Fördelningar?
Fördelningar?
Vet inte om arméfördelningarna avhandlats i någon tidigare tråd, men kan inte riktigt finna någon konkret info. Det jag läst i trådarna är bland annat vilka brigader som funnits, uppgifter, tillhörighet, truppslag m.m. Det jag dock har lite svårt att finna är vilka fördelningar som funnits och när dom avvecklats. Att de sista försvann med resten av försvaret år 2000 är bekant. Men hur stod det till? Är inte intresserad av vilka förband som ingick i de olika fördelningarna och vilka uppgifter dom hade. Det känns som det framgår i de olika trådarna här. Utan är intresserad av att få veta när dom utgick, fick ny benämning osv. På Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Arm%C3%A9f%C3%B6rdelning så anges till exempel nedan
*1.fördelningen, Kristianstad (1942 - 1993)
*2.fördelningen, Östersund (1942 - 1978)
*2.fördelningen, Östersund (1993 - 1997)
*3.fördelningen, Skövde, (1942 - 1997)
*4.fördelningen, Strängnäs (1942 - 2000)
*6.fördelningen, Boden, 1993 - 2000
*11.fördelningen, Hässleholm (antar 1942-19??)
*12.fördelningen, Östersund (1978 - 1993)
*13.fördelningen, Kristianstad (1993 - 2000)
*14.fördelningen, Linköping (1942 - 1997)
*15.fördelningen, Boden (1942 - 1993)
*16.fördelningen, Karlstad (1942 - 1978)
Men på en annan sida http://mopsen.wordpress.com/2010/02/08/ ... ska-armen/ fann jag detta.
*1.Förd KRISTIANSTAD (P 6/S 2) – krigsuppgift SKÅNE
*2.Förd ÖSTERSUND (I 5/S 1) – krigsuppgift NEDRE NORRLAND (ÖB-reserv)
*3.Förd SKÖVDE (P 4/S 2) – krigsuppgift ÖVRE NORRLAND (Haparanda – Kalix)
*4.Förd UPPSALA (I 1/S 1) – krigsuppgift NORRA MELLANSVERIGE (Roslagen)
*11.Förd YSTAD (P 7/S 2) – krigsuppgift SKÅNE
*12.Förd ÖSTERSUND (I 5/S 3) – krigsuppgift ÖVRE NORRLAND (Karesuando-Pajala-Gällivare)
*13.Förd SKÖVDE (P 4/S 2) – krigsuppgift ÖB-reserv. Pansarfördelningen. SKÅNE alt MELLANSVERIGE.
*14.Förd UPPSALA (I 1/S 1) – SÖDRA MELLANDSVERIGE (Oxelösund – Vikbolandet)
*15.Förd BODEN (I 19/S 3) – ÖVRE NORRLAND (Övertorneå – Överkalix)
*16.Förd KARLSTAD (I 2/S 1) VÄSTKUSTEN (ÖB-reserv
Vilket kan dessa kan stämma? Eller stämmer båda eller är dom totalt felaktiga?
*1.fördelningen, Kristianstad (1942 - 1993)
*2.fördelningen, Östersund (1942 - 1978)
*2.fördelningen, Östersund (1993 - 1997)
*3.fördelningen, Skövde, (1942 - 1997)
*4.fördelningen, Strängnäs (1942 - 2000)
*6.fördelningen, Boden, 1993 - 2000
*11.fördelningen, Hässleholm (antar 1942-19??)
*12.fördelningen, Östersund (1978 - 1993)
*13.fördelningen, Kristianstad (1993 - 2000)
*14.fördelningen, Linköping (1942 - 1997)
*15.fördelningen, Boden (1942 - 1993)
*16.fördelningen, Karlstad (1942 - 1978)
Men på en annan sida http://mopsen.wordpress.com/2010/02/08/ ... ska-armen/ fann jag detta.
*1.Förd KRISTIANSTAD (P 6/S 2) – krigsuppgift SKÅNE
*2.Förd ÖSTERSUND (I 5/S 1) – krigsuppgift NEDRE NORRLAND (ÖB-reserv)
*3.Förd SKÖVDE (P 4/S 2) – krigsuppgift ÖVRE NORRLAND (Haparanda – Kalix)
*4.Förd UPPSALA (I 1/S 1) – krigsuppgift NORRA MELLANSVERIGE (Roslagen)
*11.Förd YSTAD (P 7/S 2) – krigsuppgift SKÅNE
*12.Förd ÖSTERSUND (I 5/S 3) – krigsuppgift ÖVRE NORRLAND (Karesuando-Pajala-Gällivare)
*13.Förd SKÖVDE (P 4/S 2) – krigsuppgift ÖB-reserv. Pansarfördelningen. SKÅNE alt MELLANSVERIGE.
*14.Förd UPPSALA (I 1/S 1) – SÖDRA MELLANDSVERIGE (Oxelösund – Vikbolandet)
*15.Förd BODEN (I 19/S 3) – ÖVRE NORRLAND (Övertorneå – Överkalix)
*16.Förd KARLSTAD (I 2/S 1) VÄSTKUSTEN (ÖB-reserv
Vilket kan dessa kan stämma? Eller stämmer båda eller är dom totalt felaktiga?
Re: Fördelningar?
Efter en snabb överblick så tror jag att de stämmer bägge två. De beskriver nog lite olika saker samt från olika tidsepoker.

Sedan fyller jag i med följande fördelningar
Dessa fördelningar var organiserade under olika perioder under beredskapen
Jag återkommer med mer information om när de var uppsatta.
V Fördelningen
VII Fördelningen
VIII Fördelningen
IX Fördelningen
X Fördelningen
Mvh//Ola
V Fördelningen
VII Fördelningen
VIII Fördelningen
IX Fördelningen
X Fördelningen
Mvh//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
1) Henke 78: Min (mopsens) lista utgår från mobiliseringsmyndigheterna. När fördelningsstaberna sedermera organiserades även i fredstid hamnade de i vissa fall på andra orter. 4.Förd t ex, som hade mobiliserats av S 1 i Uppsala, senare Enköping, hamnade i Strängnäs.
2) Ola: VII-X.Förd ingick i 1940 års övergångsorg. V.Förd beslöts i FB 1936. Om jag nu minns rätt.
2) Ola: VII-X.Förd ingick i 1940 års övergångsorg. V.Förd beslöts i FB 1936. Om jag nu minns rätt.
@ Stellan Bojerud. Jo men i listan så nämns "är endast ett exempel från tidigt 1990-tal". 16.Förd försvann ju slutet 70-talet, kanske lägga till ett förtydligande?Stellan Bojerud skrev:1) Henke 78: Min (mopsens) lista utgår från mobiliseringsmyndigheterna. När fördelningsstaberna sedermera organiserades även i fredstid hamnade de i vissa fall på andra orter. 4.Förd t ex, som hade mobiliserats av S 1 i Uppsala, senare Enköping, hamnade i Strängnäs.
Men det är just detta som är det intressanta, vilka har funnits och vart har dom i fredstid varit organiserade. Rada upp alla fördelningar precis som det tidigare gjorts med brigaderna.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Det kommer att ta minst en full arbetsdag i anspråk. Wikipedias lista är ett skämt. 1-6.förd fanns redan i slutet av 1800-talet! Men då hade de romersk numrering. Under VK 1 hade Sverige 13 fördelningar.
ola skrev:Sedan fyller jag i med följande fördelningar
V Fördelningen
VII Fördelningen
VIII Fördelningen
IX Fördelningen
X Fördelningen
Mvh//Ola
Under VKII så mobiliserades det totalt 10 fördelningar.
V Fördelningen omorganiserades 1/8 1941 till XI Fördelningen
VI Fördelningen organiserades 6/7 1940 och omorganiserades 1/8 1941 till XII Fördelningen
VII Fördelningen organiserades 1/7 1940 och omorganiserades 1/8 1941 till XIII Fördelningen
VIII Fördelningen organiserades 1/10 1940 och omorganiserades 1/8 1941 till XIV Fördelningen
IX Fördelningen organiserades 1/1 1941 och omorganiserades 1/8 1941 till XV Fördelningen
X Fördelningen organiserades 1/4 1941 och omorganiserades 1/8 1941 till XVI Fördelningen
XI Fördelningen organiserades 1/8 1941 från V Fördelningen
XII Fördelningen organiserades 1/8 1941 från VI Fördelningen
XIII Fördelningen organiserades 1/8 1941 från VII Fördelningen
XIV Fördelningen organiserades 1/8 1941 från VIII Fördelningen
XV Fördelningen organiserades 1/8 1941 från IX Fördelningen
XVI Fördelningen organiserades 1/8 1941 från X Fördelningen
Stellan Bojerud skrev:1) Henke 78: Min (mopsens) lista utgår från mobiliseringsmyndigheterna. När fördelningsstaberna sedermera organiserades även i fredstid hamnade de i vissa fall på andra orter. 4.Förd t ex, som hade mobiliserats av S 1 i Uppsala, senare Enköping, hamnade i Strängnäs.
Enligt 1937 års krigsorganisation så sattes V fördelningen upp, men förmodligen som tidigast 1939.
Mvh//Ola
Senast redigerad av 1 ola, redigerad totalt 6 gånger.
I Fördelningen hade följande organisation 1900:
1 Brigaden
norra skånska regementet
södra skånska regementet
2 Brigaden
kronobergs regemente
Kombinerade regementet: Hallands bataljon, Blekinge bataljon
Kronprinsens kavalleriregemente
Wendes artilleriregemente: 2 divisioner med 3 batterier i varje
Trängen:1 sjukvårdskompani och 1 ammokolonn
Göta ingenjörsbataljon:1 fältingenjörskompani
1 Brigaden
norra skånska regementet
södra skånska regementet
2 Brigaden
kronobergs regemente
Kombinerade regementet: Hallands bataljon, Blekinge bataljon
Kronprinsens kavalleriregemente
Wendes artilleriregemente: 2 divisioner med 3 batterier i varje
Trängen:1 sjukvårdskompani och 1 ammokolonn
Göta ingenjörsbataljon:1 fältingenjörskompani
Även om den är ett skämt eller inte, så säger den ju inte mer än din lista. Och att redogöra hur dom sett är ju inget som måste ske på studs. Utan tar ju den tid som behövs.Stellan Bojerud skrev:Det kommer att ta minst en full arbetsdag i anspråk. Wikipedias lista är ett skämt. 1-6.förd fanns redan i slutet av 1800-talet! Men då hade de romersk numrering. Under VK 1 hade Sverige 13 fördelningar.
Men det ju just detta som du skriver dvs. hur många fördelningar vi haft under de olika tidepokerna som är det intressanta.
Så man kan utgå från att dessa fördelningar nämnda ovan, är de som successivt fanns kvar fram till 2000? Eller skedde det någon omorganisation genom 1948 års försvarsbeslut? För V Fördelningen fanns väl inte under kalla kriget?ola skrev:ola skrev:Sedan fyller jag i med följande fördelningar
V Fördelningen
VII Fördelningen
VIII Fördelningen
IX Fördelningen
X Fördelningen
Mvh//Ola
Under VKII så mobiliserades det totalt 10 fördelningar.
V Fördelningen omorganiserades 1/8 1941 till XI Fördelningen
VI Fördelningen organiserades 6/7 1940 och omorganiserades 1/8 1941 till XII Fördelningen
VII Fördelningen organiserades 1/7 1940 och omorganiserades 1/8 1941 till XIII Fördelningen
VIII Fördelningen organiserades 1/10 1940 och omorganiserades 1/8 1941 till XIV Fördelningen
IX Fördelningen organiserades 1/1 1941 och omorganiserades 1/8 1941 till XV Fördelningen
X Fördelningen organiserades 1/4 1941 och omorganiserades 1/8 1941 till XVI Fördelningen
XI Fördelningen organiserades 1/8 1941 från V Fördelningen
XII Fördelningen organiserades 1/8 1941 från VI Fördelningen
XIII Fördelningen organiserades 1/8 1941 från VII Fördelningen
XIV Fördelningen organiserades 1/8 1941 från VIII Fördelningen
XV Fördelningen organiserades 1/8 1941 från IX Fördelningen
XVI Fördelningen organiserades 1/8 1941 från X Fördelningen
1. mekaniserade divisionen organiserades väl enbart för att alla övriga divisioner lades ner och att 1. mekdiv
var någon form av övergångsorganisation !!??.
Eller var det tänkt att den skulle finnas kvar i krigsorganisationen/insatsorganisationen ?
//Ola
Eller var det tänkt att den skulle finnas kvar i krigsorganisationen/insatsorganisationen ?
//Ola
Det var det som blev kvar efter 2000 och den ingick i kriorg.ola skrev:1. mekaniserade divisionen organiserades väl enbart för att alla övriga divisioner lades ner och att 1. mekdiv
//Ola
Den måste försvunnit i samband med FB 04 eller? Och var det tänkt att den skulle organiseras som en division eller stoppades de kvarvarande förbanden in där bara för att finnas någonstans? Och för att sedan rullas ut utan att den fylldes med nyutbildade förband?MD650 skrev:Det var det som blev kvar efter 2000 och den ingick i kriorg.ola skrev:1. mekaniserade divisionen organiserades väl enbart för att alla övriga divisioner lades ner och att 1. mekdiv
//Ola
Är inte säker om det var efter FB -04 men det låter rimligt.Henke78 skrev: Den måste försvunnit i samband med FB 04 eller? Och var det tänkt att den skulle organiseras som en division eller stoppades de kvarvarande förbanden in där bara för att finnas någonstans? Och för att sedan rullas ut utan att den fylldes med nyutbildade förband?
Är inte riktigt med på din frågeställning men de svenska fördelningarna/ divisionen var ju "tillfälligt"/behovssammansatt d.v.s. beroende på vilken uppgift fördelningen hade så tilldelades dom lämpliga förband.
I vår division så fanns de flesta brigaderna då vi inte hade så värst många