15 gastar på dödmans kista...

Skriv svar
Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

15 gastar på dödmans kista...

Inlägg av leifhh » 25 mars 2010, 07:51

Min treårige son är såld på sjörövare/pirater. Jag har därför läst en mycket förkortad version av skattkammarön för honom. Jag blev lite fundersm över den sång som Billy Bones (heter han väl) introducerar, den sång som blivit den klassiska sjörövarvisan:

15 gastar på dödmans kista och hej å hå för en flaska med rom

Är denna sång ett påhitt av Stevenson eller förekom sången i verkligheten i någon form (ungefär som Astrid Lindgren snodde skillingtryck som hon gjorde barnvänligare och lät Alfred sjunga)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: 15 gastar på dödmans kista...

Inlägg av Hexmaster » 25 mars 2010, 08:21

Enligt denna artikel skall det vara Stevensons text. Som genomgått en del intressanta förvecklingar när folk tagit den för något ursprungligare än den är.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Man's_Chest

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 25 mars 2010, 10:02

Lärde mig sången som sjuåring, när jag läst boken (och sett filmen i ett antal tappningar). Jag och mina kompisar sjöng den sedan på skolgården, när vi lekte sjörövare, varpå en lärare upprört undrade var vi lärde oss sådana hemska sånger, om gastar - likkistor och sprit. Sådant fick man givetvis inte sjunga i en svensk skola!

Samma lärare hävdade senare att Regalskeppet Vasa sjönk på 1700-talet, och var dum nog att hålla fast vid sin åsikt när jag rättade henne.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 25 mars 2010, 10:48

Här är förresten Dead Chest Island. Vet inte om det är en likkista eller kanske bröstkorg som avses?

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 25 mars 2010, 11:23

Det kan rakt av vara en vilseledande översättning, någon som har tillgång till den ursprungliga texten?
Äh, det löser sig.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 mars 2010, 00:14

Är denna sång ett påhitt av Stevenson eller förekom sången i verkligheten i någon form
Den mycket torftiga texten - tror jag är Stevensons ''litterära licens''. Dead Mans Chest eller Dead Chest Island, är ju spännande nog att spinna på,

Bruket att maronera uppstudsiga eller besvärliga besättningsmän, d.v.s. att landsätta dom på ngn öde ö - lär ha praktiserats av piratkaptener både här och där - för att bli av med dom. Men piratskutorna var inte speciellt stora eller hade stora besättningar och att maronera FEMTON GASTAR låter överdrivet - hur många fanns kvar ombord att hantera skeppet???

I de flesta sägnerna om Död Mans Kista, får bråkstakarna varsin flaska rom och varsin HUGGARE.....resultatet av den blandningen - kan man bara gissa men det borde ha blivit blodigt.....

http://en.wikipedia.org/wiki/Marooning

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 10 april 2010, 01:09

”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Skriv svar