
Inlägg: 1618
Blev medlem: 23 mars 2002, 23:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Danne » 11 oktober 2002, 20:14

Jag vet. I got the power... :D

Nej, jag kan inte svaret på frågan...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Inlägg: 969
Blev medlem: 26 mars 2002, 21:46
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 11 oktober 2002, 21:45

Hör mina ord! Revolt för folkets bästa! Res er upp rebeller!

Fy... Maktmissbruk Danne. :D

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 11 oktober 2002, 23:15

---ecthelion--- skrev:Gapskrattar! Du e fyndig du Gilithil... Ska vi gå över till nästa fråga?

Vad hette de två valar som Tolkien "ratade" och strök ur Ainulindale innan han dog?
Måste vara Makar och Maésse, är dock mycket osäker på stavningen på sistnämda. Tycker det var ett smart val av tolkien då Tulkas och Eönwë är tillräckligt krigiska för böckerna.

Användarvisningsbild
---ecthelion---
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 september 2002, 10:31
Ort: Gondolin

Inlägg av ---ecthelion--- » 12 oktober 2002, 21:18

Helt rätt svar! Jag tror att stavningen ska vara Méassé eller Méasse.
Det betyder att det är din tur att fråga!

Jag kan förresten passa på att även be Gilithil om ursäkt och istället låta äran för skämtet tillföra mig själv.

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Mandos härolds ord..

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 16 oktober 2002, 23:31

Japp, min tur o fråga då, ska ta en lite svårare denna gång:

:: Vad siade Mandos härold om när denne mötte Noldors skaror långt norrut vid Helkaressé (osäker på stavning)?
:: Vad exakt sade han?

En ganska svår nöt att knäcka!

Gurthang
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 5 april 2002, 17:39
Ort: Växjö

Inlägg av Gurthang » 18 oktober 2002, 20:26

Väldigt svår, eftersom man måste ha Sillmarillion eller Lost Tales på orginalspråk, vilket jag inte har. :(

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 18 oktober 2002, 21:14

Gurthang skrev:Väldigt svår, eftersom man måste ha Sillmarillion eller Lost Tales på orginalspråk, vilket jag inte har. :(
Varför på orginalspråket? Räcker vel men Roland Alberths översättning?

Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 13 april 2002, 17:50
Ort: Stockholm, Värmdö
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 26 oktober 2002, 12:47

Får jag ge en ledtråd? Han siade om något stort och förskräcklig som skulle hända noldor i världen.

Annars kan ju alltid någon annan ställa en annan fråga, gillar dessa frågetrådar!

Skriv svar