Ubåtsjakt i svenska farvatten

Skriv svar
Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 23 oktober 2007, 01:22

Vid ett tillfälle fick den svenska marinen faktiskt upp en tysk ubåt på västkusten, att den gav sig till känna visar möjligen att den inte var där av elak anledning så att säga.

Carl Bildt skrev en artikel i expressen under hårsfjärdsveckan där han också medgav att västtyska ubåtar mycket väl kan utgöra en del av de kränkande ubåtarna.

Jag måste för övrigt tacka för informationen om uppdrag gransknings program som fullständigt gått mig förbi...då jag ägnat mycket tid åt ämnet ska det bli intressant att se programmet, vilket jag tänker göra just precis nu trots att det är mitt i natten...har man för mycket fritid tro? :)

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 23 oktober 2007, 02:54

hm jaha...det verkar som man gjort film på Tunanders bok i allafall. Att så mycket material förvunnit är ju förstås olyckligt för att inte säga märkligt. Det har ju även föreslagits att ljudbanden var manipulerade, dvs att svenskarna klippt bort det bästa ljuden eftersom de pekade på nato-ubåtar och inte sovjetiska. Det är förstås Tunander som säger detta, det bygger på att ljudoperatören som stod för inspelingarna inte kände igen dem ca tio år senare då de spelades upp. Men det saknas också en del. Det fanns ljud som kan tolkas som undervattensreperationer, ventilluckor som öppnas och stängs, högfrekventa ljud, hammarslag och andningsljud från dykare osv. Ubåten vid gröna lund är också problematisk, jag kan lika lite som nån annan tänka mig att det var en sovjetisk ubåt, anledningen till en sådan närvaro kan bara bero på intresse för de amerikanska örlogsfartygen. Observationer av dessa torde göras bäst utomskärs. Fanns där en ubåt är det trots allt troligast att den var amerikansk och kom från ett av de fartyg som hade kapcitet att medföra miniubåt. Men tesen att detta skulle ta sig ut på egen hand är för långsökt. Att denna sedan skulle tro sig delta i en svensk-amerikansk övning är också lite mycket att svälja. Stefensons agerande är mycket suspekt rakt igenom, så även marinchef Rudbergs agerande. Men det betyder inte att de samarbetade med amerikanerna i nån superhemlig aktion. Ubåtskommissionen 1983 som gjorde tvärsäkra konstaterande om sovjetiska ubåtar är ju rena skämtet, de kan omöjligt vara så säkra som de sa. Det var säkerligen politiska skäl till de konstaterandena. Det är ju för övrigt spännande att lyssna på hela intervjuerna ug gör, journalisten vänder ju ut och in på sig själv för att dra fram ett uttalande av Emil Svensson där han ska säga att ubåten vid sandhhamn kom från väst. Dokumentären tillför inga nyheter.

Användarvisningsbild
sta
Medlem

Inlägg av sta » 20 november 2007, 19:24

Idag visar försvarsmakten en sonarbild från ett minröjningsfartyg med en 12-meters ubåt på. Bilden skall vara från Hävringe, verkar som kontakten maj 88.

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-m ... =headlines

Hugade amatörakustiker kan även lyssna på skillnaden mellan ett handelsfartyg och en ubåt.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 20 november 2007, 22:35

Bror Stefenson har en bok på gång, men jag vet inte vad den kan tillföra.
För konspiratörsteoretikerna "vet ju" att han har ljugit så det är svårt att tro att hans egna berättelse skulle vara den ultimata sanningen.

Själv så har jag en bild av att vi inte var så förfärligt professionella på att leda insatser på den tiden och de byråkratiska irrgångarna var orsak nog.
- Misstänk inte illvilja där det lika väl kan förklaras med oförmåga.
Och det skulle inte gälla just Stefensson personligen utan att hela organisationen försökte improvisera fram något som ingen hade tänkt en tanke på några år tidigare.

mvh
/John T

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 21 november 2007, 09:15

sta skrev:Idag visar försvarsmakten en sonarbild från ett minröjningsfartyg med en 12-meters ubåt på. Bilden skall vara från Hävringe, verkar som kontakten maj 88.

http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-m ... =headlines

Hugade amatörakustiker kan även lyssna på skillnaden mellan ett handelsfartyg och en ubåt.
Eftersom de pratar om Elma och sjunkbombsanfall så måste det ha varit 1988. Det ska finnas en vidoeupptagning av sjunkbombsanfallet och av de fterföljande uppkoken av olja m.m.

Vid Hävringe 2, 1992 skjöt vi bara torped och släppte inte några sjunkbomber eller elmor. Vad jag kan komma ihåg.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Re: Ubåtsjakt i svenska farvatten

Inlägg av Psilander » 10 februari 2008, 11:53

Nya rön pekar på Sovjet.
SvD idag 080210

Sovjetisk misstro mot svensk neutralitet var en av huvudorsakerna. Man skall bla ha förberett sabotage mot ev NATO baseringar på svenskt territorium. Bla var flygets och flottans bassystem en källa till misstro då man misstänkte att alla de tomma banorna och förtöjningsplatserna var till för NATO och inte vår rörliga bastaktik.

kawasaki 1500
Medlem

Inlägg av kawasaki 1500 » 26 juni 2008, 13:17

Psilander skrev:Nya rön pekar på Sovjet.
SvD idag 080210

Sovjetisk misstro mot svensk neutralitet var en av huvudorsakerna. Man skall bla ha förberett sabotage mot ev NATO baseringar på svenskt territorium. Bla var flygets och flottans bassystem en källa till misstro då man misstänkte att alla de tomma banorna och förtöjningsplatserna var till för NATO och inte vår rörliga bastaktik.
SVTs Uppdrag granskning avslöjade härom veckan att det definitivt var en väst-ubåt som varit har då när man skulle släppa sjunkbomber och spränga minor men att befälet var av någon anledning (västanledning) inte anträffbar och kunde ge ordern. När de fick eldorder var det lägligen försent.
Ingen som sett det programmet?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 26 juni 2008, 13:21

Var flera här som såg det programmet. Om du tittar i tråden om Hårsfjärden 1982 så ser du att det definitivt inte är alla som håller med om att Uppdrag Granskning bevisade någonting...

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 26 juni 2008, 17:33

Bjernevik skrev:Var flera här som såg det programmet. Om du tittar i tråden om Hårsfjärden 1982 så ser du att det definitivt inte är alla som håller med om att Uppdrag Granskning bevisade någonting...
Såg en repris...

Jag hyser inte några höga tankar om Uppdrag Granskning. Min uppfattning är att dess syfte inte handlar om att granska utan driva en förutbestämd linje. Om det hade kommit fram otvetydiga bevis på att alla ubåtar varit Sovjetiska så skulle "dokumentären" aldrig gjorts/sänts. Mindre tydliga bevis skulle bara ha förtigits.

Syftet förefaller vara att misskreditera vår försvarsmakt och vissa ledande politiker som t ex bara av en händelse innehar posten som utrikesminister. Övriga syften verkar vara att släta över Sovjets dunkla historia

Jag kan naturligtvis ha fel, men då skall jag ha klara bevis för detta. Tyvärr har lång erfarenhet av viss journalistik gett mig anledning till att öva upp min kritiska förmåga
No one can prevent me from raising towers in babylon

kawasaki 1500
Medlem

Inlägg av kawasaki 1500 » 2 juli 2008, 21:54

Vad har du för bevis att det var östbåtar?
Jag tycker att det mesta passar utomordentligt bra in för att väst ville kolla om vi var på bettet dvs de sa inget förrän det började köra ihop sig och då bad man att eldledaren som skulle gett klartecken påpassligt var på toan eller nå´t.
Som sagt, de enda bevis som finns utpekar västbåtar.

Användarvisningsbild
MajorLove
Medlem

Inlägg av MajorLove » 2 juli 2008, 23:10

"De som vet talar inte. De som talar vet inte."
De som VET är fortfarande bundna av tystnadsplikt. Argument av den typ "kawasaki 1500" framför - Vad har du för bevis! Jag tycker... - säger mycket om den som framför åsikten och inget om sakfrågan.

kawasaki 1500
Medlem

Inlägg av kawasaki 1500 » 3 juli 2008, 00:12

MajorLove skrev:
"De som vet talar inte. De som talar vet inte."
De som VET är fortfarande bundna av tystnadsplikt. Argument av den typ "kawasaki 1500" framför - Vad har du för bevis! Jag tycker... - säger mycket om den som framför åsikten och inget om sakfrågan.
Snick-snack.
Jag tycker......
Jag anser......
Jag är av denna åsikt....
Vad är det för felmed det?
Det finns ju inte några bevis mot öst men väl mot väst. Har det undgått dig och de andra.
Östbåtar har inte 400Hz i sitt elsystem men det har tydligen väst.
Kanske hade de något fel i elsystemet eftersom 400 Hz läkte ut. Kanske bara en sketen kondensator som släppte igenom frekvensen så den kunde följa med signalen ut.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 3 juli 2008, 00:26

kawasaki 1500 skrev:
Östbåtar har inte 400Hz i sitt elsystem men det har tydligen väst.
.
Man kan ju svagt spekulera att de hade just det i syfte att kasta misstankarna mot väst.
:)

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 3 juli 2008, 02:41

För övrigt sa väl ryssen bara att 400Hz inte användes av Östersjömarinen men förekom bland atomubåtarna i Ishavsflottan.... En tråd som aldrig följdes upp av journalisten.

För mycket önsketänkande i SVTs bevisföring, man går helt enkelt Ola TUnanders ärenden, man utreder helt enkelt inte allt.

Som sagt de som verkligen vet, går inte ut i media, förhoppningsvis kommer KÖMS snart ut med en bok om marinen i Kalla Kriget. De som var med har berättat ganska intressanta historier som jag fick äran att lyssna på, tyvärr var det inte så mycket analytiker osv med utan mest folk från fartygen och helikoptrarna.

Ubåten man skadade utanför Utö 1980 borde nog följas upp mer, det var ju första riktigt aggresiva ubåten vi hade längs kusterna. Tidigare hade det ju bara varit "hit and run" förutom då man spanade/ störde Rb 08 prover på Gotland i slutet av 60-talet.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 3 juli 2008, 09:48

Ett politiskt inlägg från MajorLove plockades bort.

/Marcus

Skriv svar