Naturfolk

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Naturfolk

Inlägg av Stefan Lundgren » 31 maj 2008, 17:58

Jag läste nog lite för snabbt igen och det är nog en "ofog" som jag har i kroppen.

Tror ni att dom känner till den moderna civilisationen ändå, noterade att det var en med röd tröja på bilden i Expressen och undrar varifrån han har fått den. Nu vet jag inte om dom kan färga kläder eller klädstycken, men jag noterade att den som hade en röd tröja och att tröjan såg mer eller mindre modern ut. Men jag kan har fel också, jag bara tog upp en mikrohändelse eller russinplockning om dra till med en vetenskaplig term.

Stefan

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 31 maj 2008, 21:08

Om vi snakker om samme bilder, er det ikke røde trøyer, men rød kroppsmaling.
Jeg tror det er flere titalls registrerte folkegrupper som man tror ikke har hatt kontakt med sivilisasjonen ennå. Det er ifølge et radioinnslag jeg hørte for noen tid tilbake først og fremst brasilianske myndigheter som har denne utfordringen.
Man kan konstruere et etisk dilemma i forhold til disse folkene:
Si at de har en gjennomsnittelig levealder på 35 år, lever i krig med nabofolk, mishandler barn og kvinner - har vi da et ansvar for å bringe sivilisasjonen til dem? Erfaringen viser jo også at svært mange dør av slik kontakt, men hvor går grensen?

Gamle dagers misjonærer ville også fått nervøse rykninger av å la disse folkene leve i fred uten å bli kjent med Jesus..
:-)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 31 maj 2008, 23:41

Stefan Lundgren skrev:
Hexmaster skrev:På 70-talet (tror jag det var) upptäcktes ett dittills helt okänt stenåldersfolk på Filippinerna. Jag minns att de fanns med i mina skolböcker. Det var en ren bluff.
Tasagay vad dom kallades för, minns att jag tittade i ett nummer Geographic från den tiden och det var "bildextra" om detta folkslag.
Bra nära: http://en.wikipedia.org/wiki/Tasaday

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 2 juni 2008, 23:05

Själv är jag kluven med idén att introducera "naturfolk" till civilisationen, jag tycker det hela är helt rätt att t.ex sprida vår kunskap, livskvalitet och sjukvård till dem (tycker inte om mänskliga zoon). Men samtidigt så har dessa folk väldigt lite att konkurrera med i vårt samhälle. Den information och de yrkesroller de har är totalt värdelös i civilisationen. De kommer hamna på efterkälken oavsett vad med den stora brist på utbildning de har, t.ex.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 3 juni 2008, 05:36

Hexmaster,
om du läser mitt inlägg kan du se att det var riktat till Markus Holst som frågat efter ett folk i Sydamerika på 70-talet. Det berörde alltså inte den senaste gruppen.

Probstner,
instämmer i att det är en intressant bok. Frågan är ju om man skall rädda naturfolken som grupp eller som individer. Lindblad skrev ju om hur han ändrat uppfattning om missionärerna, från början skall han varit rätt negativt inställd. Därför tror jag inte att han var en religiös människa.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 juni 2008, 09:47

Ah! Ursäkta.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 3 juni 2008, 10:24

Hexmaster,

ursäkten mottagen. Det är märkligt, hur lätt det är att missförstå och hur svårt det är att uttrycka sig så att missförstånd inte uppstår. Det är inget att bekymra sig över. Dock ett stort tack, för det är trevligt med sådana som är ödmjuka nog att be om ursäkt, även i saker som kanske inte har någon större betydelse. Det gör att man uppskattar dem mer. Själv önskar jag att jag kunde lära mig mer ödmjukhet.

Detta vita indianfolk vet jag inte hur nya man kan säga att de var. Det är väl mest korrekt att säga att det var en spillra av ett folk som man kände till historiskt men som man trodde var utdött.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 juni 2008, 12:41

Markus Holst skrev....Jag har för mig att det fanns en del rysligt primitiva stammar i Australien.
Det är alldeles riktigt. Redan i Captain Cooks loggböcker och flera dagböcker av de första européerna som besteg Australiens jord, är den enstämmiga uppfattningen om de eländigaste varelserna vi sett.... Skribenterna, hade en hel del erfarenheter från andra håll - så man får inte utdöma deras intryck.
Sådana saker som keramik, pilbågen, metaller m.m. - var helt okända. Hemligheten att skapa eld - var känd. Kannibalism och barnamord (av social- eller näringsnödvändighet, är omtvistat) - var vanligt. Kokande vatten - i brist på keramik, var ngt som européerna införde. Mycket av födan intogs rå eller halvrå. Så sent som på 40-talet - träffade man på isolerade band (eller stammar) i Western Australia's ökenområden - som i stort sett levde i en stenålderskultur. Men - i likhet med de isolerade amazonasstammarna - var/är, dom fullt medvetna om existensen av en 'civilisation' bortom deras värld. En som de naturligt nog helst inte vill ha något att göra med.
Man kan knappast klandra dem. Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 5 juni 2008, 12:55

Eb fårga till varjag: Hur vanligt var det alls med pilbåge i Australien? jag har för mig att sådana just inte anävndes utan att man förllitade sig på kastvapen. Dock torde det ju vara konstigt om det inte fanns pibågar där.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 juni 2008, 13:21

Markus Holst skrev:Eb fårga till varjag: Hur vanligt var det alls med pilbåge i Australien? jag har för mig att sådana just inte anävndes utan att man förllitade sig på kastvapen. Dock torde det ju vara konstigt om det inte fanns pibågar där.

Vanligt? Markus - den var okänd.....det var ytterst primitiva varelser. Kastvapnen var spjut och 'kaijo'. Det senare en tung bumerangformad vinge som roterade under flykten - men INTE kom tillbaka.....Avsedd träffa och fälla bytet, länge nog för att spjuten skulle 'göra sitt'.
Spjutens 'räckvidd' ökades med en 'woomera' - en pistong som 'förlängde' spjutkastarens arm - men - minskade träffsäkerheten....
Dom hade inte ens upptäckt alkoholen :lol: - men kände till vegetabiliska droger.
Antagligen därför som de drogs som fisk till vatten - till 'den vite mannens eldvatten'. En attraktion som tyvärr blivit dem övermäktig......
Resultatet är att de få rester av 'kulturen' som annars kunde funnits kvar - har drunknat i alkoholhavet.

Varjag
Bilagor
armförlängare.jpg
armförlängare.jpg (10.62 KiB) Visad 2350 gånger

Gorwell
Medlem

Inlägg av Gorwell » 13 juni 2008, 20:25

Kommer ihåg att det var en stor artikel om Amazonas isolerade stammar, i ett nummer av National Geographic för några år sedan och där stod det att många stammars fientlighet mot omvärlden berodde på aggressiva kontakter med b.l.a. skogsbolag, "civiliserade" jägare och olika paramilitära grupper. För övrigt så får man nog säga att Australiens urinvånare har den minst avancerade teknologin, men jag tycker att det är missvisande att tala om dem som en enda stor gemensam grupp, då det fanns en mängd olika stammar med olika språk, kulturer o.s.v.
Så för att vara extra petig så vill jag minnas att urinvånarna på Tasmanien var de allra mest "primitiva" i Australien, då de hade glömt bort hur man gjorde upp eld och därför var tvungna att hålla den eld de hade vid liv hela tiden.

MVH:

Micke

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 juni 2008, 03:43

att tala om dem som en enda stor gemensam grupp, då det fanns en mängd olika stammar med olika språk, kulturer o.s.v.
Det är helt riktigt. Modern forskning, anser att Australien har befolkats av minst två, kanske tre - 'vågor' med tusentals år mellan sig. Hur länge sedan....tvista de lärda om. Tidigaste belagda fynden kommer från Lake Mungo i New South Wales;

http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Mungo

Det antas att de första bosättarna undandrivits av senare. Mungo-fynden dateras till mellan 25 000 och 40 000 år, andra entusiaster hävdar 70 000 år.
Medaljens baksida är att dagens aborigines tagit dessa gissningar ad notam och påstår sig vara direkta efterkommande av kulturer som existerat för så länge sedan. Det skulle i så fall vara längsta genetiska kedjan vetenskapen känner....Men avfärdas kategoriskt av de flesta vetenskapare.

Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 14 juni 2008, 12:47

Världens mest isolerade folk är fortfarande Sentineleserna på North Sentinel island, Andamanerna.

Negriterna på Andamanerna står tveklöst på en lägre teknisk nivå än när de kom till öarna för ungefär 30000 år sedan.
Tills för 10 år sedan befann sig Yarawa-stammen på Stora Andaman i världskrig mot övriga världen och avbröt fientligheterna när de upptäckte att de hade vunnit. Nu dör de i de vanliga sjukdomarna och skogarna som de bor blir nedhuggna.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 23 juni 2008, 07:14

Lite mer info om hur bilderna tagits.
http://www.expressen.se/nyheter/1.12070 ... alls-okand
Stammen har varit känd sedan 1910 och myndigheterna har länge cirkulerat runt stammen för att samla in GPS-koordinatorer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 23 juni 2008, 09:04

Då är vi inne på definitioner. Man har vetat att stammen finns, men inte haft kontakt med den. Således är stammen outforskad och okontaktad, vilket väl var grejen, och detta kan väl betraktas som okänd? Nog förstod jag att man kände till deras existens.

Skriv svar