Insigna till SS m32 uniform
Insigna till SS m32 uniform
Hej!
Jag är ny har på forumet så vet inte om ni brukar behandla sådana här ämnen?
Ska köpa mig en repro M32 NCO Black Gabardine Tunic med tillhörande M32 Black Gabardine Breeches ("ridbyxor") och ha som display brevid min samling av tyska ww2 orginal föremål.
Problemet är att jag har ingen som helst kunskap gällande dessa uniformer när det kommer till insigna och medaljer/märken så undrar om det finns någon kunnig person här som har lust att hjälpa mig.
Här är en länk till den jag har tänkt köpa http://stores.ebay.com/ww2militaria-kei ... idZ2QQtZkm
Vet att den är Hong Kong tillverkad så frågan är om den är tillräckligt lik orginalet så den är värd att köpa (Har ingen större lust att lägga några större summor på repro objekt).
Om ni anser att den duger vad bör jag ha för insigna och märken till den för den ska bli historiskt korekt om jag har följande saker på till den (Om de går att ha till den).
German officers aiguillete eller Leather cross strap
SS "Old Fighters" Alte Kampfer chevron
SS kedje dolk
NSDAP Party Badge eller Golden Party Badge
EK 1 WW1
Allgemeine SS Officers Schirmutzen eller Allegmeine Em/NCO cap
Listade föremål finns på http://militaria-net.co.uk/oscommerce/catalog/ där jag tänkt köpa tillbehören till uniformen så undrar om även de har andra "märken" och insigna som passar till den?
Har letat efter info på nätet utan att finna något så är tacksam för svar.
Mvh Haij_84
Jag är ny har på forumet så vet inte om ni brukar behandla sådana här ämnen?
Ska köpa mig en repro M32 NCO Black Gabardine Tunic med tillhörande M32 Black Gabardine Breeches ("ridbyxor") och ha som display brevid min samling av tyska ww2 orginal föremål.
Problemet är att jag har ingen som helst kunskap gällande dessa uniformer när det kommer till insigna och medaljer/märken så undrar om det finns någon kunnig person här som har lust att hjälpa mig.
Här är en länk till den jag har tänkt köpa http://stores.ebay.com/ww2militaria-kei ... idZ2QQtZkm
Vet att den är Hong Kong tillverkad så frågan är om den är tillräckligt lik orginalet så den är värd att köpa (Har ingen större lust att lägga några större summor på repro objekt).
Om ni anser att den duger vad bör jag ha för insigna och märken till den för den ska bli historiskt korekt om jag har följande saker på till den (Om de går att ha till den).
German officers aiguillete eller Leather cross strap
SS "Old Fighters" Alte Kampfer chevron
SS kedje dolk
NSDAP Party Badge eller Golden Party Badge
EK 1 WW1
Allgemeine SS Officers Schirmutzen eller Allegmeine Em/NCO cap
Listade föremål finns på http://militaria-net.co.uk/oscommerce/catalog/ där jag tänkt köpa tillbehören till uniformen så undrar om även de har andra "märken" och insigna som passar till den?
Har letat efter info på nätet utan att finna något så är tacksam för svar.
Mvh Haij_84
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Är dålig på vad skillnaden mellan Allgemeine och SS_VT är, har för mig att SS-VT var en väpnad enhet och Allgemeine enbart var politisk (rätta mig om jag har fel).
SS kedje dolken kom väll 1936 och det är en del som jag vill ha på uniformen så det får väll vara en efter 1936.
Om det ska vara en Algemeine eller SS-VT har ingen betydelse om båda enheterna bar dolkar, det viktigasre är att det är lätt att få tag på insignan.
SS kedje dolken kom väll 1936 och det är en del som jag vill ha på uniformen så det får väll vara en efter 1936.
Om det ska vara en Algemeine eller SS-VT har ingen betydelse om båda enheterna bar dolkar, det viktigasre är att det är lätt att få tag på insignan.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Okej! Då börjar det så smått att klarna för mig, SS-VT blir nog att föredra då http://militaria-net.co.uk har flertalet kragspeglar till SS-VT som passar jackan med den svart/vit randiga pipingen (Tror det stavas så?).
Antar att om jag väljer kragspeglar tex SS1 bör ha ett Deutschland ärmband till dem.
Dok så finns det bara SS-VT kragspeglar med blank vänster spegel så till vilken grad behöver jag uppgradera den för att kunna ha ett officers skärp och spänne samt dolken?
Annan typ av armbindel? är armbindeln med de svarta "ränderna" avsed för Allgemeine-SS och SS-VT bar samma armbindlar som SA.
Blir tyvärr många frågor men som sagt är minna kunskaper i detta ämne väldigt begrännsade.
Antar att om jag väljer kragspeglar tex SS1 bör ha ett Deutschland ärmband till dem.
Dok så finns det bara SS-VT kragspeglar med blank vänster spegel så till vilken grad behöver jag uppgradera den för att kunna ha ett officers skärp och spänne samt dolken?
Annan typ av armbindel? är armbindeln med de svarta "ränderna" avsed för Allgemeine-SS och SS-VT bar samma armbindlar som SA.
Blir tyvärr många frågor men som sagt är minna kunskaper i detta ämne väldigt begrännsade.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Ja, beroende på vilket Standarte man väljer (1, 2, 3), så ska man ha motsvarande ärmband (Deutschland, Germania, Der Führer). Observera att Leibstandarte inte hade någon siffra på kragspegeln. Officersbälten, etc, började bäras från Untersturmführer och uppåt. Tänk på att dessa uniformer bara har en axelklaff (på höger axel). Hakkorsarmbandet ska vara det med smala svarta ränder upp- och nedtill. Sedan bör du bestämma dig för om du ska ha "vardagsuniformen" med svart bälte, brun skjorta och inga handskar, eller paradvarianten med vitt bälte, vit skjorta och vita "Musse Pigg"-handskar.
Då jackan ligger under kategorin Dress Tunics så antar jag att det är en finare modell som användes till tex parader, och då jag tänkt ha ett paradmonterat EK2 och Hindenburg kors så får det bli en parad uniform. Ä
Har dok noll koll på vart man kan få tag på handskarna så om de går att skippa så vore det bra.
Det sista jag behöver veta om insignan är om jag kan ha SS "Old Fighters" Alte Kampfer chevron på högerarmen och om jag ska ha aiguillete eller Leather cross strap till
Har dok noll koll på vart man kan få tag på handskarna så om de går att skippa så vore det bra.
Det sista jag behöver veta om insignan är om jag kan ha SS "Old Fighters" Alte Kampfer chevron på högerarmen och om jag ska ha aiguillete eller Leather cross strap till
Tidigare svar blev ofullständigt då jag kom åt enterknappen!
Då jackan ligger under kategorin Dress Tunics så antar jag att det är en finare modell som användes till tex parader, och då jag tänkt ha ett paradmonterat EK2 och Hindenburg kors så får det bli en parad uniform. Är det någon speciell grad jag bör sattsa på så personen är tillrekligt gammal för att ha varit med i ww1
Då jackan ligger under kategorin Dress Tunics så antar jag att det är en finare modell som användes till tex parader, och då jag tänkt ha ett paradmonterat EK2 och Hindenburg kors så får det bli en parad uniform. Är det någon speciell grad jag bör sattsa på så personen är tillrekligt gammal för att ha varit med i ww1
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Skillnaden mellan parad- och vardagsuniform är tillbehören (bälten, etc), inte själva uniformsjackan och -byxorna. Jag vet inte i vilken mån man bar paradmonterade medaljer - bandribbor, ja, och SA-sportmärket, men inte de andra. EK2 får bli 1VK-varianten i svart-vitt.Haij_84 skrev:Då jackan ligger under kategorin Dress Tunics så antar jag att det är en finare modell som användes till tex parader, och då jag tänkt ha ett paradmonterat EK2 och Hindenburg kors så får det bli en parad uniform.
Svår fråga... Kör med en officersgrad från Untersturmführer och uppåt. SS lät graden följa förtjänst; så var t.ex. Kurt Meyer general vid 34 års ålder. För en uniform från tiden före krigsutbrottet har du rätt fria händer.Haij_84 skrev:Är det någon speciell grad jag bör sattsa på så personen är tillrekligt gammal för att ha varit med i ww1
Förslagsvis kan du skippa paradköret helt och hållet - finns t.ex. det vita bältet att få tag på?Haij_84 skrev:Har dok noll koll på vart man kan få tag på handskarna så om de går att skippa så vore det bra.
Den ärmvinkeln satt alltid på höger ärm (ska inte förväxlas med vinkeln för SS-Sturmmann på fältuniformen, som satt på vänster ärm). Axelremmen till bältet bör du ha med, skippa ägiljetten om du inte ska ha en parad-/stabsofficersuniform.Haij_84 skrev:Det sista jag behöver veta om insignan är om jag kan ha SS "Old Fighters" Alte Kampfer chevron på högerarmen och om jag ska ha aiguillete eller Leather cross strap till
Vet inte hur man får in delar ur föregånde innlägg som du gjort men får försöka så gott det går.
Vad jag läst mig till så kunde alla bandmedaljer bäras paradmonterade till parader eller andra högttidliga tillfällen med den högsta utmärkelsen längst till höger, övrig tid så bars bandribborna istället.
Du skrev "ja, och SA-sportmärket, men inte de andra." hängde inte riktigt med vad du menade med det.
Det vita paradbältet är inga problem att få tag på.
Har set att på vissa illustrerade bilder så bärs både axelrem och ägiljette, är detta korekt?
Vad jag läst mig till så kunde alla bandmedaljer bäras paradmonterade till parader eller andra högttidliga tillfällen med den högsta utmärkelsen längst till höger, övrig tid så bars bandribborna istället.
Du skrev "ja, och SA-sportmärket, men inte de andra." hängde inte riktigt med vad du menade med det.
Det vita paradbältet är inga problem att få tag på.
Har set att på vissa illustrerade bilder så bärs både axelrem och ägiljette, är detta korekt?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag har tyvärr ingen litteratur hemma som behandlar SS-VT/Waffen-SS-uniformsskick vid parader, så jag gjorde en kort sökning. Du kanske tänker dig något i den här stilen? Du kan även hitta lite info här. Vad jag menade med "ja", etc, var att ja, bandribbor bars nog hellre än t.ex. EK2 (1VK) och Hindenburgkorset. Men som den länkade bilden ovan visar, så kunde hela garnityret bäras vid parad.
Var som den första bilden visar jag tänkt mig, slog mig dok att den svarta exelremmen bars väll inte ihop med det vita paradbältet?
Skippar ev paradmonteringen och kör på en vardagsunform istället då det verkar lättare med skärp och axelrem.
En sista fundering, vad är det för skilnad på uniformerna med den svart/vita pipingen och dem med den vita?
Har det med graden att göra, och i så fall vilka grader rör det sig om. Eller är det bara en fråga om tillverkningsår.
Tackar så mycket för hjälpen med insignan, har blivit lite klokare och fått en grund att börja bygga på.
Skippar ev paradmonteringen och kör på en vardagsunform istället då det verkar lättare med skärp och axelrem.
En sista fundering, vad är det för skilnad på uniformerna med den svart/vita pipingen och dem med den vita?
Har det med graden att göra, och i så fall vilka grader rör det sig om. Eller är det bara en fråga om tillverkningsår.
Tackar så mycket för hjälpen med insignan, har blivit lite klokare och fått en grund att börja bygga på.