En vältränad infanterist kan försvara stränder,viktiga mål och jaga talibaner.tryggve skrev:Fast vad är en "redonivå" numera?dc skrev: Rusta för det värsta, men jobba för det bästa! Vi kanske är väldigt goda grannar 2040, vem vet. Men att vara redo om det skulle gå åt andra hållet är viktigt. Det finns ju många områden vi skulle behöva samarbeta om...Dock är jag en gnällspik som lever kvar i kalla krigetMotverka invasion? Försvara sig mot flygangrepp/kryssningsrobotar? Angrepp med WMD? Motverka kuppanfall?
Bättre är väl att både ha en dialog med sina grannar och ha koll på sin omvärld via underrättelseinhämtning. Och inte stirra sig blind på ryssen.
Att låsa ryssarna som fiender kommer ju att göra att de ser oss som fiender automatiskt.
En modern fregatt kan jaga pirater,skydda mot flyganfall, visa närvaro osv.....
Finns bara tillräckliga resurser med tillräcklig flexibilitet kan vi lösa de ovan nämnda uppgifterna och mer därtill. Finns inte resurserna när de behövs är man rökt helt enkelt. Jag förstår att jag låter som Churchill på 30-talet, men jag är oroad. Och jag kan garantera att oron finns inom många funktioner med insyn....Vad som är viktigt är trovärdighet. Ett trovärdigt försvar med resurser och politiskt stöd är viktigt. Hotbilden idag är mycket mer komplex än för 30-40 år sedan, flexibilitet anser jag vara nyckeln. Flexibilitet kräver resurser...