Tankar om ett kanalbygge, som blev till Göta kanal
- Anders Nyman
- Medlem
Tankar om ett kanalbygge, som blev till Göta kanal
Redan på 1500-talet hade man funderat över hur Svenska båtar skulle kunna ta sej från Västerhavet till Östersjön och tvärtom utan att fara genom Öresund. Då handlade det om den Tull Hansan krävde för att bl.a. svenska fartyg skulle få passera sundet. Å, tankar knådades fram och tillbaka igenom århundradena tills den före detta Sjöofficeren, Baltzar Von Platen, föreslog att man skulle bygga en kanal från Slätbaken,, nära Söderköping, över Vättern till Vänern. Å, sedan vidare ut mot Göteborg och Västerhavet.. Ja, så det har som sagt förekommit tankar långt tillbaka i tiden om ett kanalbygge tills Herr Baltzar dök opp och drev igenom byggandet av Göta Kanal..

Re: Tankar om ett kanalbygge, som blev till Göta kanal
Intressant, har du mer om dessa funderingar på 1500-talet?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Anders Nyman
- Medlem
Hej Hans.. Jag lånade en bok på Biblioteket om olika historiska Fakta, å då stog detta med.. Så jag vet faktiskt själv inte så mycket om detta, mer än det som stog i boken.. Men jag tänkte nästa gång jag är in på Biblioteket, ska jag kolla om det finns någon bok, där det står lite mer om dessa tankar om en kanal redan på 1500-talet.. Ha det bra.
En petitess, men det var inte Hansan som utkrävde tullen i Helsingör utan danska kronan.Anders Nyman skrev:den Tull Hansan krävde för att bl.a. svenska fartyg skulle få passera sundet
Om funderingen på 1500-talet hittade jag följande. Något att gräva vidare i?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Göta_kanalSå vitt man vet, var biskop Hans Brask den förste, som i början av 1500-talet tänkte på att genom en kanal förbinda Vättern med Vänern och därmed skapa en direkt förbindelse mellan östra Sverige och Kattegatt.
- Anders Nyman
- Medlem
Okej, det var väl inte hela världen att betala lite skatt en peitess. Men vad jag tänkte på, är det Danska Kronan eller Hansan som krävde Tull avgiften. För i en bok jag har, så står det ju att det var till Hansan man betalade skatt. Boken heter (Fakta om, Sverige under 1800-talet) Skriven av Berndt Tallerud.. Så vad jag egentligen då tänker på, vad stämmer och inte stämmer, för någonstanns är det fel skrivet i så fall, är det i boken jag har eller.. Är det någon som vill hjälpa mej med det? Jag bestrider inte Hexmaster, för jag tror du har rätt, men vad jag menar, vart är felet, i och med att uppgifterna går i ser..
Det är väl han med brasklappen?Hexmaster skrev:Om funderingen på 1500-talet hittade jag följande. Något att gräva vidare i?Så vitt man vet, var biskop Hans Brask den förste, som i början av 1500-talet tänkte på att genom en kanal förbinda Vättern med Vänern och därmed skapa en direkt förbindelse mellan östra Sverige och Kattegatt.
Han var således uppenbarligen en mycket framsynt man, på fler än ett område...