Förkortningen CFSS?!! (försvarsmyndighet eller -förening)

Skriv svar
sundevall
Ny medlem

Förkortningen CFSS?!! (försvarsmyndighet eller -förening)

Inlägg av sundevall » 6 augusti 2010, 12:14

Hej! Jag undrar om någon här kan informera mig göra en kvalificerad gissning om vad förkortningen CFSS kan ha stått för i slutet av 1960-talet.

Det förslag jag fått hittills är att det möjligen skulle kunna stå för Civilförsvarsstyrelsen (varav sista S:et möjligen för ”Sverige”), vilket inte är osannolikt givet sammanhanget men jag har inte kunnat bekräfta detta.

Sammanhanget är följande:

CFSS angav 1968 vid sidan av ett tjugotal andra försvarsmyndigheter och –föreningar (företrädelsevis militära) ett yttrande över en fråga som flygvapenchefen skickat på remiss (till övriga remissinstanser hörde bl.a. Militärpsykologiska institutet, Försvarets civilförvaltning, Flygvapnets krigsskola, Militärbefälhavaren för Övre Norrlands militärområde och Försvarsväsendets underbefälsförbund)

Varken i yttrandet, listan över remissinstanser eller i sammanställningen över yttrandena skrivs dock förkortningen ut varför jag håller för sannolikt att den var väletablerad inom försvaret vid tidpunkten.

Mycket tacksam för hjälp / kvalificerade gissningar

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Re: Förkortningen CFSS?!! (försvarsmyndighet eller -förening

Inlägg av Göstring » 6 augusti 2010, 14:27

Gissning: Civilförsvarsskolan, Sandö?
Kan också var Chefen Flygvapnets signalskola?

Axial
Medlem

Re: Förkortningen CFSS?!! (försvarsmyndighet eller -förening

Inlägg av Axial » 6 augusti 2010, 16:48

Centrum för Strategiska Studier?
http://cfss.se/cfss2.htm

Jag har ingen aning om ifall de fanns på slutet av 60-talet men namnet låter ju lovande.

Skriv svar