Revolutionen 1989

Westrobothnian
Tidigare medlem

Re: Revolutionen 1989

Inlägg av Westrobothnian » 5 juli 2009, 13:47

loop skrev:Nja, det gick ju hyfsat att på 10 år avveckla den svenska textilindustrin, varvsindustrin och stora delar av stål och gruvindustrin. Jag förstår inte varför liknande struktur omvandling inte hade kunnat genomföras där.
Utan att vilja störa Er diskussion tänkte jag bara påpeka att Sovjetunionen här hade en påtaglig nackdel i att man hade en större andel industri som var 'tung'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_industry

Eller om man så vill; den Sovjetiska industrin var inte lika diversifierad eller 'bred' som den svenska. Färre industrier inriktade på konsumtionsvaror. Det blir en viktig aspekt att ta hänsyn till om man drabbas av nedläggningar i den tunga delen - den jämförelsevis mindre lätta industrin har inte möjlighet att svälja de övertaliga.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 5 juli 2009, 15:13

Westrobothnian skrev:
loop skrev:Nja, det gick ju hyfsat att på 10 år avveckla den svenska textilindustrin, varvsindustrin och stora delar av stål och gruvindustrin. Jag förstår inte varför liknande struktur omvandling inte hade kunnat genomföras där.
Utan att vilja störa Er diskussion tänkte jag bara påpeka att Sovjetunionen här hade en påtaglig nackdel i att man hade en större andel industri som var 'tung'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Heavy_industry

Eller om man så vill; den Sovjetiska industrin var inte lika diversifierad eller 'bred' som den svenska. Färre industrier inriktade på konsumtionsvaror. Det blir en viktig aspekt att ta hänsyn till om man drabbas av nedläggningar i den tunga delen - den jämförelsevis mindre lätta industrin har inte möjlighet att svälja de övertaliga.
Hade de verkligen det? Jag har aldrig sett några siffor. Att bristen på konsumtionsvaror var kraftigt bidragande till järnridåns fall, är det väl ingen tvekan om.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 5 juli 2009, 15:37

loop skrev:Hade de verkligen det? Jag har aldrig sett några siffor. Att bristen på konsumtionsvaror var kraftigt bidragande till järnridåns fall, är det väl ingen tvekan om.
Utan att vilja mästra Dig så svarar Du på Din fråga i den nästföljande meningen. Man brukar säga att lätt industri producerar just konsumtionsvaror.
Ha det!

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 juli 2009, 18:43

En annan sak är att den svenska ekonomin var mer flexibel. Jobb försvann men nya kunde uppstå, detta är svårare i en kommandoekonomi som Sovjetunionen.

/Martin

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 5 juli 2009, 20:45

Martin Lundvall skrev:En annan sak är att den svenska ekonomin var mer flexibel. Jobb försvann men nya kunde uppstå, detta är svårare i en kommandoekonomi som Sovjetunionen.
Onekligen sant. I synnerhet om det avser konjunkturella förändringar. Fast om man planerar att göra en omställning tung till lätt industri är kanske just den punkten i vart fall teoretiskt möjlig att 'planera' bort? I praktiken är det en annan historia.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 5 juli 2009, 20:58

I teorin ja. Jag vet inte exakt (utom de mest uppenbara) problem man stöter på när man ska planera ett helt lands ekonomi.
Skulle varit intressant att se hur GOSPLAN fungerade i det dagliga livet.

/Martin

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 5 juli 2009, 21:19

Westrobothnian skrev:
loop skrev:Hade de verkligen det? Jag har aldrig sett några siffor. Att bristen på konsumtionsvaror var kraftigt bidragande till järnridåns fall, är det väl ingen tvekan om.
Utan att vilja mästra Dig så svarar Du på Din fråga i den nästföljande meningen. Man brukar säga att lätt industri producerar just konsumtionsvaror.
Ha det!
Jo, men det säger inget om förhållandena dem emellan. Det var ju det som var det intressanta. Lite siffror liksom.

Westrobothnian
Tidigare medlem

Inlägg av Westrobothnian » 6 juli 2009, 00:01

Martin Lundvall skrev:Skulle varit intressant att se hur GOSPLAN fungerade i det dagliga livet.
Jag hörde någonstans det sägas att ju mer avancerad Sovjetekonomin blev, desto svårare fick GOSPLAN att hinna med alla beslut som måste tas. Det har anförts som ett bidragande skäl till Brezjnevtidens stagnation. Vilket i och för sig då skulle kunna ses som en delförklaring till den slutliga kollapsen. Dvs informationsöverflöde - intressant tanke.
loop skrev:Jo, men det säger inget om förhållandena dem emellan. Det var ju det som var det intressanta. Lite siffror liksom.
Det kunde det säkert vara. Fast jag ids inte rota runt på diverse vindar. :)

Skriv svar