Vem är alla tiders störste svensk?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 november 2004, 19:48

Här dras inte i smutsen, jag menar bara att jag känner mig fullständigt neutral till att mitt landskap bytt ägare i gången tid.
Gröfaz skrev: Men jag trodde att Bohuslän tillhörde Sverige innan Karl X tid? med tankte på att den tidigare regenten Gustav II Adolf grundade Göteborg där?
Det är många som tror, men Göteborg har aldrig tillhört Bohuslän - "Göteborgs och Bohus län" hette det före Västra Jättelandsregionen, de två är allltså inte ett. Göteborg ligger faktiskt i Västergötland, åtminstone den "historiska" delen - leta rätt på en karta så ser du att en liten kil av landskapet sticker fram mellan Bohuslän och Halland, nämligen den där Göta Älv finns. Det är en historisk kil, det.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 8 november 2004, 20:18

Hexmaster skrev
Det är en historisk kil, det.
Sannerligen. Före Karl X Gustavs eskapader var det länge vår enda öppning västerut.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 13 november 2004, 00:08

Gustav II Adolf såklart, förutom att ha reformerat landet så spöade han ju danskar, ryssar och katoliker. Dessutom dog han en hedervärd död på slagfältet.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 5 december 2004, 01:09

Karl XI.

Hans reduktion som resulterade i ett jämlikare (ekonomiskt, socialt, politiskt) samhälle.

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 5 december 2004, 23:35

Mannerheim valdes ...

http://www.stt.fi/vasafnb/24837231.htm

Mannerheim utsedd till den störste finländaren
Rundradions tv-tittare har röstat fram marskalk Carl Gustaf Emil Mannerheim till den störste finländaren genom tiderna. President Risto Ryti var andra i omröstningen och president Urho Kekkonen tredje.
Resultaten av omröstningen, som började på skottdagen, offentliggjordes i TV1 på söndagskvällen.

Tv-tittarna röstade först fram hundra namn, av vilka de tio främsta gick till finalen. Finalisterna var marskalk Mannerheim (1867-1951), Risto Ryti (1889-1956), president Kekkonen (1900-1986), president Tarja Halonen (1943- ), infanterigeneralen och Mannerheimriddaren Adolf Ehrnrooth (1905-2004), arkiatern Arvo Ylppö (1887-1992), det finska skriftspråkets fader Mikael Agricola (ca 1510-1557), kompositören Jean Sibelius (1865-1957), författaren Aleksis Kivi (1834-1872) och språkforskaren Elias Lönnrot (1802-1884). (FNB)

FNB

Vill ni kommentera valet ur svensk synvinkel på programmets egen hemsida?
Gå till

http://www.yle.fi/suuretsuomalaiset/keskustele

Tryck på "Lisää kommentti" - Tillfoga kommentar - och skriv.
(Och ni som inte kan finska - de flesta av er antar jag - var glada att ni inte kan ta del av den synnerligen osakliga debatt som förefaller dominera forumet!)

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Re: De största

Inlägg av Gerle » 6 december 2004, 04:28

Psilander skrev:1. Gustaf II Adolf, störst till både kropp och gärning
karl X Gustav var ganska stor till kroppen, men jag undrar om inte Bantar-Bjorn slar dem bada?

Karl XI, som redan namnts, Karl XII for hans forsvar som kanske gick lite overstyr, Celsius, naturligtvis ocksa Linne. Gustaf I. Alla kanda, alla vet vad de gjort, kan inte komma pa nat som inte redan namnts, men jag undrar om det inte finns nagon viktigare? Heliga Birgitta ar nog kand inom den katolska kyrkan, kanske inte for lekman sa mycket som bland mer skolade katoliker.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 december 2004, 07:33

Ördög skrev:Mannerheim valdes ...
Hörde om det på radion imorse, där påpekades att Matti Nykänen var på elfte plats - en duktig backhoppare på sin tid, senare mest känd för div. fyllegrejer, i skrivande stund sitter han i häkte...

Dessutom nämndes att det hela är frågan om ett färdigt s.k. format som sålts till ett antal länder. Gissa vem som utsågs till Nederländernas störste? Pim Fortuyn. Uppenbarligen är omröstningar inget bra sätt att ta fram dylika namn på, även om det fungerade i Finland.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 6 december 2004, 11:57

Olof Ekström skrev: Jag röstar nog på Linné.
Och jag haller med.

En möjligen ännu mer känd svensk utomlands var iofs Sven von Hedin, mörklagd pa svensk mark efter pastaendena om hans nazi sympatier.

Efter att ha läst hans böcker om hur han kartlägger asiens stäpper genom att räkna kamalers steg vill jag pasta att den mannen var nagot utöver det vanliga.

Ukko
Provmedlem

Inlägg av Ukko » 11 december 2004, 19:02

Tja rösta på Klingsporr vet jag :lol:

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 12 december 2004, 17:31

Oscar II, läs hans memoarer. han höll på rätt mycket med frihandel, omstrukturering av indelningsverket osv vilket bidrog till att utvecklingen tog högre fart än den skulle ha gjort om det suttit en merreformfientlig monark på tronen. Han hade fortfarnade ganska stort inflytande på riket styrdes till skillnad från hans efter följare.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re:

Inlägg av lampros » 27 juli 2009, 07:35

Ördög skrev:Mannerheim valdes ...

http://www.stt.fi/vasafnb/24837231.htm

Mannerheim utsedd till den störste finländaren
Rundradions tv-tittare har röstat fram marskalk Carl Gustaf Emil Mannerheim till den störste finländaren genom tiderna. President Risto Ryti var andra i omröstningen och president Urho Kekkonen tredje.
Resultaten av omröstningen, som började på skottdagen, offentliggjordes i TV1 på söndagskvällen.
Mannerheim är evigt aktuell så som jag ser det.

I hans memoarer kan man läsa om en episod i november 1917, då han skulle resa hem från Ryssland till Finland. Landet var i uppror och röda garden svärmade överallt, även på en järnvägsstation i landsorten där de försökte få tag i Mannerheim och lyncha honom.

Det där har jag tagit fasta på i min fiktion: jag har förflyttat scenen till S:t Petersburg och stoppat in min egen figur, en viss Gunno Gripenrede, i hjältens roll. Läs mer här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... nrede.html

Det är dikt alltså, fiktion och drama, men med historisk bakgrund; lite grönbete för Skalmaniter kan man säga.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Re: Vem är alla tiders störste svensk?

Inlägg av Anders Nyman » 15 augusti 2009, 19:39

Ska det vara någon så är det vår Blomsterkung Carl von Linne, den mannen har kunnat få en värdigare gravplats än vid ingången i Uppsala Domkyrka, sedan så Har jag ett öga till Gustav Vasa en man av aktning som fick Dansken på fall. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 16 augusti 2009, 10:20

Herr Fugelsang. okej han har väl kanske inte gjort något annat än att vara den förste svensk som kom en bra bit utanför vårt Jordklot. Men bara det är väl värt att passa in i denna tråd. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 2 oktober 2009, 21:18

Överskriften till denna tråd är, "Vem är alla tiders störste svensk". De män och kvinnor i Sveriges historiska vagga, som banade väg till att Sverige skulle bli just Sverige, är väl också värda att få en liten plats i denna tråd. :D Så dessa män å kvinnor kan man väl få kalla "alla tiders största svenskar". :)

Skriv svar