Röda stjärnan

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Stefan
Medlem

Re:

Inlägg av Stefan » 8 maj 2011, 11:49

Robert Sköld skrev:. På Kinas flagga står de för de olika samhällsklasserna, Bönder, småborgare (så stod det i min kartbok :)), arbetarna och slutligen var det nog partiet.
Jag har för mig att det är soldater i Folkets Röda Armé.
Stjärna nr 3 är den patriotiske kapitalisten eller småborgaren ja. Sympatiskt, tycker jag! Det är alltså inte klass mot klass, utan snarare inställning mot inställning.

Någon i tråden trodde det var ett utslag av Folkfront-tänkande. Ja, det tror jag också.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Re:

Inlägg av lampros » 8 maj 2011, 11:59

Stefan skrev:
Robert Sköld skrev:. På Kinas flagga står de för de olika samhällsklasserna, Bönder, småborgare (så stod det i min kartbok :)), arbetarna och slutligen var det nog partiet.
Jag har för mig att det är soldater i Folkets Röda Armé.
Stjärna nr 3 är den patriotiske kapitalisten eller småborgaren ja. Sympatiskt, tycker jag! Det är alltså inte klass mot klass, utan snarare inställning mot inställning.
Kinas flagga har en stor gul stjärna plus fyra små.

Vad dessa betyder har diskuterats väldeliga. En tidig tolkning jag hört var att de fyra stod för: arbetare, bönder, intellektuella samt DÅLIGA ELEMENT (kriminella etc). Sedan togs kriminellbiten bort, kanske blev det då bruk att tolka stjärna nr 4 som soldater i röda armén. I så fall är den stora stjärnan partiet eller...?

Det finns mycket att nörda kring här.

Skriv svar