Bilmärkena som försvann

Skriv svar
Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Re: Bilmärkena som försvann

Inlägg av G:son » 29 december 2008, 14:31

Wooster skrev:Vauxhall är ju i praktiken nerlagt sedan länge. Bilar som säljs under det varumärket är högerstyrda Oplar med Vauxhall-grill och Vauxhall-emblem. Luton-fabriken lades ner för flera år sedan och fabriken i Ellesmere Port är redan kraftigt bantad.
Jo, det är väl en definitionsfråga om märket redan är dött eller inte. :)

/G:son

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem

Inlägg av MoparMadness » 30 december 2008, 03:03

G:son skrev:Volkswagen klarar sig säkert, men kanske något märke i de högre segmenten försvinner. Audi? BMW och Mercedes är så värdefulla brands att de kommer säkerligen att överleva.

SEAT... :roll:
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 30 december 2008, 14:53

Stefan Lundgren skrev: Jag kikade i en billexikon en gång, det var en handgjord version av ett engelsk? bilmärke under mellankrigstiden som gjordes i fåtal exemplar och chassiet bestod av vissa delar av trä(laminerat?). Kanske någon skalmanit kan lista ut vad det var för märke.Stefan
Kan det vara Morgan, tvåsitsiga sportvagnar av klassiskt engelskt snitt. Tillverkas ännu har jag för mig, dock inte med träram så vitt jag vet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 december 2008, 22:58

lampros skrev:
Stefan Lundgren skrev: Jag kikade i en billexikon en gång, det var en handgjord version av ett engelsk? bilmärke under mellankrigstiden som gjordes i fåtal exemplar och chassiet bestod av vissa delar av trä(laminerat?). Kanske någon skalmanit kan lista ut vad det var för märke.Stefan
Kan det vara Morgan, tvåsitsiga sportvagnar av klassiskt engelskt snitt. Tillverkas ännu har jag för mig, dock inte med träram så vitt jag vet.
Nej Morgan använde stålchassi. Vad som var av trä var karosseri- och dörramarna. Om det är likadant idag vet jag inte, Varjag

http://rides.webshots.com/photo/2713167 ... 7763AdfxvR

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 december 2008, 23:01

Bilen som jag åsyftar på tillverkades under mellankrigstiden och började någonting på "L", har jag för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 30 december 2008, 23:36

Wooster skrev:Vauxhall är ju i praktiken nerlagt sedan länge. Bilar som säljs under det varumärket är högerstyrda Oplar med Vauxhall-grill och Vauxhall-emblem. Luton-fabriken lades ner för flera år sedan och fabriken i Ellesmere Port är redan kraftigt bantad.
Jag var i Irland för några veckor sedan och där hette Opel faktiskt Opel fast dom har ratten på fel sida. Så grannön är nog ensamma om Vauxhall.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 31 december 2008, 06:31

Gyps skrev:
Jag var i Irland för några veckor sedan och där hette Opel faktiskt Opel fast dom har ratten på fel sida. Så grannön är nog ensamma om Vauxhall.
Irländandarna gillar inte engelsmän särskilt mycket, att de inte vill köpa några Vauxhallbilar förstår man ju mer än väl. :D

I Nordirland tillverkades sportbilen DeLorean för den amerikanska marknaden under några år i början av 80-talet. Projektet blev ett stort fiasko, ett av de största industriella misslyckandena för Thatcher, som ju annars gjorde mera för att modernisera Storbritannien på 10 år, än föregångarna gjort sedan krigsslutet.

http://en.wikipedia.org/wiki/De_Lorean_DMC-12

Ett bilmärke, saknat av få, kanske får en ny chans:
Resurrection
As of 2008, PSA is considering re-introducing Talbot to the market, targeting low-budget buyers, as Renault did with its Dacia Logan. Initial cars could be models produced in China such as Talbot versions of the Citroën Elysée and of the Peugeot 206. [2]
http://en.wikipedia.org/wiki/Talbot

I spänd förväntan. :)

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 15 januari 2009, 01:01

Jag gissar att Simca är dött. Tror ändå att jag sett någon nyligen. Simca Bagheera (?) eller vad den hette var tuff.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 15 januari 2009, 10:53

hannberg skrev:Jag gissar att Simca är dött. Tror ändå att jag sett någon nyligen. Simca Bagheera (?) eller vad den hette var tuff.

Fast begheera var ju en Matra, som iochförsig sammarbetade med simca, men inte var det en Simca.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 januari 2009, 11:28

Några till som rinner i minnet....engelska Jowett (med Javelin), amerikanska Packard, dog 1958 :roll: - tjusiga lyxbilar
http://en.wikipedia.org/wiki/Packard

Tyska Borgward, EMW och Goggomobil....Hans Glas - försökte bygga en lyxig bil i Dingolfing som hette, just det Glas

Namnet 'Glas' lät inte så hållbart på svenska - och det stämde på bilarna :lol: . Dom var ganska dyra men sålde dåligt...
En Fordförsäljare berättade för mig en gång om konkurrensen från Glas; 'man behöver bara berätta för dom att dom görs på Goggomobilfabriken...sen är det färdigt :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Glas

Det fanns en tjeckisk bil strax efter kriget som hette Minor. Den var ngt i stil med den första SAAB 92. Framhjulsdrift och en tvåcylindrig tvåtaktare framför framaxeln. Garantitiden var, tror jag sex månader - få höll så länge innan de rasade.

Tatra, en av väldens äldsta biltillverkare drunknade 1999. Man minns den efterkriga 'Tatraplan' - världens största svansmotorbil (då). Mesta produktionen gick till att frakta kommunistkoryféer omkring östrikena...

http://en.wikipedia.org/wiki/Tatra_(car)

Sverige importerade Moskwitch! (Gunnar Myrdahl's generösa rysshandelsavtal - nån skit m å s t e vi ta emot från Sovjet...) Moskwitch var en tysk Opel Olympia, ryssarna hade stulit en hel fabrik i östra Tyskland och flyttat till Moskva.
Och producerade vidare....alla bilarna var strikt militärt gråa innan och utan - det fanns inte en kvadratcentimeter av krom eller förnickling att se....och ytterst 'plåtiga'. Kommunisttidningen i Luleå, Norrskensflamman - fick(antagligen?) en gratis av Stalin och körde den som redaktionsbil i något år. Innan den blev stående.....reservdelar från Sovjet passade inte 'produktionsplanen' - om man så illröd kommunist var :lol: ., Varjag
Bilagor
moskwitch ca 1949.jpg
moskwitch ca 1949.jpg (25.47 KiB) Visad 1612 gånger

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 15 januari 2009, 12:53

Wartburg (DDR) hängde väl med en bra bit in på åttiotalet?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Medlem

Inlägg av G:son » 15 januari 2009, 13:01

NIL skrev:Wartburg (DDR) hängde väl med en bra bit in på åttiotalet?
Både Wartburg och Trabant tillverkades ända till det bittra slutet, och tillverkningen fortsatte nog åtminstone några månader efter murens fall. Wartburg tillverkades i f.d. BMW-fabriken i Eisenach, där man också tillverkade några BMW modeller under namnet EMW (Eisenacher Motoren-Werke) en god bit in på 50-talet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 januari 2009, 13:34

Amerikanska Nash - var vanliga importbilar på 1948-51 efter kriget. Dom hade en massa krom framtill och var kanske(?) det första bilmärket som gav upphov till det svenska uttrycket 'dollargrin' - då US$ var en mycket sällsynt vara...

Studebaker, var ett annat. Jag minns på pricken när jag såg en Studebaker Champion 1949, för första gången....
det var den 29:e oktober 1950 - vi trodde vi såg någonting 'from outer space' - så avancerad föreföll oss den s.k. pontonkarossen :D . Siktade bilen, parkerad - på hemväg efter skogsvandring - och när vi kom hem fick vi höra att 'kungen' dött. (Gustav V)

Ungefär vid den tiden, vågade sig Volvo Pv 444 på några sparsamma kromlister i kylargrillen. Som snabbt - som motvikt till 'dollargrinen' - döptes till 'krongnägg' :lol: , Varjag
Bilagor
1948-nash-600.jpg
1948-nash-600.jpg (38.71 KiB) Visad 1588 gånger
63785_1949_Studebaker_Champion.jpg
63785_1949_Studebaker_Champion.jpg (26.4 KiB) Visad 1587 gånger

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 15 januari 2009, 17:51

Studebakern, var det den som var först med stor bakruta?

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 15 januari 2009, 19:48

Eller för att bli mer tydlig, ´sedan´ med stor bakruta så att säga. Det var inte så lätt helt plötsligt att se vad som var bak och fram på bilen, eller är det en skröna?

Skriv svar