Det är många som tror, men Göteborg har aldrig tillhört Bohuslän - "Göteborgs och Bohus län" hette det före Västra Jättelandsregionen, de två är allltså inte ett. Göteborg ligger faktiskt i Västergötland, åtminstone den "historiska" delen - leta rätt på en karta så ser du att en liten kil av landskapet sticker fram mellan Bohuslän och Halland, nämligen den där Göta Älv finns. Det är en historisk kil, det.Gröfaz skrev: Men jag trodde att Bohuslän tillhörde Sverige innan Karl X tid? med tankte på att den tidigare regenten Gustav II Adolf grundade Göteborg där?
Vem är alla tiders störste svensk?
Här dras inte i smutsen, jag menar bara att jag känner mig fullständigt neutral till att mitt landskap bytt ägare i gången tid.
- Perra
- Medlem
Mannerheim valdes ...
http://www.stt.fi/vasafnb/24837231.htm
Mannerheim utsedd till den störste finländaren
Rundradions tv-tittare har röstat fram marskalk Carl Gustaf Emil Mannerheim till den störste finländaren genom tiderna. President Risto Ryti var andra i omröstningen och president Urho Kekkonen tredje.
Resultaten av omröstningen, som började på skottdagen, offentliggjordes i TV1 på söndagskvällen.
Tv-tittarna röstade först fram hundra namn, av vilka de tio främsta gick till finalen. Finalisterna var marskalk Mannerheim (1867-1951), Risto Ryti (1889-1956), president Kekkonen (1900-1986), president Tarja Halonen (1943- ), infanterigeneralen och Mannerheimriddaren Adolf Ehrnrooth (1905-2004), arkiatern Arvo Ylppö (1887-1992), det finska skriftspråkets fader Mikael Agricola (ca 1510-1557), kompositören Jean Sibelius (1865-1957), författaren Aleksis Kivi (1834-1872) och språkforskaren Elias Lönnrot (1802-1884). (FNB)
FNB
Vill ni kommentera valet ur svensk synvinkel på programmets egen hemsida?
Gå till
http://www.yle.fi/suuretsuomalaiset/keskustele
Tryck på "Lisää kommentti" - Tillfoga kommentar - och skriv.
(Och ni som inte kan finska - de flesta av er antar jag - var glada att ni inte kan ta del av den synnerligen osakliga debatt som förefaller dominera forumet!)
Rundradions tv-tittare har röstat fram marskalk Carl Gustaf Emil Mannerheim till den störste finländaren genom tiderna. President Risto Ryti var andra i omröstningen och president Urho Kekkonen tredje.
Resultaten av omröstningen, som började på skottdagen, offentliggjordes i TV1 på söndagskvällen.
Tv-tittarna röstade först fram hundra namn, av vilka de tio främsta gick till finalen. Finalisterna var marskalk Mannerheim (1867-1951), Risto Ryti (1889-1956), president Kekkonen (1900-1986), president Tarja Halonen (1943- ), infanterigeneralen och Mannerheimriddaren Adolf Ehrnrooth (1905-2004), arkiatern Arvo Ylppö (1887-1992), det finska skriftspråkets fader Mikael Agricola (ca 1510-1557), kompositören Jean Sibelius (1865-1957), författaren Aleksis Kivi (1834-1872) och språkforskaren Elias Lönnrot (1802-1884). (FNB)
FNB
Vill ni kommentera valet ur svensk synvinkel på programmets egen hemsida?
Gå till
http://www.yle.fi/suuretsuomalaiset/keskustele
Tryck på "Lisää kommentti" - Tillfoga kommentar - och skriv.
(Och ni som inte kan finska - de flesta av er antar jag - var glada att ni inte kan ta del av den synnerligen osakliga debatt som förefaller dominera forumet!)
Re: De största
karl X Gustav var ganska stor till kroppen, men jag undrar om inte Bantar-Bjorn slar dem bada?Psilander skrev:1. Gustaf II Adolf, störst till både kropp och gärning
Karl XI, som redan namnts, Karl XII for hans forsvar som kanske gick lite overstyr, Celsius, naturligtvis ocksa Linne. Gustaf I. Alla kanda, alla vet vad de gjort, kan inte komma pa nat som inte redan namnts, men jag undrar om det inte finns nagon viktigare? Heliga Birgitta ar nog kand inom den katolska kyrkan, kanske inte for lekman sa mycket som bland mer skolade katoliker.
Hörde om det på radion imorse, där påpekades att Matti Nykänen var på elfte plats - en duktig backhoppare på sin tid, senare mest känd för div. fyllegrejer, i skrivande stund sitter han i häkte...Ördög skrev:Mannerheim valdes ...
Dessutom nämndes att det hela är frågan om ett färdigt s.k. format som sålts till ett antal länder. Gissa vem som utsågs till Nederländernas störste? Pim Fortuyn. Uppenbarligen är omröstningar inget bra sätt att ta fram dylika namn på, även om det fungerade i Finland.
Och jag haller med.Olof Ekström skrev: Jag röstar nog på Linné.
En möjligen ännu mer känd svensk utomlands var iofs Sven von Hedin, mörklagd pa svensk mark efter pastaendena om hans nazi sympatier.
Efter att ha läst hans böcker om hur han kartlägger asiens stäpper genom att räkna kamalers steg vill jag pasta att den mannen var nagot utöver det vanliga.
Oscar II, läs hans memoarer. han höll på rätt mycket med frihandel, omstrukturering av indelningsverket osv vilket bidrog till att utvecklingen tog högre fart än den skulle ha gjort om det suttit en merreformfientlig monark på tronen. Han hade fortfarnade ganska stort inflytande på riket styrdes till skillnad från hans efter följare.
Re:
Mannerheim är evigt aktuell så som jag ser det.Ördög skrev:Mannerheim valdes ...
I hans memoarer kan man läsa om en episod i november 1917, då han skulle resa hem från Ryssland till Finland. Landet var i uppror och röda garden svärmade överallt, även på en järnvägsstation i landsorten där de försökte få tag i Mannerheim och lyncha honom.
Det där har jag tagit fasta på i min fiktion: jag har förflyttat scenen till S:t Petersburg och stoppat in min egen figur, en viss Gunno Gripenrede, i hjältens roll. Läs mer här:
http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... nrede.html
Det är dikt alltså, fiktion och drama, men med historisk bakgrund; lite grönbete för Skalmaniter kan man säga.
- Anders Nyman
- Medlem
Re: Vem är alla tiders störste svensk?
Ska det vara någon så är det vår Blomsterkung Carl von Linne, den mannen har kunnat få en värdigare gravplats än vid ingången i Uppsala Domkyrka, sedan så Har jag ett öga till Gustav Vasa en man av aktning som fick Dansken på fall. 
- Anders Nyman
- Medlem
Herr Fugelsang. okej han har väl kanske inte gjort något annat än att vara den förste svensk som kom en bra bit utanför vårt Jordklot. Men bara det är väl värt att passa in i denna tråd. 
- Anders Nyman
- Medlem
Överskriften till denna tråd är, "Vem är alla tiders störste svensk". De män och kvinnor i Sveriges historiska vagga, som banade väg till att Sverige skulle bli just Sverige, är väl också värda att få en liten plats i denna tråd.
Så dessa män å kvinnor kan man väl få kalla "alla tiders största svenskar".