Proebster skrev:
Harkett, jag ställer mig ändå tvivlande till det där om yttre drag. Nog ser exempelvis serber ofta mycket mer "slaviska" ut än albaner, greker och rumäner. Att pigmentationen tilltar söderut är ju ett allmänt fenomen oavsett språk - titta bara på de germanskspråkiga grupper som lever i språkområdets västra och södra periferi.
Det pekar ju på att folkvandringstidens effekter feltolkas i skolböcker, det finns en viss eftersläpning av kunskapen. Där traderas det som kunskapens avantgarde redan har övergett. Kunskapstörsten bör inte slockna efter att ha läst eller tolkat några sådana, eller?
Om jag skall vara ärligt så vet jag inte riktigt hur man ser "slavisk" ut. I skönlitterära texter kan man ibland se att ngn beter sig "slaviskt" eller att man ser "slavisk" ut. Det tänker jag syftar på synonymen servil, dvs. att man beter sig servilt och ser servil ut.
Jag kan inte skilja de folkgrupper du räknade upp från serberna. Menar du att greker t.ex. har en viss profil med näsan eller... som inte serber har. Vet ej. Men jag har inte påstått att inte migrationer skulle ha ägt rum. Det kan finnas vissa "markörer" hos serberna som andra ser men inte jag. (I och för sig har jag svårt att känna igen vänner och fiender emellanåt också när jag möter dem på gatan). Men jag tror att man bör vara försiktig med att lyssna på vad t.ex. kroater och andra folkgrupper kan säga om varandra. Balkan har ju slitits sönder av krig och mycken animositet kan ligga och lura under ytan. Man kan lätt som uytanförstående gå på s.k. dom-bilder som presenteras om de andra och vi-bilder, dvs. vilka man vill räkna sig samman med. Vad jag har hört en kroatisk-slovensk person säga är att det finns stora olikheter mellan kroater och serber. Denne person låg väldigt nära primitiv rasism när han beskrev skillnaderna.
Troligen ökar pigmenteringen ju längre söderut man kommer... men att se "slavisk" ut. Person ovan ansåg slaverna vara dom andra, deras krigföring var slavisk-mongolisk osv. Själv identifierade han sig med Centraleuropa.
Ja, en annan sak också. Nazisterna menade att "slaverna" hade en alltför stor myckenhet av monogliskt blod i sig och räknade dem därför som Untermenschen. Är det detta som menas med att se "slavisk" ut?