Filmen har förstört vår fantasi.
-
B-myr
- Ny medlem
- Kontakt:
Filmen har förstört vår fantasi.
Det har sagts många gånger, och jag har inte trott på det förrän nu. Men visst är det så, LOTR-filmen har förstört vår fantasi kring Ringen-trilogin.
Jag håller på att läsa om trilogin just nu (tänkte hinna igenom TT innan filmen kommer), och grejen när jag läste Sagan om Ringen var att jag tänkte allt i bilder från filmen.
Jag har förbannat PJ att han valt bort gamla-skogen avsnittet, men nu är jag faktiskt glad. Min gamle hjälte Tom Bombadill finns fortfarande hos mej, som han alltid varit. Han har inte PJ ändrat ett dyft på. Han ser fortfarande så där hoppitoss-tokig ut i min fantasi som han alltid gjort.
Men Bilbo, han är inte Bilbo längre. Det var nästan ett år sedan filmen kom, och jag kommer knappt ihåg hur jag tänkte mej att han såg ut. Men inte så i alla fall.
Inte de andra heller för den delen. Ja, Gandalf och Saruman kanske. Och möjligtvis Aragorn, men definitivt inte de andra.
Missförstå mej rätt nu. Jag älskar filmen. Och ja, jag kommer köa när biljetterna släpps på om tre veckor, men jag gör det med blandade känslor.
Och just nu försöker jag intesivt tänka på hur mina Enter ser ut. Hur mina ryttare från Rohan ser ut. Och hur slaget vid Helms klyfta egentligen var, för mej. Och så förståss, hur honmonstret verkligen såg ut. För mej.
Tänk igenom det här och alla andra episoder innan ni ser den nya filmen. Skriv gärna ner dom också. För snart har den nya filmen raderat våra gamla fantasier om TT, då ser även den boken ut som regisören vill.
Ha det bra! / B-myr
Jag håller på att läsa om trilogin just nu (tänkte hinna igenom TT innan filmen kommer), och grejen när jag läste Sagan om Ringen var att jag tänkte allt i bilder från filmen.
Jag har förbannat PJ att han valt bort gamla-skogen avsnittet, men nu är jag faktiskt glad. Min gamle hjälte Tom Bombadill finns fortfarande hos mej, som han alltid varit. Han har inte PJ ändrat ett dyft på. Han ser fortfarande så där hoppitoss-tokig ut i min fantasi som han alltid gjort.
Men Bilbo, han är inte Bilbo längre. Det var nästan ett år sedan filmen kom, och jag kommer knappt ihåg hur jag tänkte mej att han såg ut. Men inte så i alla fall.
Inte de andra heller för den delen. Ja, Gandalf och Saruman kanske. Och möjligtvis Aragorn, men definitivt inte de andra.
Missförstå mej rätt nu. Jag älskar filmen. Och ja, jag kommer köa när biljetterna släpps på om tre veckor, men jag gör det med blandade känslor.
Och just nu försöker jag intesivt tänka på hur mina Enter ser ut. Hur mina ryttare från Rohan ser ut. Och hur slaget vid Helms klyfta egentligen var, för mej. Och så förståss, hur honmonstret verkligen såg ut. För mej.
Tänk igenom det här och alla andra episoder innan ni ser den nya filmen. Skriv gärna ner dom också. För snart har den nya filmen raderat våra gamla fantasier om TT, då ser även den boken ut som regisören vill.
Ha det bra! / B-myr
Om du hade kallat den här tråden "Filmen har förstört min" fantasi", så hade jag inte haft mycket att invända.
Men personligen kan jag säga (och har sagt det förr) att filmen inte har påverkat mina personliga bilder och intryck från boken särskilt mycket.
Min Frodo, Pippin, Aragorn, Legolas, Saruman, Elrond etc lever i högsta välmåga i mitt huvud, och kommer nog att göra det även i fortsättningen. Jag har aldrig riktigt förstått varför inte två bilder (eller fler) kan leva sida vid sida i ens huvud. Vad gäller exempelvis Gandalf, Sam och Bilbo ligger PJ:s (och McKellens, Astins och framför allt Holms)tolkningar så nära mina egna att en viss korsbefruktning visserligen kan ha skett, men det är inget som stör det minsta.
Nej, jag kan inte hålla med dig. De enda bilder som filmen har inpräntat i mig är de platser och personer som jag alltid har haft lite svårt att föreställa mig, och där är ingen skada skedd ändå.
Jag vet att fler upplever samma sak som du, men jag förstår det ändå inte...
Men personligen kan jag säga (och har sagt det förr) att filmen inte har påverkat mina personliga bilder och intryck från boken särskilt mycket.
Min Frodo, Pippin, Aragorn, Legolas, Saruman, Elrond etc lever i högsta välmåga i mitt huvud, och kommer nog att göra det även i fortsättningen. Jag har aldrig riktigt förstått varför inte två bilder (eller fler) kan leva sida vid sida i ens huvud. Vad gäller exempelvis Gandalf, Sam och Bilbo ligger PJ:s (och McKellens, Astins och framför allt Holms)tolkningar så nära mina egna att en viss korsbefruktning visserligen kan ha skett, men det är inget som stör det minsta.
Nej, jag kan inte hålla med dig. De enda bilder som filmen har inpräntat i mig är de platser och personer som jag alltid har haft lite svårt att föreställa mig, och där är ingen skada skedd ändå.
Jag vet att fler upplever samma sak som du, men jag förstår det ändå inte...
-
Trippad kick
- Medlem
Framförallt Bilbo kändes riktigt rätt och han var väldigt lik min Bilbo till sättet, nästan...
Angående de andra karaktärerna så har knappast PJ förstört min bild av saker/personer utan väl snarare förbättrat de suddiga bitarna, de man verkligen har haft en bild av försvinner ju inte av en enda liten film
Fast iof. har jag aldrig riktigt fått en exakt bild av karaktärernas utseende så jag kan beskriva hur de ser ut, utan jag har bara karaktären i fråga inpräntad i hjärnan och kan lätt avgöra om han sett rätt eller fel ut för mig. Låter lite skomt....
Angående de andra karaktärerna så har knappast PJ förstört min bild av saker/personer utan väl snarare förbättrat de suddiga bitarna, de man verkligen har haft en bild av försvinner ju inte av en enda liten film
Fast iof. har jag aldrig riktigt fått en exakt bild av karaktärernas utseende så jag kan beskriva hur de ser ut, utan jag har bara karaktären i fråga inpräntad i hjärnan och kan lätt avgöra om han sett rätt eller fel ut för mig. Låter lite skomt....
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Jag håller med dig, B-myr, till viss del. Filmen har förstör mycket av mina bilder med, den enda av Brödraskapet jag kommer ihåg hur jag tänkte mig honom innan filmen är Legolas. Men som Trippad säger, filmen har även 'tryckt fram' de suddiga bitarna, i mitt fall Vattnadal, som jag tycker är helt fantastiskt i filmen! Jag själv har i princip inga bilder kvar från mitt gamla Midgård, men så ska det inte få hända med TTT, just nu håller jag på att teckna och teckna och teckna ner hur mitt TTT, RotK och de orörda delarna i FotR, ser ut.
-
Beleg Strongbow
- Medlem
Jag känner exakt som B-myr. Jag intalade mig själv faktiskt innan jag gick och såg filmen att jag skulle bevara mina gubbar ifrån boken.
Jag sa också till mig själv att jag skulle se filmen en gång och sedan bara reflektera över de saker som jag gillat med filmen. Tyvärr blev dom för många. Jag klarade mig inte länge utan jag har nu sett filmen uppemot 200 ggr, dock inte på bio, och detta har ju satt sina spår i psyke såväl som fantasi.
Jag ritar numera ställena i boken mer enligt filmens banér, titta tex på min bild som jag straxt kommer lägga upp på "dagenz bild". Där har jag nästan totalt suddat ut min gamla mysiga bild av lothlorien pga av PJs filmatisering.
Säger bara en sak B-myr. Spot on.
Jag sa också till mig själv att jag skulle se filmen en gång och sedan bara reflektera över de saker som jag gillat med filmen. Tyvärr blev dom för många. Jag klarade mig inte länge utan jag har nu sett filmen uppemot 200 ggr, dock inte på bio, och detta har ju satt sina spår i psyke såväl som fantasi.
Jag ritar numera ställena i boken mer enligt filmens banér, titta tex på min bild som jag straxt kommer lägga upp på "dagenz bild". Där har jag nästan totalt suddat ut min gamla mysiga bild av lothlorien pga av PJs filmatisering.
Säger bara en sak B-myr. Spot on.
Självklart hade man väl redan före PJ's film påverkats av målningar och andra filmverisioner, men det här är i alla fall vad jag har kvar nu efteråt.
Frodo: Är starkt influerad av Bakshi's bild.
Sam: Har min egen.
Pippin: Delvis PJ's bild
Merry: PJ's bild.
Gandalf: Har min egen bild kvar
Aragorn: Är lite influerad av PJ's
Legolas: Främst PJ's
Fylke: Har kvar min egen bild kvar.
Väderklint: Har kvar min egen bild kvar.
Bri: Har kvar min egen bild kvar.
Moria: Har tagit del av filmen här.
Lothlorien: Har min egen bild kvar.
Slaget vid Amon Hen: Har helt PJ's bild.
Blev positivt överraskad över vad jag egentligen kom ihåg av de olika platserna. Konstigt att jag kommer ihåg dem bättre än huvudkaraktärerna.
Frodo: Är starkt influerad av Bakshi's bild.
Sam: Har min egen.
Pippin: Delvis PJ's bild
Merry: PJ's bild.
Gandalf: Har min egen bild kvar
Aragorn: Är lite influerad av PJ's
Legolas: Främst PJ's
Fylke: Har kvar min egen bild kvar.
Väderklint: Har kvar min egen bild kvar.
Bri: Har kvar min egen bild kvar.
Moria: Har tagit del av filmen här.
Lothlorien: Har min egen bild kvar.
Slaget vid Amon Hen: Har helt PJ's bild.
Blev positivt överraskad över vad jag egentligen kom ihåg av de olika platserna. Konstigt att jag kommer ihåg dem bättre än huvudkaraktärerna.
- Flikkan
- Medlem
- Ort: Härnösand (vilket är som Gondolin, det ligger så dolt att ingen kan hitta det)
Härmar dig lite Gilithil...
Frodo: PJ's bild
Sam: Egen bild (en klasskompis)
Pippin: Egen bild (Merry och Pippin är rödhåriga tvillingar enligt den)
Merry: Se Pippin
Gandalf: John Howe's bild som Gandalf här på forumet har som avatar
Aragorn: Egen bild
Legolas: PJ's bild
Gimli: PJ's bild
Boromir: Egen bild, men liknar Boromir en hel del
Saruman: 100% PJ (Christopher Lee rockar)
Bilbo: PJ's bild
Fylke: PJ's bild
Väderklint: Egen bild
Bri: PJ's bild
Moria: PJ's bild
Lothlorien: Egen bild
Slaget vid Amon Hen: Egen bild
Frodo: PJ's bild
Sam: Egen bild (en klasskompis)
Pippin: Egen bild (Merry och Pippin är rödhåriga tvillingar enligt den)
Merry: Se Pippin
Gandalf: John Howe's bild som Gandalf här på forumet har som avatar
Aragorn: Egen bild
Legolas: PJ's bild
Gimli: PJ's bild
Boromir: Egen bild, men liknar Boromir en hel del
Saruman: 100% PJ (Christopher Lee rockar)
Bilbo: PJ's bild
Fylke: PJ's bild
Bri: PJ's bild
Lothlorien: Egen bild
Slaget vid Amon Hen: Egen bild
- Flikkan
- Medlem
Åh, jag bara älskar att härma folk med såna här patetiska saker 
Frodo: Delvis PJ's bild.
Sam: John Howes bild (som är på min avatar)
Pippin: PJ's bild
Merry: PJ's bild
Gandalf: Håller med Gothmog, Howe's bild skare va!
Aragorn: PJ's bild mestadels.
Legolas: Min egen bild
Gimli: En blandning av min egen och PJ's bild.
Boromir: PJ's (och den är strålande!)
Saruman: Har faktiskt ingen speciell bild av honom...
Bilbo: PJ's bild eftersom Ian Holm ser ut som jag vill att han ska!
Hjortongull: Som Hildebrandts bild då hon står i dörren till Tompas hus, tycker den är strålande
Tom Bombadill: Även Hildebrandts bild där med.
Fylke: Tolkiens bild.
Bri: Min och PJ's bild var väldigt lika.
Lothlorien: Otroligt mycket egen bild. Accepterar inte PJ's!
Slaget vid Amon Hen: PJ's bild.
Frodo: Delvis PJ's bild.
Sam: John Howes bild (som är på min avatar)
Pippin: PJ's bild
Merry: PJ's bild
Gandalf: Håller med Gothmog, Howe's bild skare va!
Aragorn: PJ's bild mestadels.
Legolas: Min egen bild
Gimli: En blandning av min egen och PJ's bild.
Boromir: PJ's (och den är strålande!)
Saruman: Har faktiskt ingen speciell bild av honom...
Bilbo: PJ's bild eftersom Ian Holm ser ut som jag vill att han ska!
Hjortongull: Som Hildebrandts bild då hon står i dörren till Tompas hus, tycker den är strålande
Tom Bombadill: Även Hildebrandts bild där med.
Fylke: Tolkiens bild.
Bri: Min och PJ's bild var väldigt lika.
Lothlorien: Otroligt mycket egen bild. Accepterar inte PJ's!
Slaget vid Amon Hen: PJ's bild.
Jag måste nog säga tvärt om: Att filmen har lyft min bild av boken. Jag vet inte, har väl dålig fantasi. Men när jag läste SoR för första gången så hade jag bara vaga bilder av personerna... ungefär som seriefigurer. Min Frodo var nog inte lika tvålfager som Elija Wood, men ganska nära. Av någon anledning tänkte jag mig Aragorn ungefär som Ceaser i asterix-serierna... Lång, höknäsa, stränga drag, gråsprängt hår och så. Viggo ser lite för mesig ut enligt min mening... som nån övervintrad hårdrockare från 80-talet
Boromir tänkte jag mig som ganska kort och kraftig och svartmuskig. Annars tycker jag de övriga skådisarna förtydligar snarare än förvränger mina inre bilder. Saknar Glorfindel dock.
Nåt dom kunde ha slopat helt i filmen tycker jag är "the Watcher in the water". Den är lite för mkt "alien" för min smak. Överhuvudtaget är det för mkt action i filmen jämfört med boken. Ta t ex trollkarlsduellen (den är det enda som jag direkt ogillar i filmen). Det är liksom actionscen-transportsträcka-actionscen-transportsträcka-actionscen osv... Inget riktigt klimax nånstans. Det blir inte alls samma stämning som i boken. Men det kanske man inte kan begära heller. Men många vackra bilder är det. Man skulle kunna ta vilken ruta som helst ur filmen och göra en poster av den...
Nåt dom kunde ha slopat helt i filmen tycker jag är "the Watcher in the water". Den är lite för mkt "alien" för min smak. Överhuvudtaget är det för mkt action i filmen jämfört med boken. Ta t ex trollkarlsduellen (den är det enda som jag direkt ogillar i filmen). Det är liksom actionscen-transportsträcka-actionscen-transportsträcka-actionscen osv... Inget riktigt klimax nånstans. Det blir inte alls samma stämning som i boken. Men det kanske man inte kan begära heller. Men många vackra bilder är det. Man skulle kunna ta vilken ruta som helst ur filmen och göra en poster av den...
jag följer väl strömmen och skriver en sån där fin liten lista....
Frodo: min egen
Sam: PJs
Merry: hade inte fått någon riktig egen bild så det blev PJs
Pippin: PJs!!! klart!!! jag bara ÄLSKAR den dialekten!!!=)
Boromir: blandat. jag tyckte inte om Boromir innan jag såg filmen men det har ändrats drastiskt..nu är han en av favoriterna tack vare PJ...
Gandalf: min egen...den va helt samma som PJs
Legolas: hade ingen bild av honom och jag tycker att PJs bild va bra såå...
Aragorn: min och PJs...dom va likadana...
Gimli: PJs
Vattnadal: PJs...och jag bara ÄLSKAR den platsen...det ligger ju SÅÅÅ fint!!!
Lórien: mitt eget
Fylke: mitt eget
Väderklint: jag har kvar båda...jag hade tänkt mig Väderklint som en STOOOR gräsplätt med skog nedanför...fast jag gillar PJs variant också.
också gillad jag bilderna i allmänhet väldingt mücket!! dom är ju så otroligt vackra nästan allihopa!!
Frodo: min egen
Sam: PJs
Merry: hade inte fått någon riktig egen bild så det blev PJs
Pippin: PJs!!! klart!!! jag bara ÄLSKAR den dialekten!!!=)
Boromir: blandat. jag tyckte inte om Boromir innan jag såg filmen men det har ändrats drastiskt..nu är han en av favoriterna tack vare PJ...
Gandalf: min egen...den va helt samma som PJs
Legolas: hade ingen bild av honom och jag tycker att PJs bild va bra såå...
Aragorn: min och PJs...dom va likadana...
Gimli: PJs
Vattnadal: PJs...och jag bara ÄLSKAR den platsen...det ligger ju SÅÅÅ fint!!!
Lórien: mitt eget
Fylke: mitt eget
Väderklint: jag har kvar båda...jag hade tänkt mig Väderklint som en STOOOR gräsplätt med skog nedanför...fast jag gillar PJs variant också.
också gillad jag bilderna i allmänhet väldingt mücket!! dom är ju så otroligt vackra nästan allihopa!!