Admiral

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
liljen
Medlem
Kontakt:

Admiral

Inlägg av liljen » 3 november 2008, 16:40

Var och sag Admiral pa den lokala biografen igar. Det ar en ny rysk storfilm som handlar om amiral Koltjaks liv med borjan 1916. Filmen borjar riktigt maffigt med ett litet sjoslag utanfor Pillau och fortsatter sedan tidvis i samma stil med vissa stridsscener insprangda har och dar genom filmen. Man far folja Koltjak och hans romans med en av de andra officerarnas fru fran forsta varldskriget genom ryska revolutionen och fram till nederlaget i det ryska inbordeskriget. Filmen ar i princip baserad helt pa verkliga handelser och personer och kanske har man velat trycka in lite for mycket under tva timmarna. Det var ju en ratt omvalvande period sa det finns lite att ta av. Det gor att jag kan tycka att filmen blir lite episodartad och att det inte hinner bli sa mycket djup i karaktarerna. Koltjak lar ha varit en intressant manniska sa egentligen hade man kanske kunnat koka ihop nagot annu battre om honom.

Det marks att filmen ar pakostad och man har inte sparat pa varken realismen i form av blod eller trovardiga klader eller effekter for den delen. Snyggt filmat som bara den bitvis. Den ryska skadespelareliten ar forstas med. Chabaernskij, Bojarskaja och Bezrukov gor sitt basta for att hoja filmen. Bezrukov var sa bra sminkad som vit general att jag forst inte kande igen honom.

Filmen ar en tydlig del i trenden med de senaste arens ryska historieskrivning om inbordeksriget. Precis som i exempelvis "Gospoda Offitseri" skildras den vita sidan som den goda. Det ges exempelvis ingen som helst bakgrund till varfor de ryska matroserna gor myteri och avrattar sina officerare. Rena lappkastet jamfort med sovjetiska filmer alltsa.

Sammantaget kan jag rekommendera filmen for alla med minsta smak for storfilmer eller intresse for den aktuella epoken. Hoppas for er skull att den kommer ut pa dvd i Sverige i framtiden. En san har film gor sig forstas bast pa bio, men det vore val for mycket att hoppas pa. Rysk popularkultur verkar inte sta sa hogt i kurs i Sverige. Man foredrar nog att visa ytterligare en extra Hollywood-B-film istallet for att kopa in den har filmen.

Har nr fragor om filmen sa bara fraga pa! :)

liljen
Medlem
Kontakt:

Re: Admiral

Inlägg av liljen » 24 oktober 2009, 12:05

Hela filmen ligger nu upplagd och översatt till engelska på youtube. Första delen finns här: http://www.youtube.com/watch?v=_v_rqYZJ ... re=related
Översättaren har delvis ett lite märkligt ordval, men annars är kvaliteten på själva klippen hög.

Den här filmen som blev förra årets stora biosuccé i Ryssland och är en av landets mest påkostade och kanske välgjorda filmer kommer som jag ser det inte att vara möjlig för en svensk publik att se inom överskådlig framtid. Den enkelriktade kulturella järnridån verkar fortfarande existera. Enkelriktad, för att det i Ryssland är möjligt att få se europeisk och amerikansk kvalitetsfilm. Därför anser jag det vettigt att ge folk här möjlighet att se filmen ändå, genom att åtminstone upplysa om att den finns på youtube.

En sådan här film gör sig bäst på bio, men kan ändå rekommendera er att ge filmen en chans! En trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=CjKHYENL ... re=related

Filmens hemsida (helt på ryska): http://admiralfilm.ru/

Själv kommer jag att införskaffa den förlängda versionen när den kommit på dvd. Vore kul om några här ändå tog sig lite tid och tittade på filmen och sedan skrev vad de tyckte här sedan. Mycket nöje! :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 oktober 2009, 14:24

Tittar inte så mycket på film, men tack för tipset. Jag får göra ett undantag.

/Martin

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Admiral

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 26 oktober 2009, 21:23

Bra tips!

Visst är det i Moskva, vid en mindre känd kyrka, som Koltjak står stary numera? Nån som varit där kanske?

Mvh,

Lars

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 13 december 2009, 13:40

Lars, inte staty, men väl på minnestavla. Har inte varit där själv dock. Tydligen är tavlan inte helt okontroversiell: http://www.izvestia.ru/incident/article3122338/

Såg häromdagen faktiskt att Admiral att går att köpa i svenska butiker. DVD:n går under namnet "The admiral - högsta befälet". Som vanligt förstår jag inte logiken i att ge en film som det inte yttras ett engelskt ord i, en halvt engelsk titel. Det är dock den korta versionen som säljs såg jag.

Schwemppa
Redaktionen

Inlägg av Schwemppa » 29 oktober 2010, 09:42

Så har man sett "Admiral" på DVD då. Inte illa pinkat av ryssarna alls, det här var sevärt. :) Man får lite doktor Zijvago-vibbar när striderna går på Sibiriens vidder, faktiskt.

Och i början av filmen befinner vi oss i "Helsingfors". Förbiglidande statister talar faktiskt felfri finska.

Den här rekommenderas!

Skriv svar