Preussen !?!

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Preussen !?!

Inlägg av Psilander » 16 september 2007, 14:20

Preussen måste nog vara en världens mest beundrade och samtidigt avskydda stater?!?

Preussen var mer än en statsbildning, det var en samlig artistokratiska ideal och förhållningsätt som efter tysklands fall 1918 fått mycket kritik och spe för att vara militäristisk och konservartiv, själva statsbildningen Preussen är en förbjuden statsbildning sedan andra världskriget.

Visserligen var delar av den preussiska militarismen förebild för nazisterna men det var ändå endast de preussikt fostrade officerarna som aktivt vågade agera mot Hitler.

Att förhållandet till preussen är knepigt och svårförståligt noterade jag i den debatt som föregicks på SVDs insändarsidor för ett par veckor sedan när några ville förbjuda gardets pickelhuvor för de var militaristiska (snudd på nazistiska).

Hur ser vi på preussen?, Vad är/ var de preussiska idealen? Hur vårdar vi de goda sidorna, men samtidigt undvika överdrifter och att de blir övertagna av fel krafter??

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Preussen !?!

Inlägg av CvD » 16 september 2007, 14:39

Psilander skrev: ... den debatt som föregicks på SVDs insändarsidor för ett par veckor sedan när några ville förbjuda gardets pickelhuvor för de var militaristiska (snudd på nazistiska).
8O Du skämtar????? 8O
Finns debatten möjligen att läsa på nätet??? 8O

/CvD

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 september 2007, 14:45

Jag har letat men inte hittat den, SvD verkar inte publicera sina insändare på internet

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Preussen !?!

Inlägg av tryggve » 16 september 2007, 15:31

Vad är det egentligen hos Preussen som omvärlden har beundrat? Förutom militären, vilket ju är det man brukar få höra om. Statsappareten som helhet? Vilka goda sidor finns det som är värda att vårda i så fall?

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 16 september 2007, 16:12

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 16 september 2007, 16:42

Jag har sett någon historisk bild på militäruniformer från Preussen, just de äldre militäruniformerna var rätt så fina i Preussen.. Annars är jag inte så insatt i den Preussiska historien.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 september 2007, 08:40

Preussen blev mönsterbildande för bl a de nordiska länderna eftersom staten hade en effektiv förvaltning, låg korruption och hög folkbildningsnivå. Kulturhistoriskt brukar man väl närmast förklara det med kombinationen av en luthersk religiös miljö och en arkaisk klasstruktur (mäktig adel, ganska osjälvständiga bönder och en sen industrialisering). Den omtalade militarismen tror jag får sägas gå hand i hand med de övriga företeelserna. Begreppet "preusseri" om militär kadaverdisciplin handlar väl närmast om nordbors (med en mer egalitär klasstruktur) negativa reaktioner på vilka uttryck klasskillnaderna i Preussen tog sig inom det militära området.

Ot, men jag minns att jag på DDR-tiden såg en mässingsorkester spela på en ölstuga nära Alexanderplatz, och de var alla klädda i pickelhuvor... Det är kanske inte så känt idag, men Fredrik den store var en av DDR-tidens historiska ikoner.

/ Probstner

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 17 september 2007, 14:24

Till att börja med tror jag inte man kan säga att Preussen är "förbjudet".
Det har däremot "försvunnit", vilket är nâgot helt annat.
Idag utgôr det historiska omrâdet Preussen den ryska enklaven runt Kaliningrad.Detta är alltsâ dagens namn pâ den urprungliga preussiska huvudstaden Königsberg. Preussen hade en jämfört med det övriga Tyskland en litet udda historia, via tyska orden, som hertigdöme under polsk överhôghet, detta omformat till ett nytt och av tyske kejsaren oberoende konungarike fram till Preussens ledande roll i konsolideringen av det andra tyska kejsardömet där, pricker över i, Preussens kung blev vald till tysk kejsare - i Versailles! Allt detta var s.d.h. snyggt jobbat.
Dock växer inga träd upp i himlen och inget är heller för evigt.
All den makt som inte minst ur-preussaren Otto von Bismarck sâ hänsynslöst bidragit till att utnyttja i en klok konungs namn visade sig vara ödesdiger förvaltad av hovklicken kring en tok, nämligen Wilhelm II.
Vi skall inte begära att historien serverar oss helt analoga situationer tid efter annan. Jag skulle säga att Preussen länge utgjorde en "modern" och inte minst militärt "prestationsfâhig" tysk stat. Det var, i just dessa avseenden, grovt uttryckt sin tids "Israel". Det här ev. dâliga ryktet kring Preussen är i stort sett ett resultat av illasinnad och fientlig propaganda. Men, precis som i fallet Israel, man kan inte göra omelett utan att krossa âgg och man kan inte heller vinna pâ lotteri utan att ha köpa lotter. Preussen drog sig inte för varken det ena eller det andra. Sâdant tenderar ibland att störa en mer introvert och tvehâgsen omgivning.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 17 september 2007, 14:39

@Spaningsledaren, intressant liknelse med Israel. Det är något jag inte tänkt på tidigare fast och andra sidan har jag heller inte haft anledning att reflektera i de banorna.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 september 2007, 14:40

Som komplement till Spaningsledarens inlägg vill jag påpeka att kärnan i staten Preussen, d v s kurfurstendömet Brandenburg med huvudstaden Berlin, till största del ligger inom Tysklands nuvarande gränser. När Preussen blev en makt att räkna med var de östliga provinser som givit staten dess namn - Westpreussen och Ostpreussen - redan perifera. Berlin var gravitationspunkten. Efter krigen mot Österrike kan man lägga till Breslau (Wrocław i dagens Polen) och senare också stora delar av nordvästra Tyskland ända bort till Rhenprovinsen som landets kärnområden.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 17 september 2007, 15:47

Genom att arbeta med regionala utvecklingsfrågor på plats lär man sig mycket intressant om specialiteter, profilering och annat kring regioner. Det är tydligt i Sverige men än tydligare i ett federalt och sent enat land som Tyskland.

I Rhenlandets - inte minst i Köln - betraktar man de ca 120 åren under Preussisk fana som den sämsta tiden i områdets historia. Ingenstans var stöder för efterkrigstidens BRD så starkt som i detta område, just för att man varken hade stött NSDAP eller det tyska Preussen.

Rhenlandet - ett katolskt område präglat av kyrka och industri (inkl Ruhrområdet)- fann föga gemensamt med det agrart inriktade protestantiska Preussen som styrdes från Berlin.

Skall man tala om kärnområden är just Brandenburg, Schlesien, Pommern, Öst- och Västpreussen de områden som bär nämnas. Inte de först (genom Vilhelm II) ärvda reformerta och sedan erövrade katolska områdena längs Rhen. De tillkom endast efter Wienkongressen som en buffert mot Frankrike.

Den stora karnevalen i Köln utvecklade en stark form av politisk satir just genom att verka som en fredlig protestkanal mot de preussiska kärnvärden som man inte delade. DDR valde att istället lyfta fram Brandenburg och Fredrik II i syfte att avleda från det "tyska" och "preussiska" i Berlin med omnejd i formandet av en DDR-identitet (samtidigt som man sprängde eller övergav de slott som förmedlade detta kulturarv...).

Preussen avskaffades f ö helt 1947 genom beslut av den allierade ockupationsmyndigheten.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 september 2007, 16:25

Inte desto mindre så fanns en tung industriell bas i de preussiska "kolonierna" i Rhenprovinsen och Westfalen (och delar av de kärnlutherska provinserna Hannover och Sachsen), ur ett ekonomiskt perspektiv långt viktigare än sådana trakter som Pommern och Posen. Men vad jag ville komma till var egentligen att staten Preussen inte är detsamma som provinserna Westpreussen och Ostpreussen.

/ Probstner

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 17 september 2007, 17:27

Det preussiska militära arvet lever och mår bra i Chile:

Bild

Bild

Bild

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=116925

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 17 september 2007, 19:32

Det som spaningsledaren skrev att Kaliningrad, är dagens namn på det ursprungliga Preussen det var faktiskt väldigt roligt att få veta.. Ja, man lär ju sej något nytt varje dag..

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 18 september 2007, 00:00

Probstner skrev: Men vad jag ville komma till var egentligen att staten Preussen inte är detsamma som provinserna Westpreussen och Ostpreussen.

/ Probstner
Precis, jag var också på väg att skriva nåt sånt. Och detta förklarar det som någon undrar över tidigare i tråden: vurmen i forna DDR för Preussen.
Det är inte alls egendomligt, då DDR sammanfaller ganska hyfsat med Preussens västra del, och Berlin som centrum.
Om man hårdrar det lite.

Inte så konstigt att de gladdes åt förfäderna, i all synnerhet som förfäderna ifråga inte var fläckade av nazismen - och därmed rumsrena.

Skriv svar