Quiz: Rysslands historia
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Rysslands historia
Michail Borodin.
Vem annars Stellan....din fråga, VarjagStellan Bojerud skrev:Michail Borodin.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack Varjag, då fortsätter vi på samma tema.
Marskalk Vasilij Blücher....En av Tuchachevskis lärdjungar. Som med sovjetisk perfiditet - sattes att döma sin tidigare mentor - till döden. Det - räddade naturligtivis inte Blücher, ett år senare arresterades han som japansk spion
-
och hamnade i samma Stalins köttkvarn som Tuchachevski
, Varjag
och hamnade i samma Stalins köttkvarn som Tuchachevski
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Just han, en tid militär rådgivare i Kina. Frågan till Varjag.
Eurovisionssångtävlingen hölls ju i Moskva i år....frågans man, vann en annan musiktävling också i Moskva.
Vem är han och vad hette hans musikstycke?, Varjag
Vem är han och vad hette hans musikstycke?, Varjag
- Bilagor
-
- kompositör.jpg (27.29 KiB) Visad 2428 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Alexander Wassiljewitsch Alexandrow , grabben som skrev Nationalhymnen, fick Leninorden och dog 1946, i Berlin av alla ställen...
Hans K
Hans K
Ja minsann - Sovjethymnens kompositör - och ett bra jobb gjorde han, tycker både jag och Stalinsveahk skrev:Alexander Wassiljewitsch Alexandrow , grabben som skrev Nationalhymnen, fick Leninorden och dog 1946, i Berlin av alla ställen...
Hans K
Din fråga, Varjag
- sveahk
---och även jag! Tack varjag.
Ryssland/Sovjetunionen invaderades ett antal gånger. Två är rödstrukna på kartan - vad står där? Hans K
Ryssland/Sovjetunionen invaderades ett antal gånger. Två är rödstrukna på kartan - vad står där? Hans K
- sveahk
...då försöker vi sätta igång tanke- och quizverksamheten, med förhoppningsvis positiva resultat!
Första (den övre) invasionen avslutade följande kämpe: och deltagare i den andra (nedre) invasionen kunde ev. se ut så här: Hans K
Första (den övre) invasionen avslutade följande kämpe: och deltagare i den andra (nedre) invasionen kunde ev. se ut så här: Hans K
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Den var lurig, Hans K.
Får försöka mig på en gissning:
Den första invasionen var De la Gardies ingripande i den stora oredan, ett krig som avslutades utan någon bestående svensk framgång av de la Gardie på bilden. Fast invasionslinjen är isf lite missvisande. Moskva intogs ju också kan man säga.
Det senare kriget är väl helt enkelt tyskarnas under första världskriget, där Tyskland höll de markerade områdena efter freden i Brest-Litovsk.
Är jag rätt ute?
Får försöka mig på en gissning:
Den första invasionen var De la Gardies ingripande i den stora oredan, ett krig som avslutades utan någon bestående svensk framgång av de la Gardie på bilden. Fast invasionslinjen är isf lite missvisande. Moskva intogs ju också kan man säga.
Det senare kriget är väl helt enkelt tyskarnas under första världskriget, där Tyskland höll de markerade områdena efter freden i Brest-Litovsk.
Är jag rätt ute?
- sveahk
Liljen kör i de rätta spåren! Den övre invasionslinjen är helt säkert lite sladdrig , men De la Gardie satte jag in i sin egenskap som fredsavslutare 1617 vid Stolbowo, ett svenskt-ryskt krig som pågått sedan ca. 1610.
Den nedre är mycket riktigt den tysk-österrikiska frammarschen, bortom Rostow var de 1918.
Så liljen, jag gläder mig över ditt svar och överlämnar frågandet med varm hand till dig!
Hans K
Den nedre är mycket riktigt den tysk-österrikiska frammarschen, bortom Rostow var de 1918.
Så liljen, jag gläder mig över ditt svar och överlämnar frågandet med varm hand till dig!
Hans K
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Tackar, tackar.
Ny fråga då. På den här utbildningsinstitutionen studerade och verkade ett antal kända personer. Var ligger den och vilka tänker jag på (vill ha minst två namn)? Ledtråd: atomnummer 44
Ny fråga då. På den här utbildningsinstitutionen studerade och verkade ett antal kända personer. Var ligger den och vilka tänker jag på (vill ha minst två namn)? Ledtråd: atomnummer 44
- sveahk
Jag tror vi är i Kazan, universitetet därstädes. Studenter? Leo Tolstoy vore välan en, och han, överbossen, var ocksa inskriven där, han, Lenin...
Hans K
Hans K
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Jodå, det är helt riktigt. Förutom de två profilerna du nämnde var även Ruteniums "upptäckare", Klaus professor där.
Frågan tillbaka till dig!
Frågan tillbaka till dig!