Källor om vikingatiden
-
hans lindquist
- Medlem
Källor om vikingatiden
Vilka källor har vi egentligen om den mytomspunna vikingatiden? Vad jag förstår bygger den mesta historieskrivningen på jämförelser mellan svenska runstenar och isländska sagor.
Jag antar att du menar skriftliga källor?
Det finns ju en massa arkeologiska källor.
Rimbert och Ansgarskrönikan, Nestorskrönikan, Ibn Fadlan, Ibn Kordabehs och några andra arabers berättelser. Wulfstan och Ottars reseberättelser. Och som sagt isländska sagorna (det finns väl några till - en del påvebrev, lite notiser i andra källor m.m.) Saxo Grammaticus kanske kan tas med också.
Svenska källor blir väl runstenar, några runristade ben från sigtuna och en del andra runinskrifter samt myntinskrifter.
Det finns ju en massa arkeologiska källor.
Rimbert och Ansgarskrönikan, Nestorskrönikan, Ibn Fadlan, Ibn Kordabehs och några andra arabers berättelser. Wulfstan och Ottars reseberättelser. Och som sagt isländska sagorna (det finns väl några till - en del påvebrev, lite notiser i andra källor m.m.) Saxo Grammaticus kanske kan tas med också.
Svenska källor blir väl runstenar, några runristade ben från sigtuna och en del andra runinskrifter samt myntinskrifter.
-
Christer Samuelsson
- Medlem
Ja Adam skriver sin bok sådär 1070, han kallar den "Historien om hamburgerstiftet och dess biskopar". Man skall väl understryka att våra forskare, drar ett streck i allmanackorna och säjer år 1066 slutar vår vikingatid och medeltiden tar sin början. Det är måhända inte alldeles korrekt historia, men det har mera kommit till för att få ordning på vår annars så förvirrande äldre historia, det fins de som hävdar att slaget vid Stamford bridge har med saken att göra.Engan skrev:Alla möjliga fornengelska, iriska och frankiska krönikor och sagor är väl också intressanta, som t.ex. Beowulfkvädet, Widsithkvädet, Gregorius av Tours krönika, etc.
Adam av Bremen kan väl också vara intressant även om han skriver lite sent.
Detta är inte vår Adam medveten om!!
Dock skriver inte Mäster Adam sent, jag skulle vilja påstå att han har en alldeles utmärkt utsiktspunkt. Lite allmänna lögner ägnar han sej åt. Han skriver t.ex att " Birka är Götarnas stad, belägen mitt i Sveonernas land. Då har Birka varit förstört övergivit i sådär 100 år. För den saken finns goda arkeologiska bevis.
Trots att han även förmedlar en del skepparhistorier om cykloper mm. så kan man inte bara räkna ut honom. För Adam var det nog viktigt att Birka fortfarande fanns. Ty till Birka kom Ansgar och denna Ansgar är Adams trunfkort när det gäller kristnandet av Svearna.
I Svealand är dock våra misionärer mer av engelsk sort. Botvid t.ex var av svensk härkomst, en herre som undfått den sanna tron i England. Samma sak gäller för Sörmlands Eskil och Smålands... ja vad han nu heter.
Dock skall man nog ha stor respekt för Adam, men man skall ha alldeles klart för vad ärenden han är ute i. Så skall vi inte glömma de anglosaxiska krönikorna. Dessa är lika sköra som Isländska och grönländska sagorna. Av någon anledning förbigås de angosaxiska krönikorna, med stor tystnad av våra skandinaviska historiker.
M.v.h.
Christer Samuelsson.
- paulderfinne
- Medlem
-
karlfredrik
- Medlem
Re: Källor om vikingatiden
Det finns många övriga samtida källor om vikingatiden från utlandet. Vi på Fotevikens Museum håller på att samla dem.
Förutom de tidigare nämnda har vi exempelvis den geogiska krönikan. Den norske historikern Seippel citerar inte mindre än 50 arabiska källor med 144 sidor arabisk text. Det mesta finns dock i fransk översättning.
Vi har Monumenta Germaniae som innehåller många intressanta samtida källor.
Fabricius har översatt ett antal samtida källtexter till danska.
Från frankernas land finns det hyllmeter med texter om vikingar. Jag har nyss översatt i sammanfattning den tyske forkaren Vogels bok till svenska med alla källhänvisningar.
Vi har alla krönikorna, Regino, Abbo, Hincmar med flera.(Några finns i Albrechtsens danska översättning) Vi har Flodoardus kyrkohistoria del IV med alla samtida brev, varav ett till vikingahövdingen Rorik 862
Vi har samlingar av texter om vikingar, Almondus, Bouquet, Courson, Halphen, Jaffé, Mabillon, Mansi, och alla de andra.
En nackdel är att man måste kunna några språk, som tyska, franska och latin för att kunna ta del av många av dem.
Förutom de tidigare nämnda har vi exempelvis den geogiska krönikan. Den norske historikern Seippel citerar inte mindre än 50 arabiska källor med 144 sidor arabisk text. Det mesta finns dock i fransk översättning.
Vi har Monumenta Germaniae som innehåller många intressanta samtida källor.
Fabricius har översatt ett antal samtida källtexter till danska.
Från frankernas land finns det hyllmeter med texter om vikingar. Jag har nyss översatt i sammanfattning den tyske forkaren Vogels bok till svenska med alla källhänvisningar.
Vi har alla krönikorna, Regino, Abbo, Hincmar med flera.(Några finns i Albrechtsens danska översättning) Vi har Flodoardus kyrkohistoria del IV med alla samtida brev, varav ett till vikingahövdingen Rorik 862
Vi har samlingar av texter om vikingar, Almondus, Bouquet, Courson, Halphen, Jaffé, Mabillon, Mansi, och alla de andra.
En nackdel är att man måste kunna några språk, som tyska, franska och latin för att kunna ta del av många av dem.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Vilken typ av arabiska källor är det, från medelhavsområdet eller från östeuropa/asien ?karlfredrik skrev:Förutom de tidigare nämnda har vi exempelvis den geogiska krönikan. Den norske historikern Seippel citerar inte mindre än 50 arabiska källor med 144 sidor arabisk text.
-
karlfredrik
- Medlem
De arabiska källorna delar de franska översättarna i tre avdelningar(böcker):
1. Spanien och västra medelhavet
2.Bagdad och kalifatet
3. Östersjön
Texterna dateras från 800-talet och framåt.
Av den första kategorin har jag läst om vikingarnas besök i Spanien och Marocko.
Al-Gâzal (800-tal)och en samtida har berättat om nordbornas erövring av Sevilla och andra städer 844
Al-Gâzâl("Gasällen") berättar om hur han själv reste till nordbornas land för att förhandla om fred och träffade drottningen. Texten bekräftas av andra arabiska källor.
En annan arabisk krönika från 1200-talet, Ibn-Al-Athir,berättar om vikingar som stöder de kristna i norra Spanien mot morerna.
Från den andra katergorin finns det en berättelse om nordbor som reser till Bagdad på 800-talet och låtsas vara kristna.
Den tredje kategorin har jag inte hunnit titta på.
Tyvärr kan jag själv inte arabiska
1. Spanien och västra medelhavet
2.Bagdad och kalifatet
3. Östersjön
Texterna dateras från 800-talet och framåt.
Av den första kategorin har jag läst om vikingarnas besök i Spanien och Marocko.
Al-Gâzal (800-tal)och en samtida har berättat om nordbornas erövring av Sevilla och andra städer 844
Al-Gâzâl("Gasällen") berättar om hur han själv reste till nordbornas land för att förhandla om fred och träffade drottningen. Texten bekräftas av andra arabiska källor.
En annan arabisk krönika från 1200-talet, Ibn-Al-Athir,berättar om vikingar som stöder de kristna i norra Spanien mot morerna.
Från den andra katergorin finns det en berättelse om nordbor som reser till Bagdad på 800-talet och låtsas vara kristna.
Den tredje kategorin har jag inte hunnit titta på.
Tyvärr kan jag själv inte arabiska