Piggpiller i Försvarsmakten?
Piggpiller i Försvarsmakten?
I Andra Världskrigs-forumet här har man tidigare diskuterat användningen av amfetaminliknande preparat i de tyska och amerikanska krigsmakterna. Jag har anekdotiskt hört talas om att det fanns lager av "uppiggande" medel i Sverige under efterkrigstiden, för användning inom försvaret i händelse av krig.
Någon som vet mer om hur det förhöll sig?
Någon som vet mer om hur det förhöll sig?
Re: Piggpiller i Försvarsmakten?
Vet? Med risk för att föra vidare en skröna, så skall ha förekommit i livflottar.
- Sten Johnson
- Medlem
- Kontakt:
Hörde talas om att man delade ut röda piller till vissa bilförare under en manöver. Det var i början på 60-talet. Det var ett försök och de skulle stå under läkarkontroll. Jag har bara hört det som ett rykte och kan inte bekräfta det. Men man var ganska naiv på den tiden när det gällde droger. Det fanns exv. en morfinspruta i Strv 81 förbandslåda. Den blev senare borttagen.
Hälsn Sten
Hälsn Sten
Hoppas det inte är för mycket OT. men i länken ser vi ett försök för att analysera effekterna av LSD på brittiska soldater.
http://www.youtube.com/watch?v=jea3-FE2X-s
Vad gäller "piggpiller" så är väl effekten att man kan få soldater att genomföra fysisk aktivitet längre men när pillret slutar verka så måste man vila längre tid. Försök i Tyskland med amfettamin visade att man kunde få ut längre dagsmarcher, men över en period av flera dagar nedgår medelhastigheten. Jag har aldrig sett eller hört talas om nåt som liknar piggpiller i svenska försvaret.
http://www.youtube.com/watch?v=jea3-FE2X-s
Vad gäller "piggpiller" så är väl effekten att man kan få soldater att genomföra fysisk aktivitet längre men när pillret slutar verka så måste man vila längre tid. Försök i Tyskland med amfettamin visade att man kunde få ut längre dagsmarcher, men över en period av flera dagar nedgår medelhastigheten. Jag har aldrig sett eller hört talas om nåt som liknar piggpiller i svenska försvaret.
Det är nog att man blandat samman "uppåttjack" med morfinsprutor, som förr fanns i livflottar.Göstring skrev:Vet? Med risk för att föra vidare en skröna, så skall ha förekommit i livflottar.
Benzedrin - var nog inte så ovanligt.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Benzedrine
http://en.wikipedia.org/wiki/Benzedrine
Varjag.....Benzedrine Tablets (Item # 1098500):
For relief of extreme mental fatigue take one tablet. This dose may be repeated at intervals of every 6 hours, if needed. A total of only three such doses should be taken in 1 week except under operations of extreme length, when up to six such doses may be used. For the relief of physical fatigue, take two tablets. This dose may be repeated at intervals of every 6 hours, if needed. Never take a total of more than three such doses within a period of 1 week.
WW2 US Medical Research Centre :: Use of Contents of First-Aid Kits & Packets
So apparently it was issued in US field medic first aid kits.
Det ville overraske meg om man ikke planla for bruk av ytelsesfremmende midler også i Sverige - gitt den natur soldattjenesten kan ha i reelle oppdrag. Da jeg tjenestegjorde var det amfetaminpreparat som standard i visse sanitetsvesker (på bataljonsnivå i min våpengren), med egen instruks for bruk - kun krigstid og på ordre og under kontroll av eget utdannet sanitetspersonell. Dette var i stående avdelinger i nord mot russergrensen hvor man var krigsoppsatt både til hverdag og fest, men mitt inntrykk var at dette er standard i mange nasjoner. I dag vet jeg ikke om det fortsatt er praksis, men jeg vil tro at det finnes oppdrag hvor slike preparater kan heve stridsevnen.
Morfin er jo noe helt annet med motsatt effekt, og essensielt som en del av sanitetsutstyr, men det sier seg selv at man ikke går rundt med dette i fredstid.
Morfin er jo noe helt annet med motsatt effekt, og essensielt som en del av sanitetsutstyr, men det sier seg selv at man ikke går rundt med dette i fredstid.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag vill minnas att "piggpiller" ingick i något som hette stridsförpackning 2. Utdelades inte i fredstid.
Jag var plutonsjukvårdare i lumpen 1988-89, och gick i befattning kompanisjukvårdare under vår slutövning. Morfin och motsvarande smärtstillande fanns det gott om (inte i verkligheten, men som vi skulle få vid "läge"). Hörde aldrig talas om "piggpiller" i nån form, varken officiellt, inofficiellt eller i ryktesform. Anektodisk bevisföring, jag vet, det kan naturligtvis inte alls uteslutas att det förekommit.
Farsan berättade om amfetamin som tog bort sömnbehovet på det märkligaste vis. Han var sjukvårdare så han borde inte ha tagit miste. Och det var under kriget.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
På 1960-talet fanns läkemedelssatserna utförligt redovisade i SoldISjv. Där stod även vilka restriktioner som gällde. Minns jag rätt bestod Stridsförpackning 1 av förbandsartiklar och Stridsförpackning 2 av receptbelagda mediciner inkl tabletter mot stark utmattning.
Nils Alwall, bland andra, ledde en utmattningsövning på I6 1941 där man prövade att ge soldaterna amfetamin. 
Nordisk psykologi, vol. 11-12
Gösta Wikell skrev:Utmattning
Rekryt– och soldatutbildningen på I 6 blev en hård skola i krigets skugga. Vi blev välutbildade och härdade och förenades av ett mycket gott kamratskap. I militärtjänst fick vi uppleva en av de kallaste snövintrarna på 40–talet och fick riktig vinterutbildning med skidor. Flera gånger sattes vi militärer också in för att hjälpa fram insnöade tåg och öppna snöfyllda landsvägar för trafiken.
Vår årsklass fick hösten 1941 vara med om den senare omskrivna utmattningsövningen på I 6 då man under vetenskapliga former prövade vår fysiska och psykiska uthållighet, dels med och dels utan stimulerande piller.
Vi fick hålla igång i fyra dagar och tre nätter praktiskt taget utan sömn och med lite mat. Varje natt marscherade vi tre mil med full packning och på dagarna hade vi fältmässiga övningar. Det blev allt hårdare efter varje dygn.
Provet startade en måndag då vi fick genomföra vissa militära övningsgrenar såsom att skjuta och springa samt utföra skriftliga prov i regementets matsal. Dessa prov upprepades när vi kommit tillbaka på fjärde dagen. Tröttheten och bristen på sömn medförde att en del av oss nattetid upplevde hallucinationer i form av syner. Plötsligt tyckte man sig se ett upplyst slott eller liknande vid sidan om vägen långt fram, men vid framkomsten var det bara mörka skogen. Benen gick som av sig själv och vid rasterna sjönk man bara ner där man befann sig. Efter tio minuter blev det handgriplig väckning, och så fortsatt marsch!
När vi tredje natten marscherade mot kasernen möttes vi av regementets musikkår och det blev en extra uppryckning i leden av trötta krigare. En del av oss fick stimulerande tabletter under övningen, andra fick blindtabletter och en del fick inga alls. Verkningarna var olika, men faktiskt blev även de som fick falska tabletter piggare. Båda kategorierna sprang bättre och blev på bättre humör. Men det fanns även de som somnade direkt vid skriftproven i matsalen.
Efteråt har det visat sig att det var knark, amfetamin i form av preparaten bensedrin och pervitin, som ingick i tabletterna. Dessa medel var emellertid på 40–talet inte klassade som knark. Försöket var lyckat för militärledningen de värnpliktiga höll ut längre genom denna drogning. Efter provet ingick drogen i försvarets läkemedelsförråd.
En av dem som stod bakom denna stora undersökning var dåvarande bataljonsläkaren, sedermera professorn, Nils Alwall, Lund, känd som uppfinnare av den konstgjorda njuren.
Nordisk psykologi, vol. 11-12
Intressant, tack för alla svar!
Utprovades alltså på 40-talet, fanns i krigsorganisationen på 60-talet men kanske inte längre på 80-talet.
Utprovades alltså på 40-talet, fanns i krigsorganisationen på 60-talet men kanske inte längre på 80-talet.
Under mina dryga 25 år i firman aldrig hört talas om det.janm67 skrev:....men kanske inte längre på 80-talet.
Förmodligen var det inte politiskt korrekt att använda det från mitten av 70-talet och framåt.