IR-mål för Leopard

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

IR-mål för Leopard

Inlägg av gostap » 26 december 2007, 01:03

Undertecknad var med utvecklade IR-mål hos de företag jag då var anställd i, för de då nyinköpta Leopadvagnarna.
Har för mig att det var en eldsjäl anställd i försvarsmakten som på eget initiativ drev frågan. Har också för mig att proven utföll väl, men av någon anledning stoppades projektet. Har också för mig att det presenterades för Tyskland och ett intresse fanns. Detta är väl ca 10-15 år sedan och jag arbetar ej i företaget mer.
Någon av forumets "pansarrävar" som vet mer? Bara nyfiken på hur det egentligen gick.

Mvh

Gostap

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 december 2007, 11:04

Det finns/fanns en mängd olika lösningar på att värma upp mål.
Jag har själv använt kolbädd eller marschaller under psk/strvmål. Vet att det har funnit lösningar med elsslingor i målen för att värma upp dom.
Nu var det ett tag sedan jag genomförde mörkerskjutning med strf men har svagt för mig att det finns en mer permanent lösning på det numer.
:)

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 26 december 2007, 14:02

Ok, den lösning vi tog fram var med värmeslingor som låg laminerarade mellan två aluminiumfolier som var, om jag inte minns fel, formade som tanks. De bestod av ett flertal sektioner som sattes ihop. Drog ganska mycket ström, var dock en bra affär iom att målen ej kunde återanvändas efter träff. :wink:

Mvh

Gostap

strv
Medlem

Inlägg av strv » 29 december 2007, 20:03

Som värmemål till TOW använde vi på P 4 under senare delen av 80-talet vanliga värmedynor till bilars säten. De fanns att köpa hos verkstäderna,. De bestod av en sittdyna och en ryggdyna och skulle monteras under klädseln.

Mitt i ett strvmål sattes en, ev flera dynor som drevs med ett vanligt 12 v bilbatteri och gav då tillräckligt med värme för att upptäcka målet. Säkerligen har något liknande använts i början innan ev mera reglementerad utrustning kom till

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 29 december 2007, 20:33

När jag gjorde vpl som pvrbtskytt på Bill56 och då vi hade IR.. så va målen uppvärmda med träfyllda oljetunnor som värme..
detta va 96-97....

Skriv svar