Den bästa historiska filmen

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 25 mars 2002, 18:12

Hur viktigt tycker ni att det är med sanningshalten när det gäller historiska filmer? Jag håller med om att Bravehart är en bra film men den historiska sanningshalten kan man ju fundera på.

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

Sanningshalt

Inlägg av Fasans Lord » 25 mars 2002, 18:23

Beror på.
Braveheart är ju knappast tänkt som något som historieintresserade ska köpa (om man inte räknar skotska patrioter till historieintresserade :))
Den är ju snarare som en dramafilm med grunden i historian.Då är det inte så viktigt med vad som stämmer.

Om det är en film som är kusligt nära ren dokumentärfilm är det ju viktigare att göra bra research. Sen är det ju rätt pinsamt med fel i alla filmer.
Vad är det som är fel i Braveheart?

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 25 mars 2002, 18:28

Kommer inte riktigt ihåg så här på rak arm vad det är för fel. Men att tex kärlekshistorien mellan Wallace och den franska prinsessan är helt påhittade. Levde inte hon typ 200 år före eller efter tiden för filmen?
Jag kan var ute på väldigt djup vatten just nu känner jag. Erkänner att det inte är så smart att uttala sig om något som man kanske inte har full koll på :oops:

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 25 mars 2002, 19:06

Braveheart har för mycket Hollywood i sig.

Morot
Medlem

Re: Filmer!

Inlägg av Morot » 25 mars 2002, 20:09

Andreas Wien skrev: * Der eiserne Kreuz (del 1)
Det är alltså inte "Cross of Iron" du menar? Från 76 med James Mason och grabbarna?

Jag har inte sett så många filmer, köpte Das Boot på video i somras och tyckte den var rätt så bra. Har också sett Stalingrad precis, o den var också rätt så bra.

Är All Quiet on the Western Front en "bra" film med?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 25 mars 2002, 20:12

Anders W skrev:Kommer inte riktigt ihåg så här på rak arm vad det är för fel. Men att tex kärlekshistorien mellan Wallace och den franska prinsessan är helt påhittade. Levde inte hon typ 200 år före eller efter tiden för filmen?
Jag kan var ute på väldigt djup vatten just nu känner jag. Erkänner att det inte är så smart att uttala sig om något som man kanske inte har full koll på :oops:
Jag tar all heder och ära av Bravehart här: http://www.algonet.se/~enda/f_braveheart.htm

"Historiska" filmer finns det gott om, men få filmer som är trogna historien. Antingen blir det historieförvrängande machoepos likt "Braveheart", dumdumrullar likt "U-571", eller sega franska konstfilmer som skulle få Bergman att somna. En av mina favoriter (utöver "Das Boot", "Den tunna röda linjen" och "En iskall i Alexandria") är Ridley Scotts första film "Duellanterna".

Användarvisningsbild
Anders Widén
Medlem

Inlägg av Anders Widén » 25 mars 2002, 21:37

Tack Hellqvist!

Jag var inte helt fel ute då :)

Fasans Lord
Medlem
Kontakt:

..

Inlägg av Fasans Lord » 25 mars 2002, 22:59

Du gillar att såga du, Hellqvist. :)

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Der eiserne Kreuz, Teil 1

Inlägg av Andreas Wien » 26 mars 2002, 01:04

Morot,

Om en viss Sam Peckinpau (stavning?) har regisserat, så handlar det om samma film! Märk: Del 1

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Järnkorset del 2?

Inlägg av Mats » 26 mars 2002, 08:52

Finns det en Järnkorset del två? :roll: Det hade jag aldrig hört talas om. Vem regisserade den? Skådisar? Är den bra?

Haegg
Medlem

Inlägg av Haegg » 26 mars 2002, 08:53

Fred skrev:Visseligen har du rätt Haegg men trots det är Das Boot bara en film(fast mycket verklighetstrogen) inte en dokumentär.
Att uppleva krig går nog inte att sätta sig in fullt ut & jag hoppas att varken du eller jag behöver uppleva det.
Jag är medveten om att det faktiskt bara är frågan om en spelfilm. Jag är inte (ännu?) helt förlorad. :)

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Del 2?

Inlägg av Andreas Wien » 26 mars 2002, 11:00

Mats,

"Der eiserne Kreuz - Teil 2" är inte pa langa vägar sa bra som del 1. Ok, det är min personliga uppfattning, men Sam Peckinpau (stavning?) regisserar inte den andra delen och alla skadespelare är utbytta utom "Herr Steiner" själv. Man kan säga att det rör sig om ett helt annat filmkoncept. Det budskap som filmen försökte förmedla i den första delen har blivit utbytt mot "billigt-pang-pang" och även kritikerna var kyligt inställda till filmen. Man kan säga att det enda gemensamma som dessa tva filmer har är namnet "der eiserne Kreuz".

I del 2 sa har Steiner blivit omflyttad till västfronten (Frankrike) och hindrar sedan en "fanatisk" nazist att spränga en liten by(!).

Men, lat dig inte avskräckas av mina kommentarer, utan ta och se filmen Mats, sa kan vi diskutera vidare sedan :wink:

Nagon annan som har sett del 2?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Järnkorset 2

Inlägg av Mats » 26 mars 2002, 11:30

Har aldrig sett den i någon videohylla eller i någon affär. Konstigt..... Det måste ha floppat helt. När kom den?

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Del 1 och del 2!

Inlägg av Andreas Wien » 26 mars 2002, 11:53

Mats,

"Steiner - Der eiserne Kreuz, Teil 1"

Kurzbeschreibung
Der Film erzählt eine dramatische Geschichte aus den Tagen des zweiten Weltkrieges. Im Mittelpunkt steht Feldwebel und Zugführer Steiner, ein Mann, der die Schrecken und die Sinnlosigkeit des Krieges am eigenen Leib erfahren hat. Nach einer entscheidenden Schlacht gerät er mit seinen Leuten hinter die russische Front. In blutigen Kämpfen, Mann gegen Mann, versuchen sich die Soldaten zu den eigenen Stellungen durchzuschlagen.
Bild

Steiner - Der eiserne Kreuz Teil 2"

Kurzbeschreibung
Richard Burton, Robert Mitchum und Curd Jürgens sind die Stars im Mittelpunkt eines Kriegsschauplatzes im Sommer 1944. Deutsche und alliierte Unteroffiziere wollen weiteres
sinnloses Töten verhindern. Mit historischer Präzision wird an die schlimmsten Tage der deutschen Geschichte erinnert.

Bild

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Mats » 26 mars 2002, 12:31

Då finns den trots allt. Med min etta (1) i tyska kan jag tyvärr inte tyda den där texten (som jag tror är tyska) :oops: .

Tack i alla fall!

Skriv svar