Läsning i äldre tidningar

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 november 2007, 13:41

Det absolut bästa arkiv jag har tillgång till via webben är (som jag nämn någon annanstans) New York Times 1851-2003. Det är rubbet, från artiklar över flera sidor till minsta radannons, och man har lagt upp det från mikrofilmer så man får rubriker och sättning precis som det var. Det enda undtaget är en del fotografier där upphovsrätten spelar roll, vet inte vad som avgör men det är inte enbart åldern - kan tänka mig att bilder producerade "in-house" är OK, till skillnad från de som är köpta utifrån.

Till skillnad från många andra arkiv i den stilen har man även OCR:at texterna, så det går att söka i texten på de vanliga sätten, inklusive avgränsningar i tiden. Det finns förvånansvärt många förvånansvärt stora och, som det verkar, påkostade system, där sökmöjligheterna stinker, rent ut sagt. Fast även de är bättre än de som inte har någon textsökning alls, utan där man bara får fram sida efter sida i nummer efter nummer. Då känns det rentav mer meningsfullt att bläddra i de fysiska buntarna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 november 2007, 14:12

På tal om bilder, så var det en raritet i tidningarna innan första världskriget, men gott om annonser var det.

Stefan

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 2 november 2007, 18:36

Bildframställningstekniken byggde rätt länge pâ xylografi.
Undantagsvis, pâ specialpapper, kunde även litografi användas.
Fotografiska metoder inom dagspressens rotationstryck kom först en bit in pâ seklet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 december 2007, 11:04

Förresten, om jag inte har gjort det tidigare så kan jag göra det nu. Kom nämligen på en sak att det pågår forskning utifrån äldre tidningsartiklar numera på olika universitet, så har jag själv en mycket äldre tidningsmaterial än de flesta forskningsprojekt på universitetet.

Stefan

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 18 december 2007, 17:22

För den som vill ha gamla tidningar på svenska, så finns det ett ambitöst finskt digitaliseringsprojekt. Dagstidningar 1771-1890. Även det med OCR-sökning

http://digi.kansalliskirjasto.fi/sanoma ... /main.html

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Läsning i äldre tidningar

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2008, 13:21

Glenn!!!

Jag besvarar din fråga om tidningsläsning i denna tråd, hoppas att jag inte gjorde någon negativ inverkan för någon. :D
Glenn Lauritz Andersson skrev: tack för informationen. Jag har tittat i en del svenska tidningar från 1888 (dock inte så förfärligt många), och vad du säger kan förklara varför notiserna var så små. Togs inte också utrymmet i tidningarna upp av väldigt mycket annonser? Jag har mest jämfört med de engelska, amerikanska och en del övriga europeiska tidningar och där var det en helt annan femma, med rejäla spaltmeter. I övrigt har jag inte någon större erfarenhet av svensk dagspress från just 1800-talet. De flesta svenska mordfall jag studerat har inträffat under 1900-talets första år, och då är det rejält med braskande rubriker och mycket långa artiklar som skulle göra dagens reportage oerhört bleka och ytliga i jämförelse. Märkligt att 20 år kan göra så stor skillnad.
Nu innehåller följande text lite upprepning på dels som jag har skrivit lite grann på Skalman och dels om tidningshistoria på hemsidan.

Jo, annonserna var mer eller mindre väldigt utsmyckade i tidningarna på 1800-talet och början på 1900-talet. Den första sidan var oftast heltäckt med annonser eller novell, längre informationstext av något slag, rättegångssaker eller notiser från stadens vrå. Ibland brukar det även förekomma annonser på sista sidan eller någon annons på de andra sidorna. Som sagt vad så var tidningarna under 1800-talet på ett fåtal sidor, om det hade hänt någonting som exempelvis morddramat på ångslupen Prins Carl i maj 1900 så kom det ut en faksimil istället och formatet samt upplägget har varierat i beroende på vilken tidning eller tidsperiod det har varit. Stockholms dagblad under 1890-talet var överlusat med annonser och oftast var det två första sidorna och tre-fyra sista sidorna som var täckta med annonser(tidningen var ungefär 7-10 sidor tjockt).

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 11 juli 2008, 15:12

Tack Stefan!

Ja, det bekräftar sannerligen det intryck jag fick när jag gick igenom lokala Helsingborgstidningar från början av 1900-talet i samband med min förra bok, om kriminalfall i nordvästra Skåne.

Evinnerligt synd att jag inte kom i kontakt med dig tidigare då du - med tanke på det du skrev i tråden om Jack Uppskäraren - uppenbarligen hade tillgång till ett rikt omfång av svensk dagspress från 1888. Det hade varit intressant att studera i samband med researchen för min bok om Jack Uppskäraren.
Eftersom jag inte hade någon bra överblick av tllgången på svenska tidningar från perioden så såg jag mig tvungen att utseluta den svenska rapporteringen om morden, eftersom jag hade en snäv deadline och bara uppgiften i sig att koka ihop ett referensverk på svenska, uteslutande byggande på SCotland Yards polisutredning och den engelska pressens rapportering, var i det avseendet maffig nog. Så det fanns knappast någon tid över att systematiskt själv gå igenom det svenska tidningsbeståndet i mikrofilmform.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2008, 15:57

Ja, man få alltid reda på något nytt och om det blir en ny bok om kriminalfall så kan du bl a titta på min hemsida. Jag vet inte om det finns tidningar på mikrofilm på Lund universitet(har sett i din profil att du kommer ifrån Helsingborg), däremot finns det i Uppsala. Det är mycket som man har sett som jag inte har skrivit om ännu i det tidningsarkiv som jag har. Någonting som jag eventuellt kommer att skriva om eller om du är intresserad av det är bl a ett giftmord i Gamla Uppsala socken 1875. Om kriminalfall i olika tidningar har jag skrivit om på hemsidan, bl a Knutby-dråpet 1894, Trippelmordet i Haraker(Västmanland) 1873, Mord och dråp i Sverige under mitten av 1800-talet(minns inte åren precis) och Minderårig som dömdes för mordbrand och mordförsök. Det finns som sagt massor att skriva om som ännu inte är omtalade.

Stefan

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 11 juli 2008, 16:17

Det finns absolut ett stort mikrofilmarkiv i Lund, Stefan. Jag utnyttjade det frekvent - plus mikrofilmer på danska tidningar i Köpenhamns huvudbibliotek - i samband med min förra bok. Jag spenderade månader framför mikrofilmsskärmarna. Gud förbjude.

Det är dock skillnad när man vet vad man ska söka efter och vet ungefärliga datum.
I övrigt är jag en stor ovän av mikrofilmer (är det bara jag som blir sjösjuk och får huvudvärk efter fem minuter?), särskilt som det inte går att söka i mikrofilmsarkiv. Antingen måste man veta exakt vad man är ute efter eller också plöja planlöst igenom milkrofilmerna, år efter år, tidning efter tidning. Jag skulle föredra att det hela digitaliserades så att man åtminstone kunde bläddra igenom dem på datorskärmen, plus att man då i datorn också kunde använda en sökfunktion för att specifikt söka efter vissa namn eller incidenter.

Tack i övrigt för tipsen. Jag får kolla in din hemsida lite noggrannare.

P.S. Såg du mitt svar på Jack Uppskärartråden?
Senast redigerad av 1 Glenn Lauritz Andersson, redigerad totalt 11 gånger.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 juli 2008, 16:29

Jo, man måste veta vad man söker efter och helst har något årtal. Jag har försökt under åtskilliga gånger under året att försöka hitta en vapennotis som jag såg i samband med en uppsats på historiska institutionen för några år sedan och har inte hittat den ännu, trots ideliga försök. Min metod med mikrofilmer är att ta så mycket som möjligt på ett A4-format och ta ut de sidor som man tycker är intressant samt skriva av vissa notiser. Söker man objektivt så får man reda på mycket mera och ändå använda en viss form av fingertoppkänsla. Det var så jag upptäckte ett antal fall som jag har publicerat.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 april 2026, 06:49

Jag hade glömt bort denna tråd.

På Kungliga biblioteket kan man läsa gamla tidningar som är hundra år gamla, så idag den 3 april så är det fritt att läsa de inscannade tidningar som kom ut den 3 april 1926 (och ännu tidigare).

Stefan

Skriv svar