Jag hittade enkronor med fem olika utseenden. Jag visste om sedan tidigare att det fanns olika design på enkronorna men det var första gången jag hade slumpen att se alla samtidigt i min plånbok.

Jo den ser man sällan. Hade några i fickan 2001 men sen dess har jag knappt sett nån.Jurgen Wullenwever skrev:Det där millenniemyntet hade jag aldrig sett förut, så det var nytt för mig.
Håller med, skulle vara bra med tvåkronorsmynt. Sedan verkar ju en 200-kronorssedel vara på gång:Jurgen Wullenwever skrev:Det där millenniemyntet hade jag aldrig sett förut, så det var nytt för mig.
Vet någon varför tvåkronan inte har präglats sedan snart fyrtio år? Den är tydligen giltig, men varför görs det då inga nya, så att vi skulle få en vanlig valörserie 1-2-5 som alla andra länder verkar ha? Serien 1-2-5 verkar dock ofta inte ha gällt valörer under basenheten, utan där har 25-öringen och dess motsvarigheter använts, som de amerikanska 1 cent = penny, 5 cent =nickle, 10 cent = dime, 25 cent = quarter, om jag minns rätt, men jag kanske övertolkar mina intryck av det fåtal mynt som jag råkar ha sett.
För det första var det ju silver i mynten på den tiden så man behövde göra om mynten för att kunna driva inflationspolitik. I detta skede minskades silverhalten, men femkronan gjordes också mindre än den varit tidigare så jag tror att man tyckte att tvåkronorna blev för lika de nya femkronorna. Enkronans storlek ville man inte ändra så det gick inte heller att göra dem mindre.Jurgen Wullenwever skrev:Det där millenniemyntet hade jag aldrig sett förut, så det var nytt för mig.
Vet någon varför tvåkronan inte har präglats sedan snart fyrtio år? Den är tydligen giltig, men varför görs det då inga nya, så att vi skulle få en vanlig valörserie 1-2-5 som alla andra länder verkar ha? Serien 1-2-5 verkar dock ofta inte ha gällt valörer under basenheten, utan där har 25-öringen och dess motsvarigheter använts, som de amerikanska 1 cent = penny, 5 cent =nickle, 10 cent = dime, 25 cent = quarter, om jag minns rätt, men jag kanske övertolkar mina intryck av det fåtal mynt som jag råkar ha sett.
Om riksbanken skriver att de är giltiga så måste de vara det, men vilken ung person idag skulle tro att de är äkta? Dessutom verkar storleksordningen vara konstig 1=25 2=31 5=28,5 så tvåkronan är större än femkronan. Jag har ingen till hands, så jag kan inte bekräfta det.Olof Trätälja skrev: Men är tvåkronorna fortfarande giltiga? -De gamla 50-öringarna är om jag förstått saken rätt inte det, (vilket är synd eftersom jag har ett antal som jag skulle vilja begagna).
Jo just det, men de femkronor som präglades samtidigt som tvåkronorna var större än dagens. Ursprungligen var mynten helt av silver och hade viktförhållandet 1/10:1/4:1/2:1:2:5. Dvs 10-öringen till 5 kronan. Tio och tjugokronorna var mindre men av äkta guld. (En och tiokronorna är de enda som behållit sin storlek, men var givetvis tyngre på den tiden de var av äkta metall.)Jurgen Wullenwever skrev:Om riksbanken skriver att de är giltiga så måste de vara det, men vilken ung person idag skulle tro att de är äkta? Dessutom verkar storleksordningen vara konstig 1=25 2=31 5=28,5 så tvåkronan är större än femkronan. Jag har ingen till hands, så jag kan inte bekräfta det.Olof Trätälja skrev: Men är tvåkronorna fortfarande giltiga? -De gamla 50-öringarna är om jag förstått saken rätt inte det, (vilket är synd eftersom jag har ett antal som jag skulle vilja begagna).
Det är alltså därför alla g6a-femmor som jag har sett är från 1972!Olof Trätälja skrev:Jo just det, men de femkronor som präglades samtidigt som tvåkronorna var större än dagens.
Nja det skulle väl snarare få bli 10-kronan som motsvarade ettöringen med tanke på hur stor värdeminskningen faktiskt varit. Notera att det även fanns 1/2-öringar från början, dessa var väl då värda några kronor i dagens penningvärde. Tyvärr tror jag att det är lite naivt att hoppas på att staten skall ge ifrån sig värdemetallmynt i något som liknar cirkulerbara mängder när så stora ansträngningar en gång gjorts för att konfiskera allihopa och införa pollettsystemet istället.Jurgen Wullenwever skrev:Det är alltså därför alla g6a-femmor som jag har sett är från 1972!Olof Trätälja skrev:Jo just det, men de femkronor som präglades samtidigt som tvåkronorna var större än dagens.
Egentligen, med tanke på värdeminskningen, så borde de gamla myntserierna från 1873 kunna återinföras, med den lägsta valören (1 öre?) motsvarande en krona av idag. Då skulle pengar vara värda något. Jag minns hur hopplöst det var i början av 1990-talet, innan tioöringen avskaffades, och alla skulle gräva i plånböckerna efter exakt växel, och till slut satte butikerna ut skålar med tioöringar som folk skulle kunna ta ur för att få jämna pengar.
Jag måste tydligen läsa på i myntboken, det verkar vara så många saker som ändras utan att man tänker på dem.
Jag trodde att det var så att man fortsatte prägla 1973-enkronor fram till 1976?Olof Trätälja skrev:Att det allmänt finns så många mynt från 1973 beror däremot snarare på att Gustav VI Adolf avled och att man präglade upp en reserv. De nya mynten med Carl XVI Gustav kom inte förrän 1976.
Jaha, det skall jag inte säga något om i så fall, det är möjligt att det var så det var, det vet jag inte.Jurgen Wullenwever skrev:Jag trodde att det var så att man fortsatte prägla 1973-enkronor fram till 1976?Olof Trätälja skrev:Att det allmänt finns så många mynt från 1973 beror däremot snarare på att Gustav VI Adolf avled och att man präglade upp en reserv. De nya mynten med Carl XVI Gustav kom inte förrän 1976.
Jag hade en 1976-enkrona för några år sedan, men den gjorde jag mig av med, och någon sådan får jag väl aldrig se igen.