Min högst personliga teori är att, trots maktstrider, personligheter och förutfattade meningar tenderade alla länderna som överlevde ett tag i kriget att inse vad de var bra på och vad de var dåliga på, och utveckla sina vapen och taktiker för att kompensera det de var dåliga på och utveckla det de var bra på.
Ett tydligt tecken på detta anser jag artilleriet vara. Ta exemplet Sovjet. Vad gällde artilleri började man kriget med artilleritunga divisioner med eget tungt artilleri, infanterikanoner och granatkastare. Ju längre kriget led, desto mer artilleri dök upp, men inte i divisionerna. För direkt understöd svarade infanterikanoner, granatkastare och tunga dito och lätta kombinationspjäser (pv och artilleri) som gärna och ofta sköt direkt. Lägg till en mycket skarp utveckling och stor produktion av pansrade artilleripjäser för direkteld (SU- och ISU-serierna) och ett mönster utvecklar sig.
Sovjeternas stora brist vad gäller artilleri gällde kommunikation och taktik. Med en lägre kvalitet på underofficerare och särskilt tidigt i kriget på lägre officerare var Röda Armén tvungen att centralisera tunga vapen för att kunna använda dem effektivt. Sovjeterna använde det gamla artillerisystemet, utvecklat under första världskriget, vilket innebar att tiden mellan ett begärande av eld på en punkt tills att verkanseld anlades kunde ta mellan 30 och 60 minuter, ibland kortare om man befunnit sig på plats ett tag och förutsett punkter som skulle beskjutas.
Detta är naturligtvis helt otillräckligt i icke skyttegravskrig. Sovjeterna visste att de hade svårt att få fram teknisk utrustning, välgjorda kartor, mekaniska räknemaskinger och framförallt välutbildade artilleriofficerare och observatörer som kunde hållas vid liv - därför satsade de på direktskjutande artilleri (både i pjäser och SU- och ISU-fordon) och granatkastare, som ofta besköt mål de kunde se, om än med indirekt eld.
Tyskarna låg någonstans mitt emellan (15-30 minuter), medan britterna var bra (10-15 minuter), finnarna superba (5 minuter) och amerikanerna overkliga (ner till 2 minuter) under rätt förhållanden, vilket jag anser speglar sig i hur artilleri användes och hur mycket direktskjutande artilleri och dito fordon man använde sig av.
Vad anser ni?
Jag måste sluta nu, X2000 är snart framme, men jag ska försöka återkomma imorgon med en kort artikel om brittiska, franska, amerikanska, tyska, sovjetiska och finska system för artillerianvändning.