Jag har nyss läst På resa med Herodotos av Ryszard Kapuscinski och där skriver han att Herodotos hade endast tre källor att tillgå. För det första allt han hördes berätta av de otaliga goda historieberättarna och resenärerna som figurerade i hans samtid. Sedan fanns ju även det han såg med egna ögon och själv bevittnade. Sist men inte minst fanns ju naturligtvis det han tänkte!!!
Detta är det enligt mig viktigaste bidraget till en hypotes om en händelse som sker i vår omvärld. Vad tror jag att detta beror på? Vad har lett fram till detta?
I annat fall har man ju så att säga låtit någon annan tolka det som skett, utan att man vägt in de förkunskaper och teorier man hitintills haft.
Ett bra exempel på okritisk granskning är tidningarnas skriverier om Zimbabwe. Jag försvarar inte regimen på något sätt men ifrågasätter ändå hur inflationen sägs vara ett resultat av vanstyre! 2005 (råkade) parlamentet i Uganda ändra författningen så att president Museveni kunde omväljas på nytt för en period. Hans behandling av oppositionen står inte Mugabe långt efter men däremot vet han att inte bita den hand som föder honom( världsbanken bl.a). Uganda framställs ofta som ett föredöme i strävanden att bli ett framgångsrikt land enligt västerländska mått, men så vet Museveni också att uppföra sig!
Naturligtvis har vi alla en politisk ryggsäck som vi väger mot de nyheter vi matas med, och som får utgöra grund till våra omvärldsvärderingar. Men jag tror det är nyttigt att pröva varje händelse utifrån andra politiska läger, utan att fördenskull avfärda allt som propaganda! Själv läser jag bara tidningar som har en diametralt motsatt färg jämfört med min politiska uppfattning, det tror jag är nyttigt och ger mig även värdefull betraktelse av mitt eget politiska läger.
Hoppas jag bidragit till någonting i tråden!
Mvh