Ett visst tecken på framgång i det nya landet kan väl vara hur man etablerar sig i samhällets styrelse.
I Minnesota har 21 av 27 Guvernörer sedan 1893 fram till idag varit av skandinavisk eller delvis skandinavisk härkomst. 8 svenskättlingar, 7 med norsk bakgrund, 4 med blandad svensk/norsk, 1 med dansk och 1 med finlandssvensk bakgrund. Minnesota har ju alltid haft en stor skandinavisk befolkning men skandinaverna har inte varit den största etniska gruppen där, så den stora skandinaviska dominansen när det gäller delstatens högsta ämbete är lite uppseendeväckande.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Go ... _Minnesota
Amerikanska svenskättlingar - mer framgångsrika än övriga?
- David Asplund
- Medlem
Vet inte om Squareheads syftar på det. Men det har jag också hört. Det finns en del regionala skämt - eller ethnic slurs - och en del nationella, som de om dumb Polacks och skämt om irländare. Jag tror att skämten om svenskar begränsar sig till Minnesota.Svenskar har väl dessutom rykte om sig att vara lite tröga.
Vill bara tillägga till orsaksbilden: I Norden fanns vid denna tid folkrörelserna, veritabla plantskolor för politisk, religiös och nykteristisk verksamhet. Nordborna - även finsktalande - organiserade sig i olika föreningar, och kunde också därför avancera. Norrmännen var framstående inom nykterhetsrörelsen. Tror t.o.m. att Volstead Act är uppkallat efter en norskättling. Sedan har vi Elliot Ness (Kevin Costner) i filmen De omutbara, också norskättling.Minnesota har ju alltid haft en stor skandinavisk befolkning men skandinaverna har inte varit den största etniska gruppen där, så den stora skandinaviska dominansen när det gäller delstatens högsta ämbete är lite uppseendeväckande.
Se om en del av organiseringen:
viewtopic.php?t=29860
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag undrar faktiskt om det stämmer egentligen, personligen skulle jag inte kalla att svenskättlingarna i USA är bäst, däremot kan jag tänka mig att säga "främsta".
Det finns ju många amerikaner som helst som har lyckas med någonting, Franklin som uppfann åskledaren vid slutet av 1700-talet är ingen svenskättling precis, om jag få lite tid så kan jag nog få fram lika många som har brittisk härstamning som är svenskättlingar i relativa tal.
Stefan
Det finns ju många amerikaner som helst som har lyckas med någonting, Franklin som uppfann åskledaren vid slutet av 1700-talet är ingen svenskättling precis, om jag få lite tid så kan jag nog få fram lika många som har brittisk härstamning som är svenskättlingar i relativa tal.
Stefan
- David Asplund
- Medlem
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Om vi kan räkna judar som en etnisk grupp torde denna grupp tillhöra de allra mest framgångsrika. Det är svårt att hitta ett akademiskt ämne där det inte finns flera judiska amerikaner bland författarna till de, säg, tio främsta böckerna på varje område. Det gäller inte minst inom ekonomi.
Gällande tyskättades brist på framgång i amerikansk politik så har de sannolikt arbetat i uppförsbacke under 1900-talet...
Gällande tyskättades brist på framgång i amerikansk politik så har de sannolikt arbetat i uppförsbacke under 1900-talet...