Quiz: Heraldik
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Re: Heraldik-quiz
En ledtråd Skottland och Tattoo (den militära varianten, inte den som sitter på kroppen).
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det är helt rätt. Lejonet överlagd bjälken är från emblemet för Army HQ Scotland (ursprungligen Scottish Command), i ginstammen Skottlands andreaskors och Edinburghs borg på en klippa.
Blasonering är i rött fält ett upprest lejon av guld överlagd en svart bjälke, ovan åtföljd av en ginstam kluven i blått vari ett andreaskors av sivler och i silver en svart borg med tre röda fanor stående på en naturfärgad klippa. Hjälmprydnad är två röda stänger med banner dexter i blått ett andreaskors och sinister med samma bild som i skölden och med snören och toffsar av guld.
Valspråket lyder i översättning något likande "Borgen är staden".
Blasonering är i rött fält ett upprest lejon av guld överlagd en svart bjälke, ovan åtföljd av en ginstam kluven i blått vari ett andreaskors av sivler och i silver en svart borg med tre röda fanor stående på en naturfärgad klippa. Hjälmprydnad är två röda stänger med banner dexter i blått ett andreaskors och sinister med samma bild som i skölden och med snören och toffsar av guld.
Valspråket lyder i översättning något likande "Borgen är staden".
Okej, tattoo är häftigt (alltså inte på huden). Men vidare. Vad har vi för ett vapen här då?
- Bilagor
-
- igenbildavvapen.jpg (11.77 KiB) Visad 1114 gånger
Det har inte med Sverige att göra...
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Kingston upon Hull?
Nej. En legendarisk kung...
Han levde egentligen (om han levde) före heraldiken uppstod. Den här borde inte vara svår 
(edit) Nu först kollade jag upp Kingston upon Hull. Det var mycket nära, men det är inte det vapnet jag är ute efter
(edit) Nu först kollade jag upp Kingston upon Hull. Det var mycket nära, men det är inte det vapnet jag är ute efter
Barbarossa?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Kung Arthur?
Kung Arthur var det ja. Sentida härolder och heraldiker har gett vapen åt folk som levde före heraldikens uppkomst - däribland Jesus och Fan själv...
http://www.angelfire.com/va3/crossedswo ... thur1.html
Tyskaorden frågar vidare.
http://www.angelfire.com/va3/crossedswo ... thur1.html
Tyskaorden frågar vidare.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Kommer med en ny fråga under dagen.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Här kommer den utlovade frågan, vad är detta för vapen?

Belgrads stadsvapen?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Nej det är fel, vapnet finns i ett land längre norr över.