Hjälp med ett arbete
Hjälp med ett arbete
Jag sitter nu med min "A-uppsats" i militärhistoria och skulle behöva hjälp med en grej.
Jag behöver en specifik händelse som visar skillnaden på de allierades och tyskarnas soldatutbildning. Det jag tänker på är det avsnitt i "avgörandets ögonblick" som berättar om att tyskarna hade några få minuter på sig att lösa en uppgift medans amerikanarna hade en timme på sig.
Arbetet är tänkt att påvisa skillnaden mellan tyskarnas och britterna/amerikanarnas taktik och utbildning så allt runtomkring det är även av intresse.
Tack på förhand.
Om detta är skrivet i fel del så ber jag om ursäkt.
Jag behöver en specifik händelse som visar skillnaden på de allierades och tyskarnas soldatutbildning. Det jag tänker på är det avsnitt i "avgörandets ögonblick" som berättar om att tyskarna hade några få minuter på sig att lösa en uppgift medans amerikanarna hade en timme på sig.
Arbetet är tänkt att påvisa skillnaden mellan tyskarnas och britterna/amerikanarnas taktik och utbildning så allt runtomkring det är även av intresse.
Tack på förhand.
Om detta är skrivet i fel del så ber jag om ursäkt.
Förstår inte riktigt din fråga - om du är ute efter ett särskilt avsnitt i en specifik bok är det väl enklast om du själv lånar den boken?
Men, läser du Militärhistoria på Mittuniversitetet?
I sådana fall finns i "Frontsoldaten" av Stephan Fritz (fanns i litteraturlistan åtminstone förra året) ett kapitel om den tyska soldatutbildningen fyllt med exempel och anekdoter. I den boken borde, oberoende var och vad du pluggar, finnas gott om exempel till din uppgift (åtminstone på hur tysk soldatubildning karaktäriserades).
Men, läser du Militärhistoria på Mittuniversitetet?
I sådana fall finns i "Frontsoldaten" av Stephan Fritz (fanns i litteraturlistan åtminstone förra året) ett kapitel om den tyska soldatutbildningen fyllt med exempel och anekdoter. I den boken borde, oberoende var och vad du pluggar, finnas gott om exempel till din uppgift (åtminstone på hur tysk soldatubildning karaktäriserades).
Jo, den är ju påväg hem till mig men det lär dröja. Jag har lite panik på just denna info just nuWooster skrev: Jag kan inte lova dig att någon sådan specifik händelse finns angiven i Stephan Fritz bok, men jag skulle definitivt ge mig på att leta i den.
Jag söker tex någon kulle eller liknande som båda sidor var tvungna att avancera emot för att få ett överläge, när amerikanerna var påväg efter sitt långa planerade så var redan tysken där, tex.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Får jag flika in med detta.
Tex en tysk divisionschef gav en order om ett uppdrag som skulle lösas. så var det respektive pluton/kompani/bataljonschef som hade beslutet om HUR det skulle lösas för dom såg det ur nutid hur striden gick ej divisionschef.
(decentraliserad beslutsnivå)
Dom allierade i stora delen av vk2 låg besluten på striden på högre förbandschefer (centraliserad beslutsnivå).
2 som var stora delar av striden i fronten o. såg det i nutid var Rommel o. Patton.
Kanske kan vara ngn hjälp
Tex en tysk divisionschef gav en order om ett uppdrag som skulle lösas. så var det respektive pluton/kompani/bataljonschef som hade beslutet om HUR det skulle lösas för dom såg det ur nutid hur striden gick ej divisionschef.
(decentraliserad beslutsnivå)
Dom allierade i stora delen av vk2 låg besluten på striden på högre förbandschefer (centraliserad beslutsnivå).
2 som var stora delar av striden i fronten o. såg det i nutid var Rommel o. Patton.
Kanske kan vara ngn hjälp
-
Niklas Zetterling
- Medlem
Finns det en mer konkret fråga som kan förklara behovet av vedertagna höftningar?
En del av denna problematik tar jag upp i "Tjerkassy".
Visst är det så att centralstyrning från Berlin gjorde beslutsfattandet långsamt, men det är ändå inte något som är typiskt för tysk krigskonst under andra världskriget. Den tyska armén var antagligen mer decentraliserad än någon av de som den stred mot.gunship skrev:lite OT, men tyskarna var nog himla långsamma när Fürhern skulle vara med och hitta på. att centralstyra allt från berlin kan inte ha gått fort....
En del av denna problematik tar jag upp i "Tjerkassy".
Äsch.
När jag lade in min tanke igår så tänkte jag på Tjerkassy44.
Men jag var osäker om det var i den det stod skrivet om ledningsförhållanden.
Sedan finns det oxå problem o. stora fördelar med att beslut under strid.
Det finns 2 lysande exempel på det i boken "slaget om västeuropa":
1. kom ej ihåg vad han hette, men det var så att när Tyskarna började trycka ihop
dom allierade mot havet vid dunqeruqe. Så var det BEF befälhavaren som bröt mot sin order o. började flytta sina förband
mot platsen o. räddade många liv.
2. Har jag helt galet så säg till.
Jag tror det var en Tysk flygförbandschef som gav order om man skulle bomba London ???. Han skickade iväg sina förband för anfallet o. när dom hade kommit iväg så fick hans chefer reda på detta o. fick avbrutit hans anfall mot London. Men det tragiska i det hela var det att chefen för en bombstyrka fick ej reda på detta pga att bombstyrkans chefs plan hade en icke fungerande radio. Så dom kom fram släppte sina bomber över London o. efter det så var hela karusellen i gång med inkl andra händelser så var Blitzen född.
Så det här med decentraliserad beslutsfattning kan även vara dåligt, men i det stotra hela så är det de bästa sätt att leda sina förband.
När jag lade in min tanke igår så tänkte jag på Tjerkassy44.
Men jag var osäker om det var i den det stod skrivet om ledningsförhållanden.
Sedan finns det oxå problem o. stora fördelar med att beslut under strid.
Det finns 2 lysande exempel på det i boken "slaget om västeuropa":
1. kom ej ihåg vad han hette, men det var så att när Tyskarna började trycka ihop
dom allierade mot havet vid dunqeruqe. Så var det BEF befälhavaren som bröt mot sin order o. började flytta sina förband
mot platsen o. räddade många liv.
2. Har jag helt galet så säg till.
Jag tror det var en Tysk flygförbandschef som gav order om man skulle bomba London ???. Han skickade iväg sina förband för anfallet o. när dom hade kommit iväg så fick hans chefer reda på detta o. fick avbrutit hans anfall mot London. Men det tragiska i det hela var det att chefen för en bombstyrka fick ej reda på detta pga att bombstyrkans chefs plan hade en icke fungerande radio. Så dom kom fram släppte sina bomber över London o. efter det så var hela karusellen i gång med inkl andra händelser så var Blitzen född.
Så det här med decentraliserad beslutsfattning kan även vara dåligt, men i det stotra hela så är det de bästa sätt att leda sina förband.