Thorolf Hillblad - Berlins sista timmar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwed ntz kopf
Ny medlem

Thorolf Hillblad - Berlins sista timmar

Inlägg av Schwed ntz kopf » 1 mars 2009, 13:13

Thorolf Hillblad - Berlins sista timmar : en svensk SS-soldats berättelse om slutstriden.
Förlag: Bosse Schöns Förlag
Releasedatum: 2009-04-03
9789197764612.jpg
9789197764612.jpg (13.42 KiB) Visad 5305 gånger
"Under Berlins sista timmar slåss en handfull svenska SS-soldater för sina liv mitt inne i den tyska rikshuvudstaden som ligger i dödsryckningar och står inför ett totalt sammanbrott. Slutstriden om Berlin är en av de mest fasansfulla strider som överhuvudtaget rasat i en stad i modern tid. I rikshuvudstadens hjärta strider också den 23-årige Erik Wallin från Hägersten. Han var SS-Unterscharführer i division Nordland och en av de absolut mest meriterade svenska SS-soldaterna. Några månader efter kriget, i november 1945, berättar Erik Wallin om sina upplevelser av krigets sista dagar i boken Ragnarök som spökskrevs av hans vän Thorolf Hillblad, då 28 år gammal. Hillblad hade stridit i den fruktade SS-divisionen Liebstandarte Adolf Hitler och är en av få svenska SS-veteraner som fortfarande lever. I dag bor han i ett brittiskt pensionärshem utanför Buenos Aires. Tillsammans med krigsveteraner som inte känner till hans bakgrund. När Ragnarök kom ut den 23 januari 1946 tog böckerna slut direkt. Den brutala ögonvittnesskildringen av krigets sista månader måste betraktas som ett viktigt dokument och som en antikrigsbok. De tyska soldaterna dör inte som hjältar, utan som slaktboskap under vidrigast tänkbara förhållanden ... Redan 1947 kom boken ut i Argentina (Endkampf um Berlin), dit många nazister, även svenska, flydde undan rättvisan, och 2002 kom den ut i England (Twilight of the Gods). I Sverige har boken dock förtigits och idag är det bara en grupp krigshistoriskt intresserade som känner till den. Ragnarök är ständigt efterfrågad på antikvariat men har varit nästintill omöjlig att få tag på, fram tills nu, då den ges ut under titeln Berlins sista timmar en svensk SS-soldat berättar om slutstriden. Bosse Schön har fogat ett nyskrivet inledande kapitel till boken där de svenska SSsoldaterna och Waffen-SS placeras in i historien. Den är också illustrerad med ett antal fotografier och kartor. I september 2009 är det 70 år sedan andra världskriget startade."
Like a Cliff in the Ocean...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: Thorolf Hillblad - Berlins sista timmar

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2009, 20:40

Mycket snitsigt med en bild föreställandes en fånge ur 2. SS-Panzerdivision "Das Reich" vid Mortain, Normandie i augusti 1944 på framsidan. Känns relevant. :roll:

/Daniel

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 3 mars 2009, 22:27

I Sverige har boken dock förtigits och idag är det bara en grupp krigshistoriskt intresserade som känner till den. Ragnarök är ständigt efterfrågad på antikvariat men har varit nästintill omöjlig att få tag på, fram tills nu, då den ges ut under titeln Berlins sista timmar en svensk SS-soldat berättar om slutstriden.
Denna mening är ju rätt kul, med tanke på att två av hans tidigare böcker mer eller mindre gick ut på att ständigt tjata om hur synd det var om Hillblad vars bok blivit stulen och utgiven av nazister, då Ragnarök (som originalet hette) faktiskt på svenska har getts ut tre gånger på senare år.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 4 mars 2009, 14:08

Hej, ska jag tolka det som det endast är en ny utgåva av "Ragnarök" som kommer ut? Eller kommer det ut tidigare opublicerat som inte var med tidigare förutom några ord från "Bosse"

PK
Medlem

Inlägg av PK » 4 mars 2009, 18:24

Mr X: Troligtvis helt korrekt. Ingenting nytt under solen!

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 8 april 2009, 23:08

Jag håller i min hand just nu ett ex av boken "Ragnarök" utgiven 1996 av förlaget Nordland i paperback. Har inte för avsikt att läsa den fler gånger. Någon som vill ta över den så kan det väl ordnas mot portokostnad. PM i sådana fall.

Edit: Boken har gått till "Lasse".

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 21 april 2009, 12:54

Jag ögnade igenom boken som hastigast på lunchen, och kunde konstatera att den skiljer sig från Nordiska förlagets utgåva genom Schöns förord och betydligt färre foton. Där NF öst in en massa generiska foton på W-SS-soldater vid fronten, har Schöns version endast foton på relevanta personer i Hillblads berättelse. De valhänta "nationalistiska" propagandateckningarna lyser med sin frånvaro, saknad av endast ett fåtal av de närmast sörjande. Den här utgåvan kan väl ses som ett mer rumsrent alternativ till NF:s utgåva, då pengarna i varje fall inte hamnar hos några falukorvsfascister. Jag planerar att läsa och recensera boken någon gång framöver.

Mr x
Medlem

Inlägg av Mr x » 21 april 2009, 17:08

BHellqvist:Då avvaktar jag lite innan man köper ett exemplar :D

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 22 april 2009, 21:29

En tanke som slår mej är varför Hillblad inte skriver om sina egna erfarenheter.
Men det har han kanske gjort?

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 23 april 2009, 10:23

Delar av boken (Hillblads bok) finns i engelsk version på webben:

http://books.google.se/books?id=OC_a6iL ... =9#PPP1,M1
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 maj 2009, 11:56

Jag har börjat läsa "Ragnarök", och är överraskad över hur pass bra den är. Man får sålla bort den värsta rysskräcken och antikommunismen, men så här långt är boken fullt i klass med många andra frontskildringar jag läst. Jag har noterat vissa skillnader mellan Schöns utgåva och Nordiska förlagets, och kommer att ta upp dem i min recension.

detroitsound
Medlem
Kontakt:

Inlägg av detroitsound » 21 maj 2009, 20:40

Har läst "NF`s" utgåva och klarar man att sortera bort det "icke rumsrena" så innehåller boken ett par kapitel som inte går av för hackor.Den hoppar en del och kan jämföras med så kallade "episod-filmer".
Thorulf Hillblad står väl som författare men orginalet skrevs ju under synonym.Har läst någonstans (i Bosse Schöns böcker?) att det är 3(?) veteraners "eskapader" som boken beskriver.

linus
Ny medlem

Inlägg av linus » 5 januari 2010, 22:58

Någon som vet vart man kan få tag på de andra upplagorna av ragnarök?. Helst första.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 7 januari 2010, 11:57

B Hellqvist skrev: Den här utgåvan kan väl ses som ett mer rumsrent alternativ till NF:s utgåva, då pengarna i varje fall inte hamnar hos några falukorvsfascister.
Ja då kanske man skulle införskaffa den, har varit nyfiken på denna men som regel vill man ju inte stödja fienden.

Sonderling

Skriv svar