Kärnkraftsomröstningen 1980

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem

Re: Kärnkraftsomröstningen 1980

Inlägg av Ragnar Svedje » 28 juni 2010, 22:51

Donkeyman skrev:När det gäller tolkningen av omröstningen så är det klart att åtmindstone aktivisterna inom "Linje 3" tolkade det som en förlust. Linje 1 + Linje 2 såg man som "Ja"-sidan och det var den som vann medan Linje 3 som var "Nej"-sidan förlorade. I efterhand har nog många politiker försökt att tolka om resultatet så att även Linje 2 ses som ett "Nej"-alternativ men år 1980 resonerade man inte så.

I dag 30 år senare anser jag att det är så många förhållanden som har förändrats jämfört med 1980 att omröstningen inte längre bör ha någon relevans för dagens politik. Jag menar att Riksdagen borde klart uttala att folkomröstningen nu är överspelad. Sedan borde man genomföra en omfattande debatt och fatta ett nytt långsiktigt beslut kring en Energipolitik för 30 nya år. Ett beslut som helst skulle fattas i enighet eller åtmindstone med stor majoritet. Energipolitiken kräver nämligen i högsta grad långsiktighet, den kan inte kastas om vid varje Regeringsskifte. Någon ny folkomröstning behövs inte med mindre det inte går att finna en kompromiss som en stor del av Riksdagen kan ställa sig bakom. Först om detta visar sig omöjligt bör man ställa två förslag mot varandra i en folkomröstning.
Tack, Donkeyman. Oerhört fint att få veta hur folk som jobbade med kampanjen såg på saken. Vissa saker blir mycket svåra att läsa sig till via gamla pressklipp.

Sedan kan jag inte annat än instämma i att energipolitiken måste vara långsiktig och ha en bred förankring i Riksdagen. Att lägga till rätta för torv och sopförbränning en mandatperiod för att nästa regering radikalt skall ändra förutsättningarna är mycket skadligt för landet. Än mer när man tänker på nybyggd vattenkraft och kärnkraft där man måste lägga upp en plan på flera årtionden för att få ekonomin att gå ihop! Dessutom kräver t ex höjd skatt på el i konsumentledet minst 10-20 år på sig innan de riktigt stora besparingseffekterna gör sig gällande.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 1 juli 2010, 20:06

Denna tråd blir ett intressant exempel på hur politiska/ekonomiska värderingar, minnesluckor och formuleringar kan skapa missförstånd hos en läsare ”som inte var med”.
Jag ska därför berätta;

Min historia om kärnkraftsmotståndet.

År 1962 publicerades Rachel Caråson sin epokgörande bok ”Tyst vår”. Samma år kom Georg Borgström med sin, nästan, lika epokgörande skrift; Mat för miljarder”.
”Tyst vår” visade hur naturen förgiftades genom människans åtgärder. ”Mat för miljarder” visade att jordens resurser faktiskt är begränsade, men också hur 80 % av dessa begränsade resurser konsumerades av 15 % av jordens befolkning.

Dessa två böcker, och alla deras epigoner, blev stora inspiratörer för delar av den ungdomsrevolt som kallas 68-rörelsen, men också för natur- och hembygdsrörelserna. Men det tog lång tid innan de politiska partierna ville inse hur starka dessa protester var. ”Utvecklingen” var viktigare än dess konsekvenser. Man ansåg att samhället inte hade råd att ställa miljökrav på industrin, och industrierna hotade, mer eller mindre öppet, med att flytta utomlands om det skulle komma miljökrav. Endast frågan om avloppsrening togs in i de politiska programmen (kanske därför att det var kommunerna/ skattebetalarna som fick stå för fiolerna), men det var naturligtvis ett stort framsteg.

Däremot använde industri och partier delar av Carson´s/Borgström´s argument när det gällde kärnkraft som energiform. Ett kärnkraftverk skulle begränsa behovet att reglera de få återstående oreglerade norrlandsälvarna. Visserligen krävde ”utvecklingen” att man ändå måste reglera Vindelälven, men sen….

Och då, som nu, fanns det inga praktiska problem med utbränt kärnavfall.
Ett underifrån kommande kärnkraftmotstånd blev däremot allt räddare för vad det utbrända kärnavfallet kunde användas till. Med halveringstider på upp mot 1000 år hade man svårt att tro på en ”säker slutförvaring”. På gräsrotsnivå inom partierna började också denna diskussion att dyka upp, men samtliga partiledningar manövrerade för att slippa diskussionen.

Starkast var dessa motståndsströmningar inom Centern och SAP. Och endast inom Centern slog det igenom i en politisk viljeyttring och krav; stopp för kärnkraften. Fälldin var starkt uppbackad av fr.f.a. ungdoms- och kvinnoförbunden. Inför valet 1976 blev också kärnkraften Centerns stora profilfråga. SAP ”slapp” – då - sin inre strid om kärnkraft, eftersom LO hade ”tvingat” på dem löntagarfonderna, och alla partistrateger var fullt upptagna med att desarmera den frågan.
I valkampanjen lovade Fälldin att ingen statsrådspost i världen kunde få honom att dagtinga med sitt samvete. Många bedömare anser att detta löfte ledde till att Centern blev valets stora segrare, och besvikelsen bland väljarna blev stor när det visade sig att Fälldin blev statsminister i en regering som beslöt att ladda färdiga reaktorer. Ett försök att desarmera ”sveket” blev att Centern började driva kravet på en folkomröstning om kärnkraftens vara eller inte vara. Ett krav som närmast förlöjligades av oppositionen och förringades av koalitionspartierna.

28 mars 1979, 5 månader innan nytt svenskt riksdagsval, skedde en härdsmälta i kärnkraftverket i Harrisburg, USA.

SAP hann först med att biträda kravet på folkomröstning, men övriga partier hängde tätt efter.
Men – folkomröstningen skulle inte hållas i samband med valet, utan senare. Därigenom undveks att riksdagsvalet skulle handla om kärnkraft.

Men inom SAP exploderade kärnkraftsfrågan ändå. Partiledning med bistånd av LO för kärnkraften, men gräsrötter/partiorganisationer mot. Någon partistrateg erinrade sig då ATP-valet där tre alternativ medförde att inget alternativ kunde bli vinnare, men alla alternativ, åtminstone för sig själva, kunde kalla sig segrare. Och så kom linje 2 – avveckling med förnuft – till.

Moderaterna och arbetsgivarföreningarna hade ingen svårighet att organisera, och finansiera, kampanjen för linje 1.
SAP och LO inte heller några svårigheter med linje 2.
Men linje 3 hade stora svårigheter, ingen färdig organisation och inga pengar. (En gång kunde jag en sammanställning över vilka ekonomiska resurser de olika kampanjledningarna hade, men det är borta ur minnet. Men det var STOR skillnad.) Till dessa generella svårigheter kom (alltför) många ”68-människors” misstro mot ”etablerade organisationer, men också bister erfarenhet av hur andra kamporganisationer tagits över av partier. De två marxist-leninistiska partierrna KPML och KPML(r) hade som strategi att försöka överta andra (Själv råkade jag ut för det tre gånger. Första gången begrep jag inte vad som höll på och hända, andra gången reagerade vi för sent, tredje gången lyckades vi hålla dem stången tills de tröttnade.)

Det drevs faktiskt också krav på en linje 4. Frågan SKA avgöras av de riksdagsmän som tvbingas behandla samtliga konsekvenser av ett ja eller ett nej. Den fick inget stöd, vare sig finansiellt eller medialt. Men - faktiskt - ett antal röster (som räknades som ogiltiga)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 juli 2010, 01:49

Tack för alla beskrivningar från er som var med, på riktigt (jag kände naturligtvis till valet men vid 8 års ålder är man inte sådär oerhört "inne"). Lite förvånad över hur intressant det är att läsa eftersom jag aldrig brytt mig om det tidigare.
frejs väpnare skrev:Denna tråd blir ett intressant exempel på hur politiska/ekonomiska värderingar, minnesluckor och formuleringar kan skapa missförstånd hos en läsare ”som inte var med”.
Vill bara påpeka att även folk som var med kan minnas fel. :-) Det vore t.ex. intressant att kolla hur många som tror att 2010 stod med, eller några andra av de missuppfattningar som luftats här.

frejs väpnare
Medlem

Inlägg av frejs väpnare » 2 juli 2010, 06:54

För säkerhets skull....
..jag håller helt med Hexmaster. Det är mänskligt att glömma..
...och ännu mänskligare att det jag skriver blir ofullständigt eller fel. Jag vet ju vad jag menar!

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 28 juli 2010, 17:39

Hur var kunskapen i väljarkåren kring kärnkraften. Ett klassiskt exempel är damen som i ett debattprogram undrade varför vi skulle ha kärnkraft, vi hade ju elkraften. Ett klassiskt demokratiskt dilemma. Nu blev det väl så att linje tre var den linje som vann fler röster än deras stödpartier hade normalt, medan linje två var den linje som hade mycket mindre än sina stödpartier. Hur man än vrider och vänder på det så är det lättare att säga nej till något som man inte begriper, framförallt eftersom det inte skulle märkas på elräkningarna på ganska många år. Nu när det ska betalas är ju opinoinsläget något annat.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 29 juli 2010, 06:41

lampros skrev:Folkomröstningar i Sverige är väl endast konsultativa/rådgivande. Ej laggrundande som i Schweiz.

Vi röstade ju nej till högertrafikomläggning på 50-talet. Sedan genomfördes den ändå 1967.
Ja. Däremot kan riksdagen besluta om att folkomröstning ska hållas i samband med grundlagsändring. Röstar en majoritet MOT grundlagsändringen får den icke genomföras. Röstar majoriteten i stället FÖR ändringen, är detta inte bindande för riksdagen.

/ Johan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 29 juli 2010, 09:40

frejs väpnare skrev: Men linje 3 hade stora svårigheter, ingen färdig organisation och inga pengar. (En gång kunde jag en sammanställning över vilka ekonomiska resurser de olika kampanjledningarna hade, men det är borta ur minnet. Men det var STOR skillnad.) Till dessa generella svårigheter kom (alltför) många ”68-människors” misstro mot ”etablerade organisationer, men också bister erfarenhet av hur andra kamporganisationer tagits över av partier.
Det var just den här misstron som fick mig och min centerpartistiska ordförandekollega att förtvivla. Vi hade resurser, vi hade organisation, vi hade erfarenhet. Men kampanjledningen ville inte utnyttja detta. Man prioriterade "den rena ideologin" framför resultatet.

Men detta var också i en helt annan tidsanda jämfört med i dag. För det första låg den politiska kunskapen och medvetenheten hos ungdomen på ett mycket högre plan än i dag. Politik var "inne". Så fanns det massor av veteraner från mångårig utomparlamentarisk kamp. Vi kan bara nämna Almstriden - VietNamrörelsen - Mullvaden och en massa andra kampanjer. Allihop med tillfälligt sammansatt ledning. Gemensamt för många av dessa var att de hade en djup misstro mot partierna. Även mot partier som stödde deras kampanj.

Jag minns också att det var ganska många som hoppades att kampanjen "Nej till Kärnkraft" skulle utvecklas till något bestående. Många tänkte sig en radikal alternativrörelse som kanske med tiden skulle utvecklas till ett nytt parti på vänstersidan. Jag är inte tillräckligt insatt i det tidiga Miljöpartiets inre liv för att veta om det går att dra en linje från "Nej till Kärnkraften" och fram till "Miljöpartiet". Men det var i vart fall många som drömde om något liknande. Fast dagens MP motsvarar näppe det man hoppades på den gången.

Och sett i det perspektivet så var det inte en katastrof om man förlorade omröstningen bara man kunde konsolidera en folkrörelse som var "fri från de traditionella partierna".

Men jag undrar ändå. Det måste ju finnas andra här på Skalman som bättre känner till åren efter Folkomröstningen. Var det resterna av "Nej till Kärnkraft" som kom att bli kärnan i Miljöpartiet - eller ???????

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 29 juli 2010, 11:25

Donkeyman skrev:Men jag undrar ändå. Det måste ju finnas andra här på Skalman som bättre känner till åren efter Folkomröstningen. Var det resterna av "Nej till Kärnkraft" som kom att bli kärnan i Miljöpartiet - eller ???????
Miljöpartiet grundades bl a av Sven Anér, senare en känd rättshaverist och vilsegången Palmeteoretiker.

Nu vill jag inte smutskasta MP. Men att det här på forumet "måste" finnas folk som känner till MP:s grundande och sambandet från "Nej till kärnkraft" till partiet, well, det tvivlar jag på. Vi är kanske 50 aktiva här, och 50 pers är en droppe i havet för att där hitta folk som startade MP.

Annars är Linje 3 och nej till atomkraft intressant som fenomen. Nej till storskalighet och tillväxt, ja till livskvalité, grönska viktigare än betong. Ett trendbrott, föregånget av Centerns uppgång på 70-talet (samt av Almstrid, frihetlig vänster, odla din egen kål, virka din egen spis osv). Ideologi åsido är jag mycket för livskvalitéfrågor, helhetsfenomen som är svåra att visa i kurvor och siffror. "Nej till kärnkraft" och MP var att börja med mycket åt det hållet, av kritiker kallade "flummare" men det handlade så vitt jag förstår om att värna LIVET och något sådant stod inte i de då etablerade partiens program.

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 29 juli 2010, 13:19

Detta är nog ett sidospår.
Jag och en arbetskompis var aktiva inom linje 3, "Nej till kärnkraften".
Vi hade nämligen upptäckt att det var väldigt mycket tjejer som jobbade inom linje 3. Vi var båda i 20 års åldern och singlar.
Anledning var enkel - vi gick med i linje 3 för att träffa tjejer!
Kanske inte så politiskt korrekt, men det var en trevlig tid.

Har fortfarande kampanjknappen sittande på min anslagstavla.

Så man kan säga att vi utnyttja kärnkraftomröstningen för egen del... :D

/ currahee
Bilagor
knapp.jpg
knapp.jpg (185.27 KiB) Visad 585 gånger

Knurd
Medlem

Inlägg av Knurd » 12 augusti 2010, 04:58

Der Löwe skrev:Ett klassiskt exempel är damen som i ett debattprogram undrade varför vi skulle ha kärnkraft, vi hade ju elkraften.
Jag har för mig att det citatet brukar tillskrivas någon politiker. I så fall vem?

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 12 augusti 2010, 08:25

Knurd skrev:
Der Löwe skrev:Ett klassiskt exempel är damen som i ett debattprogram undrade varför vi skulle ha kärnkraft, vi hade ju elkraften.
Jag har för mig att det citatet brukar tillskrivas någon politiker. I så fall vem?
Jag har läst om det i en bok från 80talet. Om inte minnet sviker mig så var det ett telefonväkteri som det hette på den tiden, där lyssnare kunde ställa frågor till de olika linjerna. En dam ringde in och frågade vad vi skulle med kärnkraften till när det ju fanns elkraft. Men som sagt, jag läste det på 80-talet så jag har inga detaljer kring titel på boken eller författaren tyvär, bara att den fanns på skolbiblioteket, så en ganska spridd faktabok.

Användarvisningsbild
Ornellaia
Medlem

Inlägg av Ornellaia » 12 augusti 2010, 08:46

Tack för en kul och informativ tråd!

Omröstningen hölls ju 23 mars 1980 och jag själv började skolan hösten 1980. Så det enda jag minns jag minns är den mycket populära loggan för linje 3 (?).

Resultatet av omröstningen gav ju en del att önska. Någon som minns och kan berätta om "eftersnacket", dvs debatterna och insändarna efter avklarad omröstning.

Hur kom det sig, givet resultatet, att linje 2 ansågs segrat?
Bilagor
swedish1.gif
swedish1.gif (12.07 KiB) Visad 502 gånger

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 12 augusti 2010, 09:29

I grund och botten ansåg man att "Ja-sidan" hade segrat. Därför att slog man ihop resultaten från Linje 1 och 2 så slog man ju Linje 3 ganska rejält. Och det var ju egentligen det som var målsättningen för den övervägande politiska majoriteten bestående av m - fp - s. Efter olyckan i "Harrisburg" var det omöjligt att motstå den kraftiga opinion som krävde folkomröstning. Men samtidigt hade det varit en ekonomisk katastrof om det hade blivit "Nej" vid en sådan omröstning. Bland annat därför att merparten av kärnkraftverken redan var byggda och startklara. Till enorma kostnader. Alltså förhandlade man fram trelinjealternativet.

Och eftersom utslaget i grunden var ganska givet blev det inte någon våldsammare efter-debatt. Frågan var avgjord och partierna saknade lust att debattera saken så i grunden svalnade hela kärnkraftkampanjen ganska snabbt. Däremot minns jag mycket väl att påfallande många politiska kommentatorer tvivlade starkt på att 2010 skulle vara något slutstreck i realiteten. Man påpekade att det är väldigt långt dit och situationen antagligen kommer att vara en helt annan då. Vilket de också fick rätt i.

Trots detta minns jag den enorma besvikelsen hos de många aktivisterna på valvakan till "Linje 3". Själv hade jag inte några illusioner. Jag menade att varje normalt uppegående person som följde med i opinionen måste inse att vi inte skulle vinna. Men märkligt nog trodde nog de allra flesta bland de aktiva att vi skulle göra det.

Man skall komma ihåg att även om centern var med på "Nej-sidan" och även om "Nej till Kärnkraft" var en tvärpolitisk organisation så innehöll den, i vart fall i Stockholm en stor majoritet bland vänsterfolk bland de aktiva. Och alla bevakade varandra så att inte någon av de olika "movements" som existerade skulle göra egna vinster på kampanjen. Det var också därför som "vpk" och "c" hölls ute i kylan. Vi fick gärna bidra ekonomiskt och bekosta valvakan och festerna men vår organisation fick inte delta som organisation. Våra medlemmer skulle enskilt ställa sig till kampanjens förfogande. Vilket jag menar försvagade kampanjen högst reellt.

Men bland de mest aktiva var det väldigt många som drömde om att "Nej till Kärnkraft" skulle bli ett embryo till en ny allomfattande vänster- och miljörörelse. Som skulle ersätta "vpk" och hela partifloran på vänsterkanten. Men också bli hemvist för "vänstersossarna".

Nu blev det inte så. Kampanjen föll sakta samman. De olika aktivisterna gick tillbaka till sitt och de som var med i andra organisationer fortsatte jobba där. Och ganska exakt 10 år senare bildades Miljöpartiet. Som inte hade en lika utpräglad vänsterprägel. Snarare tvärtemot. Och detta är självfallet roten till MP:s framgångar i modern tid. Men jag antar (utan att veta) att väldigt många av de som var aktiva i "Nej-kampanjen" sedan hamnade hos MP.

Fast som jag skriver ovan. Oj, oj, oj vad intressant det vore att få studera "Nej-kampanjens inre liv" på 1970-talet och se om man kan dra någon form av klar linje fram till bildandet av MP.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 12 augusti 2010, 10:38

Donkeyman skrev:Oj, oj, oj vad intressant det vore att få studera "Nej-kampanjens inre liv" på 1970-talet och se om man kan dra någon form av klar linje fram till bildandet av MP.
I den mån de finns skrivna torde memoarer av Garthon, Sven Anér, Björn Gillberg m fl säga en del om detta.

Skriv svar