The King's Speech

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
efa
Ny medlem
Kontakt:

The King's Speech

Inlägg av efa » 14 juni 2011, 21:02

Såg The King's Speech igår och kan inte annat än hålla med alla positiva betyg och recensioner. Det är en riktigt bra film! En stark historia om att övervinna sina rädslor, målmedvetenhet och stark vilja.

Men hur korrekt är beskrivningen av hur hertigen av York blev kung av England?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Re: The King's Speech

Inlägg av Fredrik Andersson » 15 juni 2011, 03:16

The King's Speech, det är väl den där filmen med Colin Firth som han fick en Oscar för? Ja förlåt en dum fråga men det enda jag känner till om filmen är just titeln och skådespelaren. Jag tolkar ditt inlägg som att filmen är värd en titt?

Användarvisningsbild
efa
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av efa » 15 juni 2011, 03:34

Absolut! Det är grymt bra skådespelarprestationer och hela filmen är bra uppbyggd.

Däremot undrar jag hur väl berättelsen stämmer överens med hur det faktiskt gick till?

currahee
Medlem

Inlägg av currahee » 15 juni 2011, 10:33

Här finns originaltalet från 1939

http://www.youtube.com/watch?v=opkMyKGx7TQ

/ currahee

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 15 juni 2011, 18:03

efa skrev:Absolut! Det är grymt bra skådespelarprestationer och hela filmen är bra uppbyggd.

Däremot undrar jag hur väl berättelsen stämmer överens med hur det faktiskt gick till?
Håller med om att det är en bra film, men ställer mig också lite frågande till om det faktiskt gick till så här. Dessutom tycker jag att nyare filmer ofta missar den "stelhet" som fanns vid den här tiden. Om man jämför med hur det vara i Sverige vid denna tid, så duade inte ens barn sina föräldrar. Även om logopeden och kronprinsen kanske hade en efter dåtida mått informell relation, så tror jag inte riktigt på filmens beskrivning.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 15 juni 2011, 19:57

a81 skrev:
efa skrev:Absolut! Det är grymt bra skådespelarprestationer och hela filmen är bra uppbyggd.

Håller med om att det är en bra film, men ställer mig också lite frågande till om det faktiskt gick till så här. Dessutom tycker jag att nyare filmer ofta missar den "stelhet" som fanns vid den här tiden. Om man jämför med hur det vara i Sverige vid denna tid, så duade inte ens barn sina föräldrar. Även om logopeden och kronprinsen kanske hade en efter dåtida mått informell relation, så tror jag inte riktigt på filmens beskrivning.
Wikipedia har (givetvis) ett ganska långt stycke om filmens historiska korrekthet. Bland annat tar man upp just logopeden och kronprinsens relation - och om den verkligen var så informell som den framställs:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_King%2 ... l_accuracy

Skriv svar