Inflation i modellbeteckningar
-
Hellbastard
- Medlem
Inflation i modellbeteckningar
Som jag minns det hade volvobilarna i min barndom "efternamnen" L, DL och GL, i stigande lyxighetsordning. Sen tillkom varianter som GLE och liknande. Men lågbudgetbeteckningarna försvann också, vill jag minnas -- först L och sedan DL. Så hela skalan verkar liksom ha förskjutits uppåt.
Man hade alltså flera lyxnivåer både i början och slutet, men namnen blev glassigare och glassigare.
Minns jag rätt? Kan nån fler detaljer? Och framför allt, hittar vi samma inflationsfenomen annorstädes? (behöver alltså inte vara just bilar)
Man hade alltså flera lyxnivåer både i början och slutet, men namnen blev glassigare och glassigare.
Minns jag rätt? Kan nån fler detaljer? Och framför allt, hittar vi samma inflationsfenomen annorstädes? (behöver alltså inte vara just bilar)
Re: Inflation i modellbeteckningar
Kanske OT i teknikhistoria, men: Svenska militära grader. (Länge sedan jag såg en vicekorpral eller en stamanställd furir...Hellbastard skrev:
På L-DL-och-GL-tiden (tidigt 70-tal) var Ford tydligen (redan då?)
före Volvo. På till exempel Capri hade de modellbeteckningarna X, XL, GT, GTL, GTX, ,GTR, GTXR, GTLR och GTXLR.
Fast amerikanska "Ford Fairlane Skyliner Galaxie 500" (fanns även som Sunliner istället för Skyliner) i slutet av 50-talet var ju inte så dålig heller, även om bokstavskombinationerna saknades...
Fast amerikanska "Ford Fairlane Skyliner Galaxie 500" (fanns även som Sunliner istället för Skyliner) i slutet av 50-talet var ju inte så dålig heller, även om bokstavskombinationerna saknades...
- Mathias Forsberg
- Medlem
Mercedes är ju ganska bra på det fortfarande. C/E/S-klass är ju ganska lätt att hänga med på, i uppåtstigande alfabetisk ordning och allt.
Men när de börjar med coupé- och cabrioletversioner tappar de all logik: CLK, CLS, SLK mm där många "C"-alternativ (CLS, CLK) är dyrare än "S"-alternativen (SLK). Lägg sedan på AMG och dieselprefixen så blir det likt Volvo förr i tiden.
Men när de börjar med coupé- och cabrioletversioner tappar de all logik: CLK, CLS, SLK mm där många "C"-alternativ (CLS, CLK) är dyrare än "S"-alternativen (SLK). Lägg sedan på AMG och dieselprefixen så blir det likt Volvo förr i tiden.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Fritt ur minnet
L - 18 ccm motor (B18)
DL - 20 ccm motor (B20)
GL - 23 ccm motor (B23)
GLE - 23 ccm motor med insprutning (B23)
Bokstäverna betecknade från början motoralternativet, så långt är jag säker. Men jag slänger in en brasklapp beträffande vilka bokstäver som betecknade vilka motorer även om jag känner mig hyggligt övertygad om att det var som ovan för 140/240. Det jag dock inte riktigt får ihop är att jag vet att amazonen fanns i två varianter, utan bokstavsbeteckning och med L. Jag hade för mig att det var B18 resp B20 men det kan ha varit "en tidigare motor" resp. B18.
Angående GLX och GLT så kom de på slutet, tror att det från början hade med kamaxlar och turbo att göra men ganska snart blev det allmänna beteckningar för "sportigare" utförande.
L - 18 ccm motor (B18)
DL - 20 ccm motor (B20)
GL - 23 ccm motor (B23)
GLE - 23 ccm motor med insprutning (B23)
Bokstäverna betecknade från början motoralternativet, så långt är jag säker. Men jag slänger in en brasklapp beträffande vilka bokstäver som betecknade vilka motorer även om jag känner mig hyggligt övertygad om att det var som ovan för 140/240. Det jag dock inte riktigt får ihop är att jag vet att amazonen fanns i två varianter, utan bokstavsbeteckning och med L. Jag hade för mig att det var B18 resp B20 men det kan ha varit "en tidigare motor" resp. B18.
Angående GLX och GLT så kom de på slutet, tror att det från början hade med kamaxlar och turbo att göra men ganska snart blev det allmänna beteckningar för "sportigare" utförande.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Den listan är nog bättre än min. Men när bytte man system, skedde det verkligen vid övergången från 140 till 240 och inte senare? Jag är ganska säker på att jag ägt en 244 DL med B20 från 1975. Visst var det ett tag sedan så minnet sviktar men jag tror nog ändå att ändringarna började på 80-talet och att man från början hade kvar beteckningarna från 140. Angående Amazon så fanns det fler modeller bla med L.millgard skrev:Volvo 140:
L B18
DL B20
S B20B
GL B20E (med insprutning)
Volvo 240:
L B20
DL B21
GL B23
GT B23E
GLE/GLT B21E/B23E
Volvo 740:
GL B23/230
GLE B23E/230
GLT B23E/230
Amazon:
121 B16/B18/B20
122 B16B
123GT B18B
Det fanns en 240 med B20 1975 och det var just 242/244 L. Oftast ljusgrön eller orange.
Det är i princip samma beteckningar på 140 och 240 i övrigt. Dvs samma system långt fram i 740-linjen. Så du har rätt och jag skrev inte annat heller.
Amazonen kanske hade beteckningar (Favorit mm) men det fanns nog inte L, DL, GL i alla fall. Sport och GT fanns ju, och Favorit som var snikmodellen...
Men jag skall ärligen erkänna att Volvo inte är min starka sida, så jag kan absolut ha fel.
Det är i princip samma beteckningar på 140 och 240 i övrigt. Dvs samma system långt fram i 740-linjen. Så du har rätt och jag skrev inte annat heller.
Amazonen kanske hade beteckningar (Favorit mm) men det fanns nog inte L, DL, GL i alla fall. Sport och GT fanns ju, och Favorit som var snikmodellen...
Men jag skall ärligen erkänna att Volvo inte är min starka sida, så jag kan absolut ha fel.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Hehe, det var vad som var modernt i mitten av 70-talet, min var dock röd. Men jag har kanske överdrivit mitt minne det var kanske en L när allt kommer omkring.millgard skrev:Det fanns en 240 med B20 1975 och det var just 242/244 L. Oftast ljusgrön eller orange.
Här är i varje fall motorn: http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B18_engine Hade först en amazon -66 med B18 och sedan 244:an med den uppborrade varianten B20. I övrigt var motorerna helt lika.
Observera att även de sista årgångarna av amazonen fanns med B20.