Försvaret, foton och Copyright

I samarbete med SoldF
Skriv svar
King Kong
Medlem

Försvaret, foton och Copyright

Inlägg av King Kong » 19 april 2010, 17:46

Jag är lite nyfiken på vilka regler som gäller för copyright av foton som förekommer i olika publikationer med Försvarsmakten som tema. Enligt uppgift ska Sverige ha strängare regler när det gäller just copyright än vissa andra länder.

Jag pysslar med ett litet projekt och är intresserad av eventuella kryphål, eller andra lösningar, där man kan erhålla tillstånd att använda foto-material.

Ett rykte säger att vissa reglementen innehåller foton där vanliga copyright regler inte gäller - men stämmer verkligen detta?

Finns det några bilder med försvarsmakten som tema där det är fritt fram - från informations-/reklambroschyrer eller motsvarande?

Hur är det med eventuellt material (bilder) som publicerats i utlandet?

Simon_HBG
Medlem

Re: Försvaret, foton och Copyright

Inlägg av Simon_HBG » 19 april 2010, 18:20

Notera att det nödvändigtvis inte är försvarsmakten som har copyrighten för ett foto som förekommer i en av försvarsmakten utgiven publikation. Copyrighten kan i de enskilda fallen lika väl tillhöra privatpersoner eller helt civila företag. Därför måste man se på de enskilda fallen, efterforska vem som har copyrighten och därefter hitta en lösning om man vill använda fotot. Enklast är om det är just FM som har copyrighten, är det en extern bildbyrå så blir det svårare att få tillstånd för "fri användning". Skulle rekommendera att du, när du hittat det du vill använda, kontaktar juristerna på FM/HKV.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 19 april 2010, 18:54

Simon_HBG skrev:Enklast är om det är just FM som har copyrighten, är det en extern bildbyrå så blir det svårare att få tillstånd för "fri användning".
Ok. Det vore bra om det fanns något som heter "fri användning", men jag tvivlar starkt.
Jag har en föregångare som forskat i den här frågan, han möttes inte av särskilt stor förståelse från Försvarsmaktens sida.

Bilderna ska användas i små (svart-vita) format ("thumbnail-storlek").

johanp
Provmedlem

Inlägg av johanp » 22 april 2010, 16:50

Är det något specifikt du letar efter?

Jag har tagit ganska många tusen foton och har kanske något som du letar efter.

olga-belle
Ny medlem

Inlägg av olga-belle » 23 april 2010, 00:55

Enklast är nog att säga att inget är fritt att kopiera annat än för eget bruk.

Det går att komma överens med försvaret ibland, problemet är bara att hitta rätt person som kan ge tillåtelse.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023

Inlägg av NIL » 23 april 2010, 09:38

olga-belle skrev:Enklast är nog att säga att inget är fritt att kopiera annat än för eget bruk.

Det går att komma överens med försvaret ibland, problemet är bara att hitta rätt person som kan ge tillåtelse.
Det finns en trossväg som kanske inte är helt rumsren men som iallafall borde hålla i tinget eftersom man då kan understryka att "uppsåt saknas".

Man publicerar bilden men anför att man inte vet vem som äger rättigheterna och att man är beredd att omedelbart plocka ner den om någon gör anspråk på användanderätten.
Äh, det löser sig.

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 25 april 2010, 22:48

Är det något specifikt du letar efter?

Jag har tagit ganska många tusen foton och har kanske något som du letar efter.
Johanp - jag är i första hand ute efter bilder med svensk trupp eller mtrl/fordon, helst i en "fältmässig miljö", från Kalla Krigets dagar och framåt. Jag är mycket intresserad av sådant som är privata bilder eller sådant bildmaterial där det är möjligt att få tillstånd för användning.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 26 april 2010, 20:10

Till vad ska det användas?
:)

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 26 april 2010, 23:22

MD650 skrev:Till vad ska det användas?
Ett spel vid namn winSPMBT. Jag försöker utveckla den svenska s.k. Order of Battle som i dagsläget är skaplig men innehåller en del felaktigheter. Spelet är rätt gammalt, behandlar markstrider på bataljonsnivå under perioden 1946-2020.

Olika enheter i spelet har en tillhörande svartvit bild i det här formatet:

Bild

I dagsläget har många svenska enheter en bild som föreställer en belgisk FN FNC automatkarbin som skiljer sig något från en Ak5, eller pansarskytte med Pbv 501 i bakgrunden, lite missvisande kan tyckas. Spelets ansvariga utvecklare har avsatt plats för 200 bilder med svenskt tema. Förutsatt att jag kan ragga fram så många vilket inte är troligt. Jag tänkte mig väl att det kanske är realistiskt att få ihop tillstånd osv till 15 eller 20 st bilder.

8-)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 27 april 2010, 07:47

King Kong skrev:
MD650 skrev:Till vad ska det användas?
Ett spel vid namn winSPMBT. Jag försöker utveckla den svenska s.k. Order of Battle som i dagsläget är skaplig men innehåller en del felaktigheter. Spelet är rätt gammalt, behandlar markstrider på bataljonsnivå under perioden 1946-2020.

I dagsläget har många svenska enheter en bild som föreställer en belgisk FN FNC automatkarbin som skiljer sig något från en Ak5, eller pansarskytte med Pbv 501 i bakgrunden, lite missvisande kan tyckas. Spelets ansvariga utvecklare har avsatt plats för 200 bilder med svenskt tema. Förutsatt att jag kan ragga fram så många vilket inte är troligt. Jag tänkte mig väl att det kanske är realistiskt att få ihop tillstånd osv till 15 eller 20 st bilder.

8-)
Skicka ett PM med vad du önskar (helst specifiserat).
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 27 april 2010, 21:34

Har en jyst bild på en strv 103 i fältmässig miljö när jag gjorde lumpen 1996-1997
från en batövning 1997 där den deltog.

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 28 april 2010, 17:26

ola skrev:Har en jyst bild på en strv 103 i fältmässig miljö när jag gjorde lumpen 1996-1997
från en batövning 1997 där den deltog.//Ola
Jag är intresserad! 8-)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 3 maj 2010, 21:03

King Kong skrev:
ola skrev:Har en jyst bild på en strv 103 i fältmässig miljö när jag gjorde lumpen 1996-1997
från en batövning 1997 där den deltog.//Ola
Jag är intresserad! 8-)

Hur fungerar det då med copyright m.m. om du skulle tycka bilden var till intresse ooch om den skulle användas ?

Mvh//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

King Kong
Medlem

Inlägg av King Kong » 4 maj 2010, 15:08

ola skrev:Hur fungerar det då med copyright m.m. om du skulle tycka bilden var till intresse ooch om den skulle användas ?
Om jag har fattat rätt så skulle jag behöva ditt tillstånd att använda bilden samt att förminska och eventuellt beskära den.

Huruvida den används i slutändan i det officiella spelet bestämmer spelets utvecklare själva, där har jag ingenting att säga till om. Det finns i nuläget hyfsade bilder för alla svenska enheter - samtidigt finns det utrymme att skapa större variation och alla nu använda bilder har inte direkt världens bästa kvalitet...

Skriv svar