Skyttegravssystemet på västfronten 1914-1918

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Skyttegravssystemet på västfronten 1914-1918

Inlägg av Fredrik Andersson » 4 september 2007, 15:16

Kort fråga som kanske inte är så enkel att besvara. När ungefär kan man säga att skyttegravssystemet på västfronten var "fullt utbyggt"? Jag är medveten om att detta förändras, byggs ut och byggs till under krigsåren men när kan man säga att det så att säga är etablerat och en del av vardagen? Är det redan på hösten 1914?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 september 2007, 15:26

Om jag har förstått det rätt så började det i mindre skala först för att sedan byggas ut. När det var det största skyttegravsystemet är nog lite svårt att säga eftersom det troligen inte finns någonting angivit om detta. Jag skulle tro att det var nånstans mellan 1916-17 som det var som "längst". Observera att jag är väldig yvig i min förklaring.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 4 september 2007, 17:21

Stefan gissa inte, vet du inte så skriv inte.

Slaget vid Aisne framhålls ibland som då skyttegravskriget började.
http://www.firstworldwar.com/battles/aisne1.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/First_Battle_of_the_Aisne

Fast det är ju en helt annan sak än att det var etablerat.

/Martin

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 september 2007, 20:26

Martin Lundvall skrev:Stefan gissa inte, vet du inte så skriv inte.

/Martin
Jag gissade inte, uppskattade är ett annat ord på det som jag skrev. :) Om följande förklaring ges.
När ungefär kan man säga att skyttegravssystemet på västfronten var "fullt utbyggt"?
Mitt svar
När det var det största skyttegravsystemet är nog lite svårt att säga eftersom det troligen inte finns någonting angivit om detta. Jag skulle tro att det var nånstans mellan 1916-17 som det var som "längst".
'

Om någon har en uppgift på när skyttegravarna var som längst är detta givetvis välkommet. Men jag ville påpeka att jag uppskattar att skyttegravarna var som längst(totalt) runt 1916-17, jag har inte sett motsvarande siffra nånstans i någon krigslitteratur. Undrar förstås om någon annan har sett liknande siffra i en bok, tidskrift, hemsida eller källa. Sedan kan man diskutera om någon fick för sig att mäta skyttegravarna, det skulle jag tvivla på faktiskt. Eftersom det fanns uppenbara risker med att springa ut till skyttegravarna för att mäta och hur detta skulle gå till i verkligheten är nog lite för svårt att tänka sig med tanke på hur situationen såg ut. Denna beskrivning av mig är utifrån det som jag själv har läst hur förhålladen var under det första världskriget.
Hoppas bara att jag har uttryckt mig bättre nu.

Stefan

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 september 2007, 22:43

I den historiabok mina elever använder står det ungefär att tyskarna bröjade gräva ned sig efter slaget vid Marne 1914 inför förnyade offensiver, men att detta permanenterades och bestod till 1918. Därför undrar jag hur detta stämmer. Boken ger intrycket av att skyttegravssystemet blev klart ganska snabbt nämligen.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 5 september 2007, 23:06

Det beror nog på vad man menar egentligen. Den rörliga delen av kriget på Västfronten tog slut tämligen snart efter Marne när bägge sidor i sin iver att kringgå den andre nådde kusten. Någon egentlig rörlighet återkom sedan inte förrän 1918. Däremot så innebar inte detta att skyttegravssystemet blev fullt utbyggt över en natt.

Så om frågan egentligen är "när upphörde manöverkriget på Västfronten?" så blir svaret i slutet av 1914. Om frågan däremot är "när nådde befästningssystemen på Västfronten sin höjdpunkt?" så blir nog svaret 1916 eller 1917 när sådana saker som Hindenburglinjen m fl kom till.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 5 september 2007, 23:16

Sgt 83 Pluton skrev:I den historiabok mina elever använder står det ungefär att tyskarna bröjade gräva ned sig efter slaget vid Marne 1914 inför förnyade offensiver, men att detta permanenterades och bestod till 1918. Därför undrar jag hur detta stämmer. Boken ger intrycket av att skyttegravssystemet blev klart ganska snabbt nämligen.
Ja, arméerna var enormt stora, men man var tvungen att förflytta dem till fots, därför grävde man ner sig, när man stötte på en jämnstark fiende. Och skyttegravarna var oftast minst tredubbla, så det var i praktiken omöjligt att bryta sig igenom.
The Trenches: Symbol of the Stalemate
By the war's end, each side had dug at least 12,000 miles of trenches.

The first major trench lines were completed in late November 1914. At their peak, the trenches built by both sides extended nearly 400 miles from Nieuport, on the Belgian coast, to the Swiss border. Among the Allies, the Belgians occupied 40 miles, the British occupied 90 miles and the French occupied the rest. Experts calculate that along the western front, the Allies and Central Powers dug nearly 6,2500 miles of trenches by the end of 1914.
http://www.pbs.org/greatwar/chapters/ch1_trench.html

Bild

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 september 2007, 23:16

Tackar för svaren. Det beror alltså på hur man definierar "skyttegravskriget" - när offensiverna avstannade eller när skyttegravarna är som längst.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 september 2007, 11:41

Sgt 83 Pluton skrev:Tackar för svaren. Det beror alltså på hur man definierar "skyttegravskriget" - när offensiverna avstannade eller när skyttegravarna är som längst.
Det mesta redan sagt. Rörligheten var det inte mycket bevänt med mellan slutet av 1914 och våren 1918 även om undantag finns. Troligtvis var skyttegravsystemen som mest utbyggda (och använda - annars blir det krigslutet) våren 1918.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 9 september 2007, 01:48

Finns det någon plats där synliga rester av skyttegravssystemet går att betrakta?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 9 september 2007, 09:59

Simon_HBG
Medlem

Inlägg av Simon_HBG » 11 september 2007, 20:44

MoparMadness skrev:Finns det någon plats där synliga rester av skyttegravssystemet går att betrakta?
En hel del faktiskt. Verdun är ju ett känt namn i sammanhanget där mycket lämnats orört.

http://www.howitzer.dk/battlefield/batt ... uamont.jpg
http://www.webmatters.net/france/ww1_vauquois.htm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 11 september 2007, 23:25

"...the stress became so bad that both sides moved towards an agreement whereby they only blew each other up in the early evenings."
- Från sidan om Vauquois, högkvarteret som blev en krater som blev en allt större krater, sedan den sprängdes upp i omgångar.

På tal om "orört" så blir det bäst när områdena inte lämnas helt orörda, på så sätt att intrycket blir helt annorlunda när träd växer upp i landskapet.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 12 september 2007, 10:02

Jag har för mig att i boken "Första världskriget" besrivs det som att ännu tidigt 1915 hade tyskarna endast en enda skyttegravslinje och att Joffres offensiv bröt igenom den relativt lätt, men att motattacker och införda reserver snabbt återtog densamma.

Skriv svar