Upphittade bomber eller stridsföremål
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Upphittade bomber eller stridsföremål
Fick idén att starta en gemensam tråd för upphittade bomber när jag såg innehållet i denna tråd.
viewtopic.php?t=29875
För att komma med ett exempel själv hittades en bomb ifrån andra världskriget i närheten av Sheffield Uniteds hemmaarena Bramall Lane under en lördag någon gång under 1980-talet. Matchen fick ställas in p g a ev explosionsrisk och spelas vid ett senare tillfälle.
Har för mig att det hittades en annan bomb i England under samma tidsperiod.
Om ni har någonting att komma med;
dels att tillägga kring mina exemplen och
dels om ni har några exemplen om liknande upphittade bomber eller stridsföremål.
Så ser jag fram mot detta.
Stefan
viewtopic.php?t=29875
För att komma med ett exempel själv hittades en bomb ifrån andra världskriget i närheten av Sheffield Uniteds hemmaarena Bramall Lane under en lördag någon gång under 1980-talet. Matchen fick ställas in p g a ev explosionsrisk och spelas vid ett senare tillfälle.
Har för mig att det hittades en annan bomb i England under samma tidsperiod.
Om ni har någonting att komma med;
dels att tillägga kring mina exemplen och
dels om ni har några exemplen om liknande upphittade bomber eller stridsföremål.
Så ser jag fram mot detta.
Stefan
- Belisarius
- Medlem
Bomber från 1:a och 2:a VK hittas varje vecka, i England men förstås inte minst i Tyskland där blindgångarna var många.
Det här måste ju dock vara något i hästväg:
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15805168.asp
Valväg, inte hästvägBelisarius skrev:Bomber från 1:a och 2:a VK hittas varje vecka, i England men förstås inte minst i Tyskland där blindgångarna var många.
Amerikanska forskare har hittat fragment från en bomb inuti en död val som tycks härstamma från 1800-talet.
Är det bara jag som tycker att det är lite Avigsidanvarning här?
Både franska och belgiska armén har fortfarande avdelningar vars enda uppgift är att åka runt och hämta oexploderat skräp från framför allt första världskriget.
MVH
Hans
Edit - Orginalvallänk: http://www.whalingmuseum.org/pressroom.html m.a.o. inget från inbördeskriget.
Så... det var ingen bomb, det var harpungranatsplitter, det var inte från amerikanska inbördeskriget utan från slutet av 1800-talet, den återfanns inte i fenan utan i valens skulderblad. SvD lyckades inte pricka in många rätt där - att det rörde sig om en val och att platsen var Alaska var väl i princip de sakuppgifter som var korrekta.
...och att det var väldigt gammalt.
Fruktansvärt fascinerande historia om den här valen - sätter lite perspektiv på tid. Det samma gör franska och belgiska arméns bekymmer med oexploderat skräp från första världskriget och tyskarna och britternas problem med det samma från andra världskriget. War is an ugly thing.
Fruktansvärt fascinerande historia om den här valen - sätter lite perspektiv på tid. Det samma gör franska och belgiska arméns bekymmer med oexploderat skräp från första världskriget och tyskarna och britternas problem med det samma från andra världskriget. War is an ugly thing.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag antar att det är mer vanligt i Tyskland än i England att man hittar bomber, kommer ihåg den där händelsen i Sheffield under ett okänt år. Det var en stor nyhet att en kvargömd bomb skulle inställa en engelsk ligamatch i dåvarande division 2 vad det var.Belisarius skrev:Bomber från 1:a och 2:a VK hittas varje vecka, i England men förstås inte minst i Tyskland där blindgångarna var många.
Stefan
- Belisarius
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag hoppas att någon annan kommer på det, sökte på mediearkivet och kunde inte hitta någonting.....Det kom massor med travnotiser upp istället, anledningen är att Spitfire är även förekommande i dessa sammanhang.Belisarius skrev:Var det inte förra året man hittade resterna av en Spitfire - nedborrad 6 meter i marken under en gata i London?
Är du säker på att "Spitfire" blev påträffat förra året?
Sökningen pågår fortfarande.
Stefan
Lite om belgarna på engelska finns här
...
Current Activities
Today the Belgian bomb disposal battalion comprises 23 officers, 151 non-commissioned officers (NCOs), and 131 corporals and civilians, thus a total of 305 personnel of which 172 are bomb disposal experts (16 officers, 100 NCOs and 56 corporals). The battalion is composed of three companies decentralised to cover the all-national territory.
The first task of the unit is the clearance of UXO and AXO left in Belgium from the two world wars. Despite the proposal to dissolve the unit in 1971, the bomb disposal unit still reacts today to an average of 3,500 requests a year ranging from hand grenades to aircraft bombs up to 500 kg or more.
Statistics of EOD mission in Belgium.
Consequently, the battalion handles an average of 250 tons of ammunition every year. Some 20 tons of "problem ammunition" (suspected chemical ammunition) are recovered each year, especially in the areas of fighting during WWI.
The Battalion's second mission is the dismantling of toxic and chemical ammunition dating from WWI. The dismantling facility is located at the site of conflict during WWI. During 1998 and 1999, tests were carried out on real ammunition to control the feasibility of the installation. The installation has been operational since October 1999.
...
http://maic.jmu.edu/journal/8.1/focus/m ... ylkens.htm
Wikipedia har också lite http://en.wikipedia.org/wiki/Unexploded_ordnance
MVH
Hans
...
Current Activities
Today the Belgian bomb disposal battalion comprises 23 officers, 151 non-commissioned officers (NCOs), and 131 corporals and civilians, thus a total of 305 personnel of which 172 are bomb disposal experts (16 officers, 100 NCOs and 56 corporals). The battalion is composed of three companies decentralised to cover the all-national territory.
The first task of the unit is the clearance of UXO and AXO left in Belgium from the two world wars. Despite the proposal to dissolve the unit in 1971, the bomb disposal unit still reacts today to an average of 3,500 requests a year ranging from hand grenades to aircraft bombs up to 500 kg or more.
Statistics of EOD mission in Belgium.
Consequently, the battalion handles an average of 250 tons of ammunition every year. Some 20 tons of "problem ammunition" (suspected chemical ammunition) are recovered each year, especially in the areas of fighting during WWI.
The Battalion's second mission is the dismantling of toxic and chemical ammunition dating from WWI. The dismantling facility is located at the site of conflict during WWI. During 1998 and 1999, tests were carried out on real ammunition to control the feasibility of the installation. The installation has been operational since October 1999.
...
http://maic.jmu.edu/journal/8.1/focus/m ... ylkens.htm
Wikipedia har också lite http://en.wikipedia.org/wiki/Unexploded_ordnance
MVH
Hans
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nånstans här på forumet postade jag en nyhetsnotis om en granat från Amerikanska inbördeskriget som skadat två "slagfältsarkeologer" i USA.
Jo här var det.
viewtopic.php?t=26227
Man kommer få rensa granater från VK1 och 2 i över hundra år alltså.
Sonderling
Jo här var det.
viewtopic.php?t=26227
Man kommer få rensa granater från VK1 och 2 i över hundra år alltså.
Sonderling
Belisarius skrev:Var det inte förra året man hittade resterna av en Spitfire - nedborrad 6 meter i marken under en gata i London?
En av mina favoritböcker från kriget är Paul Richeys "Fighter Pilot" (sv titel Stridspilot). Richey kraschlandade den 11 maj 1940 sitt Hurricane-plan nära en by kallad Brunehamel och därmed tog Richeys flygarbravader slut just då. Han skadades svårt och låg på sjukhus i tio månader under vilket han skrev sin bok.
År 2000 åkte några entusiaster till Frankrike för att orientera sig, och bland annat hittade man det fält där Richey kraschlandat. Och vad låg i jorden, om inte bland annat en Merlin flygmotor, delar av propellern och ett sikte...
http://www.sweffling.freeserve.co.uk/richey.htm
Den som söker skall också finna.
edit: och på tal om att söka hittade jag "Simon Parry's aviation archaeology site" som visar att historien om Richeys Hurricane på intet sätt är unikt. http://www.redkitebooks.co.uk/aa/
Min far och farfar har yrkesfikat i många många år och under 80-talet när de fiskade med torskkrokar utanför Ölands östra kust var det standard att få någon sorts bomber som fastnade i linorna upp till båten -Det var bara att skära av linan försiktigt så man blev av med bomben igen.
Under fiske i Simrishamn tog de av någon anledning med sig en granat iland en gång. Den låg på däck och rullade runt en hel natt innan de kom i hamn. Hela hamnen spärrades av och polisen hämtade den och sprängde den.
Under fiske i Simrishamn tog de av någon anledning med sig en granat iland en gång. Den låg på däck och rullade runt en hel natt innan de kom i hamn. Hela hamnen spärrades av och polisen hämtade den och sprängde den.
Samma sak hände ju för bara något år sedan i Göteborg - någon tjomme som bogserade med sig en mina in i fiskehamnen i Göteborg. Halva Majorna fick stängas av och boende uppmanades hålla sig undan fönstren.fnixen skrev:Min far och farfar har yrkesfikat i många många år och under 80-talet när de fiskade med torskkrokar utanför Ölands östra kust var det standard att få någon sorts bomber som fastnade i linorna upp till båten -Det var bara att skära av linan försiktigt så man blev av med bomben igen.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Parkpersonalen hittade en personmina igår. Ni vet den där Hockeypucken. Jag har svårt för siffror så jag minns inte beteckningen.
I egenskap av "stridis" fick jag rycka ut och identifiera den. Jag bedömde den som ofarlig övningsmina då den var blåmarkerad.
Hade den varit gulmålad så hade jag varit betydligt mer nervös.
Kommunen äger numera försvarets gamla övningsfält och det var där den hittades.
Nån som gjort lumpen i Växjö som vet med sig att de tappat/ glömt en personmina?
Sonderling
I egenskap av "stridis" fick jag rycka ut och identifiera den. Jag bedömde den som ofarlig övningsmina då den var blåmarkerad.
Hade den varit gulmålad så hade jag varit betydligt mer nervös.
Kommunen äger numera försvarets gamla övningsfält och det var där den hittades.
Nån som gjort lumpen i Växjö som vet med sig att de tappat/ glömt en personmina?
Sonderling