Försvunna livsmedel

Skriv svar
Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Re: Försvunna livsmedel

Inlägg av leifhh » 22 september 2009, 07:57

Det kanske tål att upprepa skillnader i matutbud i städer och på landet:
leifhh skrev:Många livsmedel som är försvunna i de mer urbaniserade delarna av Sverige konsumeras på landet och av sveriges 300.000 aktiva jägare.

När vi jagar älg hemma hos mig får skytten hjärtat och första tjing på lever, njure och tunga.
Jag tycker att det låter konstigt att tunga skulle förbjudits, däremot så tror jag att frånvaron av tunga i butikshyllorna kan bero på att många människor inte vill kunna se vad det är man äter och det gör man ju oundvikligen när man äter tunga.

För övrigt tror jag nog att många vildsvinsjägare och hemmaslaktare äter julskinka med ben.... Men den är nog inte lika rosa som den man köper eftersom det behövs kemikalier för det.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 september 2009, 16:14

lampros skrev:
Stefan Lundgren skrev:Tunga var en maträtt för i tiden och dom tog bort den bara för att det var för mycket av någonting----Om jag minns rätt så var det kalcium.

Stefan
Kan det ha varit KALIUM?

Kalcium är ju kalk, inte så där himla farligt. Men vad vet man.
Rätt, förresten så dubblerade jag visst ett innehåll nu....Tusan också!!!

Paltbröd är någonting som man inte äter längre.

Stefan

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 23 september 2009, 19:03

Stefan Lundgren skrev:Paltbröd är någonting som man inte äter längre.
OM man gör, med vitsås och rimmat fläsk.
Människans motsvarighet till gudarnas ambrosia.

Skaffa adressen till en bra gärdsbutik.

Edit; Det ska naturligtvis stå gÅrdsbutik.
Senast redigerad av 1 frejs väpnare, redigerad totalt 24 gånger.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 september 2009, 20:44

Gårdsbutiker, jo, dom ligger lite varstans i Sverige.
Där kan man alltid hitta någonting som har funnits i hyllorna hos vanliga matbutiker.

Stefan

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 24 september 2009, 09:37

frejs väpnare skrev:
Stefan Lundgren skrev:Paltbröd är någonting som man inte äter längre.
OM man gör, med vitsås och rimmat fläsk.
Människans motsvarighet till gudarnas ambrosia.

Edit; Det ska naturligtvis stå gÅrdsbutik.
Kan med glädje meddela att paltbröd saluförs på Konsum i T-town! Men jag misstänker att det hör till ovanligheterna. Ett litet lokalt bageri som står för leveranserna, tillsammans med diverse annat intressant såsom finskt lantbröd. Det innebär självklart en betydligt mustigare karaktär på sakerna, inte Skogaholmsstuket där allt ser, luktar och smakar likadant.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 29 september 2009, 18:51

lampros skrev:
Stefan Lundgren skrev:Tunga var en maträtt för i tiden och dom tog bort den bara för att det var för mycket av någonting----Om jag minns rätt så var det kalcium.

Stefan
Kan det ha varit KALIUM?

Jag undrar om det inte är kadmium ni menar? Kalium är ett mineral som behövs, finns i exempelvis avokado och banan. Kadmium är en tungmetall som blir giftig i större koncentration.
Dessutom anrikas den inte i tungan, däremot i lever och njurar, vilket lett till rekommendationer om begränsningar av ätandet. Har en känsla av att vi blandat ihop det också.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 september 2009, 23:33

Cuba skrev:
lampros skrev:

Stefan
Kan det ha varit KALIUM?

Jag undrar om det inte är kadmium ni menar? Kalium är ett mineral som behövs, finns i exempelvis avokado och banan. Kadmium är en tungmetall som blir giftig i större koncentration.
Dessutom anrikas den inte i tungan, däremot i lever och njurar, vilket lett till rekommendationer om begränsningar av ätandet. Har en känsla av att vi blandat ihop det också.
Kadmium menade jag och det redde Lampros ut med mig tidigare i denna diskussion.

Stefan

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 10:38

Tunge er blevet ret populært i Danmark som sådan en retroret efter at have været forsvundet en del år, men nu kan man købe kogt tunge i skiver som pålæg de fleste steder. Og hel tunge til retten kogt tunge, kan man få hos de fleste slagtere. Hvis man googler kogt tunge finder man også utallige opskrifter (recepter) de fleste henviser til "gamle dage". Så måske kommer de gamle retter bare tilbage som dyrkelse af retro og gamle dage, efter man en periode har dyrket alt det nymodens.

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 30 september 2009, 10:46

Camilla.dk skrev:Tunge er blevet ret populært i Danmark som sådan en retroret efter at have været forsvundet en del år, men nu kan man købe kogt tunge i skiver som pålæg de fleste steder. Og hel tunge til retten kogt tunge, kan man få hos de fleste slagtere. Hvis man googler kogt tunge finder man også utallige opskrifter (recepter) de fleste henviser til "gamle dage". Så måske kommer de gamle retter bare tilbage som dyrkelse af retro og gamle dage, efter man en periode har dyrket alt det nymodens.
Danmark! Kom på en annan sak som försvunnit, nämligen cikoriakaffe! Under kriget gjordes kaffeersättning av cikoriarötter ("surrogatkaffe"). Det försvann från Sverige tämligen direkt efter kriget men levde kvar i Danmark under åtskilliga år, helt enkelt för att folk tyckte det smakade bra. Har ett paket Richs från Danmark hemma.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 11:12

Oj jeg kan ikke huske hvornår Richs forsvandt det er langt før min tid, men min mormor snakker om det. Men man kan stadig købe cikoriekaffe og kornkaffe i Danmark, især økologisk. Mange sværger til det og mener det er sundere end vanlig kaffe.
Det kan være man bare har lidt mere moderne og international madkultur i Sverige end i Danmark?

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 30 september 2009, 12:00

Just det kriget ja, har hört att man importerade yerba mate som surrogat för vanligt te men att det snabbt försvann efter kriget. Däremot har det börjat dyka upp i affärernas hyllor på senare år efter att länge bara funnits i speicalaffärer. Tyvärr är det fortfarande svårt att få tag i lika färsk mate som i Argentina och dess grannländer. Att man i Sverige dricker det som te och inte med sugrör ur en specialmugg är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 september 2009, 12:09

Camilla.dk skrev:Men man kan stadig købe cikoriekaffe og kornkaffe i Danmark, især økologisk.
Jag skall be en bekant att ta hem vid tillfälle. Det vore nåt att smaka, liksom att bjuda di gamble på.

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 12:21

Cuba
Medlem

Inlägg av Cuba » 30 september 2009, 12:38

Vad är "kornkaffe"? Av länkarna kan man misstänka att det är det som heter pulverkaffe på svenska, kan det vara så?

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 30 september 2009, 12:43

nej nej kornkaffe er det samme som cikoriekaffe, det er lavet på korn (typisk rug og eller byg) og cikorie. Jeg ved ikke hvorfor det både kaldes cikoriekaffe og kornkaffe, nu om dage kaldes det mest kornkaffe selvom der jo er mest cikorie i. I gamle dage var hovedbestanddelen også cikorie med en smule ristet korn i for smagen, så det er det samme. Nu om dage findes det også som pulverkaffe altså instant, men det fås også som almindelig kornkaffe, og man kan også blande det med almindelig kaffe.
Det fremføres også på diverse økosider at man kan blande lidt cognac eller anden slags sprit i til at give det yderlig smag.

Skriv svar