Enkronor

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Enkronor

Inlägg av Gyps » 23 maj 2009, 22:00

I kväll när jag skulle sortera bort mynt i plånboken som började bli lite tung så upptäckte jag det här:
Bild

Jag hittade enkronor med fem olika utseenden. Jag visste om sedan tidigare att det fanns olika design på enkronorna men det var första gången jag hade slumpen att se alla samtidigt i min plånbok.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Re: Enkronor

Inlägg av Wooster » 23 maj 2009, 23:40

Det var en rolig samling!

På riksbankens hemsida finns lite information om präglingarna; http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9103

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 24 maj 2009, 00:32

Det där millenniemyntet hade jag aldrig sett förut, så det var nytt för mig.

Vet någon varför tvåkronan inte har präglats sedan snart fyrtio år? Den är tydligen giltig, men varför görs det då inga nya, så att vi skulle få en vanlig valörserie 1-2-5 som alla andra länder verkar ha? Serien 1-2-5 verkar dock ofta inte ha gällt valörer under basenheten, utan där har 25-öringen och dess motsvarigheter använts, som de amerikanska 1 cent = penny, 5 cent =nickle, 10 cent = dime, 25 cent = quarter, om jag minns rätt, men jag kanske övertolkar mina intryck av det fåtal mynt som jag råkar ha sett.

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem

Inlägg av Gyps » 24 maj 2009, 07:31

Jurgen Wullenwever skrev:Det där millenniemyntet hade jag aldrig sett förut, så det var nytt för mig.
Jo den ser man sällan. Hade några i fickan 2001 men sen dess har jag knappt sett nån.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 24 maj 2009, 12:12

Jurgen Wullenwever skrev:Det där millenniemyntet hade jag aldrig sett förut, så det var nytt för mig.

Vet någon varför tvåkronan inte har präglats sedan snart fyrtio år? Den är tydligen giltig, men varför görs det då inga nya, så att vi skulle få en vanlig valörserie 1-2-5 som alla andra länder verkar ha? Serien 1-2-5 verkar dock ofta inte ha gällt valörer under basenheten, utan där har 25-öringen och dess motsvarigheter använts, som de amerikanska 1 cent = penny, 5 cent =nickle, 10 cent = dime, 25 cent = quarter, om jag minns rätt, men jag kanske övertolkar mina intryck av det fåtal mynt som jag råkar ha sett.
Håller med, skulle vara bra med tvåkronorsmynt. Sedan verkar ju en 200-kronorssedel vara på gång:

http://www.privataaffarer.se/nyheter/20 ... /index.xml

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 24 maj 2009, 18:14

För det första var det ju silver i mynten på den tiden så man behövde göra om mynten för att kunna driva inflationspolitik. I detta skede minskades silverhalten, men femkronan gjordes också mindre än den varit tidigare så jag tror att man tyckte att tvåkronorna blev för lika de nya femkronorna. Enkronans storlek ville man inte ändra så det gick inte heller att göra dem mindre.

Men är tvåkronorna fortfarande giltiga? -De gamla 50-öringarna är om jag förstått saken rätt inte det, (vilket är synd eftersom jag har ett antal som jag skulle vilja begagna).

Angående myntenheterna så består ju talet hundra av primfaktorerna 2*2*5*5. Dessa kan man dividera med i vilken ordning man vill, vilket ger de potentiella öres(cent)mynten: 1,2,4,5,10,20,25,50. Normalt brukar man välja bort 4 och 20 då de är allt för lika 5 och 25 och en tjugondel resp en fjärdedel känns naturligare än en tjugofemtedel resp. en femtedel. (Det är ju enklare att dela saker på mitten så länge som möjligt innan man krånglar med femtedelar.)

När det gäller hela enheter däremot så brukar man normalt prioritera att få en i varje tiopotens repeterbar och växlingsbar serie. Då blir det automatiskt 1,2,5,10,20,50,100,200 osv eftersom talet tio består av primfaktorerna 2*5.
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 24 maj 2009, 18:26

Olof Trätälja skrev: Men är tvåkronorna fortfarande giltiga? -De gamla 50-öringarna är om jag förstått saken rätt inte det, (vilket är synd eftersom jag har ett antal som jag skulle vilja begagna).
Om riksbanken skriver att de är giltiga så måste de vara det, men vilken ung person idag skulle tro att de är äkta? Dessutom verkar storleksordningen vara konstig 1=25 2=31 5=28,5 så tvåkronan är större än femkronan. Jag har ingen till hands, så jag kan inte bekräfta det.

Den nutida danska tvåkronan är aningen mindre än en svensk enkrona, och den har ett hål i mitten och kanten växlar mellan räfflade och släta partier. En dansk femkrona är lika stor som en svensk femkrona, men har hål i mitten och helräfflad kant. Jag tycker att Sverige har så fantasilös utformning på mynten. Alla är cirkulära, och utan hål, och ibland med räfflad kant. Andra länder har femkantiga mynt, och Sverige har tidigare haft fyrkantiga, och hålen i mynten skulle kunna göras på olika sätt. Det finns så många möjligheter, men de utnyttjas inte.

Det där med femtiöringarna är märkligt. Varför infördes en ny sort 1992 om den gamla fick kvarstå i mer än ett decennium? Myndigheterna borde åtminstone ha givit direktiv till handeln 1992 att endast nya 50-öringar fick lämnas ut som växel, så hade de flesta gamla 50-öringar hunnit samlas in innan de blev ogiltiga, vilket ju kom väldigt hastigt för några år sedan.
Senast redigerad av 1 Jurgen Wullenwever, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 24 maj 2009, 18:41

Jurgen Wullenwever skrev:
Olof Trätälja skrev: Men är tvåkronorna fortfarande giltiga? -De gamla 50-öringarna är om jag förstått saken rätt inte det, (vilket är synd eftersom jag har ett antal som jag skulle vilja begagna).
Om riksbanken skriver att de är giltiga så måste de vara det, men vilken ung person idag skulle tro att de är äkta? Dessutom verkar storleksordningen vara konstig 1=25 2=31 5=28,5 så tvåkronan är större än femkronan. Jag har ingen till hands, så jag kan inte bekräfta det.
Jo just det, men de femkronor som präglades samtidigt som tvåkronorna var större än dagens. Ursprungligen var mynten helt av silver och hade viktförhållandet 1/10:1/4:1/2:1:2:5. Dvs 10-öringen till 5 kronan. Tio och tjugokronorna var mindre men av äkta guld. (En och tiokronorna är de enda som behållit sin storlek, men var givetvis tyngre på den tiden de var av äkta metall.)

Observera att det är så mycket silver i tvåkronorna att de idag är värda klart mer som metallskrot än två kronor. -Kanske är det just därför som riksbanken fortfarande "accepterar" dem...
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 24 maj 2009, 18:53

Olof Trätälja skrev:Jo just det, men de femkronor som präglades samtidigt som tvåkronorna var större än dagens.
Det är alltså därför alla g6a-femmor som jag har sett är från 1972!

Egentligen, med tanke på värdeminskningen, så borde de gamla myntserierna från 1873 kunna återinföras, med den lägsta valören (1 öre?) motsvarande en krona av idag. Då skulle pengar vara värda något. Jag minns hur hopplöst det var i början av 1990-talet, innan tioöringen avskaffades, och alla skulle gräva i plånböckerna efter exakt växel, och till slut satte butikerna ut skålar med tioöringar som folk skulle kunna ta ur för att få jämna pengar.

Jag måste tydligen läsa på i myntboken, det verkar vara så många saker som ändras utan att man tänker på dem.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 24 maj 2009, 21:01

Olof Trätälja skrev:Jo just det, men de femkronor som präglades samtidigt som tvåkronorna var större än dagens.
Det är alltså därför alla g6a-femmor som jag har sett är från 1972!

Egentligen, med tanke på värdeminskningen, så borde de gamla myntserierna från 1873 kunna återinföras, med den lägsta valören (1 öre?) motsvarande en krona av idag. Då skulle pengar vara värda något. Jag minns hur hopplöst det var i början av 1990-talet, innan tioöringen avskaffades, och alla skulle gräva i plånböckerna efter exakt växel, och till slut satte butikerna ut skålar med tioöringar som folk skulle kunna ta ur för att få jämna pengar.

Jag måste tydligen läsa på i myntboken, det verkar vara så många saker som ändras utan att man tänker på dem.
Nja det skulle väl snarare få bli 10-kronan som motsvarade ettöringen med tanke på hur stor värdeminskningen faktiskt varit. Notera att det även fanns 1/2-öringar från början, dessa var väl då värda några kronor i dagens penningvärde. Tyvärr tror jag att det är lite naivt att hoppas på att staten skall ge ifrån sig värdemetallmynt i något som liknar cirkulerbara mängder när så stora ansträngningar en gång gjorts för att konfiskera allihopa och införa pollettsystemet istället.

Angående 5-kronan så vill jag rätta mig själv. Silverfemkronan tillhörde inte den ursprungliga myntserien utan ursprungligen fanns en 5-krona av guld tillsammans med 10 och 20 kronorna. Dessa drogs som bekant samtliga in vid guldkonfiskeringen 1930. För silvermynten så sänktes därefter silverhalten till 40% och en ny 5-krona i silver infördes. Det är möjligt att den hade högre silverhalt men inte full proportionell storlek. Nästa konfiskeringssteg skedde 1968 då alla silvermynt utom 5-kronan drogs in, eller snarare hölls kvar av riksbanken och ersattes med dagens koppar-nickelmynt. 1971 präglades dock nya silverfemkronor och jag har alltså för mig att skillnaden var att dessa var mindre. Det du däremot ser i genom mynten från 1972 är istället följden av det sista konfiskeringssteget när silverfemkronorna byttes ut mot nickel-koppar dito.

Att det allmänt finns så många mynt från 1973 beror däremot snarare på att Gustav VI Adolf avled och att man präglade upp en reserv. De nya mynten med Carl XVI Gustav kom inte förrän 1976.
-----------

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 24 maj 2009, 21:24

Olof Trätälja skrev:Att det allmänt finns så många mynt från 1973 beror däremot snarare på att Gustav VI Adolf avled och att man präglade upp en reserv. De nya mynten med Carl XVI Gustav kom inte förrän 1976.
Jag trodde att det var så att man fortsatte prägla 1973-enkronor fram till 1976?

Jag hade en 1976-enkrona för några år sedan, men den gjorde jag mig av med, och någon sådan får jag väl aldrig se igen.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad

Inlägg av Olof Trätälja » 24 maj 2009, 21:27

Olof Trätälja skrev:Att det allmänt finns så många mynt från 1973 beror däremot snarare på att Gustav VI Adolf avled och att man präglade upp en reserv. De nya mynten med Carl XVI Gustav kom inte förrän 1976.
Jag trodde att det var så att man fortsatte prägla 1973-enkronor fram till 1976?

Jag hade en 1976-enkrona för några år sedan, men den gjorde jag mig av med, och någon sådan får jag väl aldrig se igen.
Jaha, det skall jag inte säga något om i så fall, det är möjligt att det var så det var, det vet jag inte.
-----------

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 25 maj 2009, 13:41

Tycker Trätälja att det är fel att ta ädelmetaller ur omlopp ?
Det är ju ohyggligt problematiskt med ädla pengar. Deras värde fluktuerar ju i otakt med sina valörer.

Nedan har vi den arkaiska enkronan, kvarts riksdaler av 1830 års modell.
Bilagor
s005.jpg
s005.jpg (49.58 KiB) Visad 6105 gånger

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 30 december 2009, 18:12

Häromåret ville myndigheterna få tillbaks fler 50-öringar på marknaden, så jag gjorde mig av med några sådana som jag hade, präktig som jag är, och åtminstone en av dem minns jag som årgång 1996. Sedan deklarerar de att femtiöringen skall avskaffas, och då varder jag mäkta upprörder och bestämmer mig för att spara alla sådana som jag råkar komma över. Resulatet blir att de flesta är ganska nya, från tiden efter påbudet att använda mynten, men det finns några äldre, dock vanligen från 1992. Det mesta av 1990-talet är dock ovanligt.

När jag väl hade börjat samla, hördes muller från media om övergång till euron till följd av finanskrisen, så då fick jag för mig att samla även enkronor, innan dessa försvinner. Resultatet blev att jag kom över alla år från 1969 och framåt, utom 74 75 (naturligtvis, eftersom de väl aldrig har präglats) 76 86 93 94 95 96 06, så årtalen med 6 var tydligen ovanligast. Sedan fann jag en burk från nittitalet där jag hade lagt undan ett antal 69 70 71 72 76 utan att minnas det i efterhand, så då täckte jag upp även 76. Millenniemyntet fick jag av en bekant, så det har jag inte själv stött på, och häromdagen fick jag tag i en 68 med silver i när jag handlade i en äggbod.

Ibland har jag hittat gamla mynt på marken, som en norsk enkrona från 1977 på den egna gräsmattan för fem år sedan, helt missfärgad efter många år ute, men ovanpå gräset, märkligt nog. En tvåöring från 1924 och en tvåöring från 1936 funna vid olika tillfällen när jag gått på stadens gator som en vanlig man, men var kommer de ifrån? Slänger folk ifrån sig föråldrade betalningsmedel flera decennier senare?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 30 december 2009, 19:26

Jag hittade en ett öre sm från 1700-talet på grunsvägen utanför min gård i Skåne en gång. Jag undrar hur den hade kommit dit. Den måste ha legat i sanden som vägen var grusad med.

Skriv svar