Högtidsdräkt - frackens ställning?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Högtidsdräkt - frackens ställning?

Inlägg av Hexmaster » 15 april 2009, 09:41

lampros skrev:Ju högre upp man kommer desto friare dresskod.
Jag minns en skämtbild från Mad, av den sorten som är rolig för att den är sann: vaktmästaren på ett företag har sjavig klädsel, hästsvans etc. När man sedan stiger i graderna, så blir det allt stramare; ända tills man kommer till styrelseordföranden (eller vad det nu heter), ty han kan gå med sjavig klädsel, hästsvans etc.

Faktum är att en miljardär med snusdosa är lite chickt. Ännu ett tecken på samhällets förslappning?
pandersson2 skrev:Vilka enorma priser det verkar vara i Sverige.
Hur skall man annars kunna se skillnad på katter och hermeliner. ;)

Användarvisningsbild
dahnielson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dahnielson » 17 april 2009, 13:04

Anders Dahnielson
http://sv.dahnielson.com

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 22 april 2009, 15:52

Psilander skrev:Kan nån förklara det här med att alltid vara lös och ledig i sin klädsel?? Varför är det så jäkla viktigt?? Hur man klär sig är ju en del av hur omgivningen ser på en och då också slutgiltligen av hur man bemöts. Om man vill bli respektfullt bemött behöver från början kan man inte se ut som trailor trash.

Nu kommer jag till en naturlig följdfråga... men varför måste mitt yttre påverka med vilken respekt jag blir bemött? :)
samt, varför är det så jäkla viktigt att följa dress codes? I de flesta exempel i tråden verkar ju folk mer bli besvärade av dress codes än lättade. :)

Krook
Medlem

Inlägg av Krook » 22 april 2009, 18:12

Levande varelser tolkar sin omgivning och kategoriserar sina intryck utifrån ett mycket primitivt perspektiv. Det är inte konstigt alls utan det fungerar så.
Det innebär att du (och jag) präglas av hur andra ser ut och för sig. Vi kommer att bemöta olika människor på olika sätt. Oftast så är skillnaderna subtila men de finns där.

Om du går in i en miljö med starkt avvikande utseende så kommer du att anses som avvikande och bli hanterad därefter. Att följa dress code gör umgänget bland andra lättare.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 22 april 2009, 18:35

Jo absolut, det är jag medveten om. Mina nitar och kängor och läder passade helt klart inte in på mitt hotell i Stockholm i helgen. :) Det jag svamlade om var "respekten". Det är självklart att jag som innebandytränare hanterar någon som kommer till träning i smoking annorlunda än de med idrottskläder, men nämnda person har fortfarande min respekt.

Krook
Medlem

Inlägg av Krook » 22 april 2009, 21:46

Förtjänar den som kommer till din högtidsstund i mekoverall respekt, trots att du angivit mörk kostym i inbjudan?
Visar den personen respekt för dig och övriga gäster?

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 22 april 2009, 22:42

Nej. Men det hör inte riktigt till saken. Vill minnas Psilander skrev att man alltid bör ha krage på sig när man inte idrottar.
Ifall man struntar i en formell begäran på en viss klädstil, då är man ju respektslös.

Men om du och jag skulle stötas i en hiss på clarion hotell i stockholm, http://www.roadrunnerrecords.com/news/i ... alford.jpg, jag är hyfsat lik den där stilen. Menar du/ni/alla andra att jag bör bemötas med mindre respekt?

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 22 april 2009, 23:07

Davian skrev:Men om du och jag skulle stötas i en hiss på clarion hotell i stockholm, http://www.roadrunnerrecords.com/news/i ... alford.jpg, jag är hyfsat lik den där stilen. Menar du/ni/alla andra att jag bör bemötas med mindre respekt?
Sådan klädsel är definitivt respekt! :)

Är man av god uppfostran visar man givetvis alla människor respekt, oberoende av deras klädsel. Vill man tolka Psilanders inlägg snällt (och eftersom man är av god uppfostran så vill man det) - är det dock så att alla människor inte har lika god uppfostran, utan dömer människor efter hur de går klädda. Och vill man slippa problemet med att folk av sämre fostran inte beter sig respektfullt mot en på grund av ens klädsel (och ibland vill man kanske slippa det problemet) bör man tänka över sin klädsel.

Krook
Medlem

Inlägg av Krook » 22 april 2009, 23:17

Davian skrev:Nej. Men det hör inte riktigt till saken. Vill minnas Psilander skrev att man alltid bör ha krage på sig när man inte idrottar.
Ifall man struntar i en formell begäran på en viss klädstil, då är man ju respektslös.

Men om du och jag skulle stötas i en hiss på clarion hotell i stockholm, http://www.roadrunnerrecords.com/news/i ... alford.jpg, jag är hyfsat lik den där stilen. Menar du/ni/alla andra att jag bör bemötas med mindre respekt?
Jag menar inte att du bör bemötas med mindre respekt men att du troligen kommer att göra det. Den outfitten utstrålar inte tillgänglighet och förtroende utan aggression och exhibitionism. Därför kommer du att bemötas annorlunda än kavajnissen. Om jag är Rob Halford så kommer jag bemöta dig antingen med respekt för din klädesval eller som en konkurrent. Alternativt kommer jag att inte bemöta en copy cat med respekt.
Kavajnissen kommer förmodligen antingen:
Tycka synd om dig för din osmak;
Känna sig obekväm och se till att inte tappa något på golvet;
Finna dig frånstötande och försöka negiligera dig;
Eller annan reaktion men förmodligen inte respekt i så många fall.

Det är min bedömning. Om man inte gillar hur man blir bemött så får man fundera till på hur man framstår för andra. Det är det som feedback bygger på.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 22 april 2009, 23:21

Davian skrev:Nej. Men det hör inte riktigt till saken. Vill minnas Psilander skrev att man alltid bör ha krage på sig när man inte idrottar.

Nu är vi långt ifrån trådens huvudspår, men...

Helt personligt tycker jag att viss stil och hyffs får det vara. Jag gillar INTE att klä upp mig särskillt mycket och känner mig obekväm i slips. Det bästa jag vet är att kunna dra av mig kostymen.. Men jag och sannolikt flera på forumet (kalla oss ärkekonservativa om ni vill) tycker ändå att man skall hålla lite på stilen. Om det är 25årsfest kommer jag inte i träskor och urblekt Kalle anka-tröja, vissa gör så, tyvärr. När jag är ute och arbetar i skogen har jag lämplig klädsel. På bion har jag motsvarande lämplig klädsel. Vilken nivå som är rätt är upp till varje företag att sätta. Har du en klädkod (även outtlad) bör den som skall arbeta där eller söker jobb där gärna anpassa sig något. Om någon skulle se ut som f-n när denna kommer och söker jobb, väljer jag bort denna i första selektionen. Risken att missa en supermedarbetare tar jag. Och så resonerar många med mig. Man bör vara och se representativ ut helt enkelt.

Helt naturligt helt enkelt. Skall du sälja glass eller affärslösningar för storföretag så gäller olika klädkoder. Jag hade varit tveksam till att köpa redovisningstjänster av någon som kommer till mötet i trasiga jeans och munkjacka. Men hade varit lika tveksam om personalen på macken hade börjat använda dubbelknäppt kostym...

Om du är på konsert med Halford och gänget så är väl en Judas Priest-tröja rätt och respektfullt.... Jag skulle dock dra på mig en snygg Iron Maiden-tröja med svart kavaj över. Bara för att bryta av lite :P
No one can prevent me from raising towers in babylon

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 23 april 2009, 04:07

Då är jag helt införstådd på hur ni menar, och jag anar en viss generationsklyfta här, då jag lätt hade kunnat komma till en 25års-fest med träskor och kalle anka-tröja :) Och jag hade nog inte brytt mig om personalen på Statoil Ryd hade dubbelknäppt kostym.

Men då drar jag en slutsats som lyder att varje generation luckrar upp äldre generationers klädkoder och ersätter med sina egna. Personligen ser jag det som en kul och intressant utveckling. Men jag kommer nog med förfasas över ungdomarnas fördärv i framtiden. :)

mvh:
David Halford 22år 8-)

edit: Vill minnas att jag i Göteborg senast mötte upp Halford och boysen med en läcker NUmber of the beast tröja.
och tappar ni er garderobslapp, fråga inte efter en "svart läderjacka med mc-stuk". :) Det hjälper inte :p

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 23 april 2009, 08:20

Davian skrev:Ifall man struntar i en formell begäran på en viss klädstil, då är man ju respektslös.
Den som utformar en formell begäran om en viss klädstil, är respektlös.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 april 2009, 09:21

Markus Holst skrev:
Davian skrev:Ifall man struntar i en formell begäran på en viss klädstil, då är man ju respektslös.
Den som utformar en formell begäran om en viss klädstil, är respektlös.
Magdalena Ribbing skrev:Klädselangivelser är till för att meddela gästerna vilken nivå festen har, så att inte någon kommer i frack och någon annan i mörk kostym, en skillnad ingen av dem skulle känna sig komfortabel med. Klädsel på samma nivå befrämjar gemenskapen på festen, vilket är en grund till en trevlig tillställning.
Om man skall på en tillställning så brukar man veta vilken "art" det är; röj med grabbarna, eller bankett med tolv rätter och tal och dans, eller ett glas vitt med tilltugg, etc. Om man får för sig att det är det ena och kommer till det andra, så kan det bli problem. Ribbing poängterar alltid att etikett är - eller, skall vara - till för att förenkla, inte krångla till. Visst finns det snobbar som gillar krångel för krånglets skull, men man kan avfärda dem utan att behöva avfärda faktiskt användbar information som ovan.

(Det vore ett intressant experiment att komma med systemkasse till Nobelfesten.)

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 23 april 2009, 11:48

Nu är jag tilbaka igen, och nu har jag anlagt ett genusperpsektiv. Jag är generellt på jakt efter en röd kavaj, då jag gillar det. Men överallt så är herrkläder,framförallt de formellare, svart/grå/vit/någon blandning.

Varför är det så? Jag antar helt utan belägg också att min frack inte skulle räknas som frack om den vore knallgul som en citron, vilket om jag har rätt, tycker är fånigt.

Men någon som har en bra förklaring på varför högtidskläder blev så mörka och dystra?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 23 april 2009, 12:01

Davian skrev:Nu är jag tilbaka igen, och nu har jag anlagt ett genusperpsektiv. Jag är generellt på jakt efter en röd kavaj, då jag gillar det. Men överallt så är herrkläder,framförallt de formellare, svart/grå/vit/någon blandning.

Varför är det så? Jag antar helt utan belägg också att min frack inte skulle räknas som frack om den vore knallgul som en citron, vilket om jag har rätt, tycker är fånigt.

Men någon som har en bra förklaring på varför högtidskläder blev så mörka och dystra?
Mörk kostym (frack) lanserades av Beau Brummels under Regencyepoken som jag sagt tidigare. Dessförinnan kunde nog mansdräkten vara rätt brokig, just röda rockar och allt annat därtill (broderat siden osv).

Denna tidiga 1800-talsrevolution, denna mörka revolution var chockerande när den kom men blev snart norm. Ända till idag. Röd frack bärs idag ibland av rockartister (Hendrix, Noddy Holder), kanske av husmäklare och bilhandlare, men annars...

Dock: kommer man till fin middag i röd (vit, gul etc) frack med alla accessoarer rätt, blir man nog välkomnad ska du se.

Skriv svar