Det tycker inte jag heller. Jag instämmer i uppfattningen att Sverige hjälpte tyskarna mer än som var nödvändigt.sonderling skrev:Man behöver väl inte vara nån "moralist" för att ha uppfattningen att Sverige hjälpte tyskarna lite mer än som kanske var nödvändigt.
Vid den mest tillspetsade situationen - midsommarkrisen 1941 - fanns det vad jag förstår även en majoritet i riksdag och regering för den åsikten. Inte desto mindre valde Socialdemokraterna och Folkpartiet (väl?) att i den nationella enhetens namn sluta sig till Bondeförbundets och Högerpartiets linje att tillåta transiteringen (då regeringssplittring för de flesta sågs som ett större hot än neutralitetsbrott). Genom att understryka transiteringens engångskaraktär lyckades man ju också avstyra framtida kriser av samma slag.
Och jag tror inte heller att de flesta bondeförbundare och högerpartister var anhängare av tysk seger - även om sådana såklart fanns - utan snarare såg Tyskland gå mot en säker seger i kriget, i vilket fall de ansåg det finnas starka skäl att ha vänskapliga relationer med Berlin.