Minnas det man läst
Minnas det man läst
Alla vi här läser väl en hel del, vissa mindre och andra mer. Men nu till det viktiga: Hur gör man för att bäst komma ihåg det man läst. Hur brukar just DU göra?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Tillämpar också denna metod. Brukar anteckna lite efter varje bok så att man har det någonstans och effektivt nog så minns man det också mycket lättare när man skriver. Fast sen så tar det ju väldigt lång tid att skriva ner det man läst, så det tar väl lite längre tid att läsa ut en bok.Hexmaster skrev:Jag har ofta anledning att skriva om det jag läser. Då minns man åtminstone det. Med förlag, tryckår och sidangivelser så är det heller ingen risk att man tappar bort det.
- Lumber Jack
- Medlem
En variant är att föra läslogg. En beskrivning snodd från:
http://sherwood.lh.umu.se/tidi/Stuhand.htm
"Läslogg.
Det finns många olika sätt att tillgodogöra sig kunskap ur litteraturen. Man kan läsa den och okritiskt lära sig den utantill. Ett annat sätt är att kritiskt granska litteraturen och göra den till sin egen kunskap. Att använda sig av Läslogg är ett sätt att tillgodogöra sig kunskap på det sistnämnda viset. Andra benämningar för samma metod är Läsdagbok, Text och tanke, Textens speglingar och Textjournal.
Tillvägagångssätt:
Under tiden du läser en bok skall du välja ut och skriva ned några citat, som du fäster dig vid i boken. Citaten skall vara personligt utvalda utifrån något du själv tycker är anmärkningsvärt, tilltalande, störande, intressant, överraskande, roligt, förvirrande eller........Listan kan göras hur lång som helst.
Till dessa citat skall du foga dina egna reflektioner, kommentarer, associationer, slutsatser, frågor som du vill ställa, kritik som du vill ge, beröm du vill ge, svårigheter som du stöter på, jämförelser du vill göra....osv. (Vad du tillfogar dina citat väljer du själv ). Du behöver inte summera. Det är meningen att andra läsare skall få veta hur du tänker.
Låt någon annan ta del av din läslogg, och skriva in sina kommentarer till din text.
När du tillhör en grupp där alla läser samma litteratur har du möjlighet att få många intressanta reflektioner på innehållet eftersom det är högst otroligt att alla väljer samma citat.
Läslogg är ett sätt att :
upptäcka och formulera sina egna tankar och åsikter.
få ett personligt och känslomässigt engagemang till texten. Kunskapen görs till din egen.
Genom att andra kommenterar din läslogg får du en utgångspunkt för ytterligare tankar och reflexioner. Din egen och gruppens kunskap växer i och med att alla tar del av varandras reflexioner.
Sammanfattningsvis: Läslogg ger ett stöd i inlärning analys och kritiskt tänkande."
http://sherwood.lh.umu.se/tidi/Stuhand.htm
"Läslogg.
Det finns många olika sätt att tillgodogöra sig kunskap ur litteraturen. Man kan läsa den och okritiskt lära sig den utantill. Ett annat sätt är att kritiskt granska litteraturen och göra den till sin egen kunskap. Att använda sig av Läslogg är ett sätt att tillgodogöra sig kunskap på det sistnämnda viset. Andra benämningar för samma metod är Läsdagbok, Text och tanke, Textens speglingar och Textjournal.
Tillvägagångssätt:
Under tiden du läser en bok skall du välja ut och skriva ned några citat, som du fäster dig vid i boken. Citaten skall vara personligt utvalda utifrån något du själv tycker är anmärkningsvärt, tilltalande, störande, intressant, överraskande, roligt, förvirrande eller........Listan kan göras hur lång som helst.
Till dessa citat skall du foga dina egna reflektioner, kommentarer, associationer, slutsatser, frågor som du vill ställa, kritik som du vill ge, beröm du vill ge, svårigheter som du stöter på, jämförelser du vill göra....osv. (Vad du tillfogar dina citat väljer du själv ). Du behöver inte summera. Det är meningen att andra läsare skall få veta hur du tänker.
Låt någon annan ta del av din läslogg, och skriva in sina kommentarer till din text.
När du tillhör en grupp där alla läser samma litteratur har du möjlighet att få många intressanta reflektioner på innehållet eftersom det är högst otroligt att alla väljer samma citat.
Läslogg är ett sätt att :
upptäcka och formulera sina egna tankar och åsikter.
få ett personligt och känslomässigt engagemang till texten. Kunskapen görs till din egen.
Genom att andra kommenterar din läslogg får du en utgångspunkt för ytterligare tankar och reflexioner. Din egen och gruppens kunskap växer i och med att alla tar del av varandras reflexioner.
Sammanfattningsvis: Läslogg ger ett stöd i inlärning analys och kritiskt tänkande."
En regel jag s.a.s. har i ryggmärgen är att inte kladda i böcker. Kan inte riktigt motivera den (bortsett från låneböcker och kladd-kladd) -- det finns ju rentav historiska exempel på högintressanta marginal-kommentarer, som Fermats. (När jag nyligen läste igenom H. G. Wells' The War That Will End War i förstaupplaga från 1914 så hittade jag ett par kommentarer på engelska i den, vilket förhöjde läsupplevelsen ännu några snäpp.)
Den har jag haft lättast att bryta när jag fått recensionsexemplar, gratis alltså. Sådana böcker känns inte lika mycket "på riktigt" som de som köps in för fullpris. Som en mycket lättviktig läslogg.
Annars är en god tumregel att ju mer man läser texten, alltså läser, desto bättre minns man. Den effektivaste, men mest omständiga, metod jag hittat är att översätta det hela. Tror bara jag gjort det någon enstaka gång, i skolsammanhang, med den novellen lär jag heller inte glömma bort på bra länge.
Den har jag haft lättast att bryta när jag fått recensionsexemplar, gratis alltså. Sådana böcker känns inte lika mycket "på riktigt" som de som köps in för fullpris. Som en mycket lättviktig läslogg.
Annars är en god tumregel att ju mer man läser texten, alltså läser, desto bättre minns man. Den effektivaste, men mest omständiga, metod jag hittat är att översätta det hela. Tror bara jag gjort det någon enstaka gång, i skolsammanhang, med den novellen lär jag heller inte glömma bort på bra länge.
När jag läser för att komma ihåg antecknar jag alltid. Det går att koka ned en tegelsten till tre-fyra sidor om man är lite rutinerad. Under studietiden var den metoden en nödvändighet inför tentor etc. Fast nuförtiden läser jag och glömmer helt sorglöst. Och så läser jag om igen efter ett par år. Skriva i böcker? Aldrig!
/ Probstner
/ Probstner
Personligen tycker jag också att det hjälper att göra på detta sätt. Kanske framförallt för att två författare nästan aldrig beskriver en händelse på samma sätt eller gör samma tolkning. Genom att läsa ,minst, två böcker, "tvingas" man därför mer att reflektera och ifrågasätta saker under hela läsningen. På det viset blir läsningen mer aktiv och saker fastnar bättre i skallen, tycker jag.Casanova skrev:Jag brukar läsa två böcker om samma ämne, då minns jag mkt mer. Har iaf hjälpt mig.
Hälsningar
Fredrik