Nordligaste krigsförtöjning

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Nordligaste krigsförtöjning

Inlägg av MD650 » 10 september 2011, 22:15

Började fundera var sådana kan ha funnits?
:)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Nordligaste krigsförtöjning

Inlägg av CvD » 10 september 2011, 22:20

Vi har ju Gustavsviks örlogsdepå norr om Härnösand. Skulle kunna tänka mig förtöjningsplatser runt depån.
Har inte hört om någon annan plats i norr, men jag var å andra sidan skogsmatros.

/CvD

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 september 2011, 09:48

CvD skrev:Vi har ju Gustavsviks örlogsdepå norr om Härnösand. Skulle kunna tänka mig förtöjningsplatser runt depån.
Har inte hört om någon annan plats i norr, men jag var å andra sidan skogsmatros.

/CvD
Jo, det kan jag tänka mig kring KA 5.
Iofs så var det väl inte det tänkt att flotans båtar skulle kriga till det i norra Bottenviken.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 11 september 2011, 11:57

Gustavsviks depå är det som brukar kallas för Härnösands-Örnsköldsviks basområde eller nåt liknande vill jag minnas?

Sedan fanns det väl förråd både i Holmsund (Umeå) samt i Töre men kan ha varit bränsle och minlager

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 september 2011, 12:03

Urban skrev:Gustavsviks depå är det som brukar kallas för Härnösands-Örnsköldsviks basområde eller nåt liknande vill jag minnas?

Sedan fanns det väl förråd både i Holmsund (Umeå) samt i Töre men kan ha varit bränsle och minlager
Ok.
Men det i Holmsund resp. Töre torde väl ha vartit avsett för KA och inte flottans båtar?!?

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 11 september 2011, 12:14

Jag vill minnas att Milo ÖN hade två divisioner hjälpvedettbåtar om vardera fyra fartyg. En i Luleå och en i Umeå. Leddes av BoLU (Bevakningsområde Luleå) som i fredstid bestod av en kommendörkapten, en kapten och en värnpliktig bilförare tillika skrivbiträde.

Fartygen var bogserbåtar, som bestyckades med en 40 mm lvakan M/36. När jag gjorde KFÖ 1965 var även en bestyckad isbrytare ingående i BoLU.

Användarvisningsbild
ERO
Medlem

Inlägg av ERO » 11 september 2011, 12:43

Området innanför Ångermanälvens mynning var redan under första världskriget tänkt som en replipunkt för Flottans förband. De första Kustartilleriförbanden runt älvmynningen byggdes för det ändamålet med ett batteri på Åbordsön precis söder om Höga Kustenbron.
Torrdockan i Gustafsviks varv byggdes för att kunna ta emot jagare. Från Gustasviks varv och söderut mot mynningen och in i Norafjärden fanns ett stort antal krigsförtöjningsplatser, förråd för torpeder, minor och bunker.
Någon kilometer från Torbjörn Fälldins hem var de lätta helikoptrarna baserade under Amfionn-77? De tunga Vertolhelikoptrarna stod några kilometer närmare Ramvik. Ett MASS (Marint Strissjukvårdskompani.....?) Var grupperat vid Nyadal och senare på 80-90 talet vid Nordviks Lantbruksskola inne i Norafjärden.
Idag är alla spår nästan borta utom varvet och en Kfp i Betong någon kilometer söder om Höga Kustenbron, troligen för en jagare med tanke på storlek
ESU

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 september 2011, 12:45

Replipunkt?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 11 september 2011, 12:46

Det fanns något som kallades Marinkajen i Holmsunds hamn. Det var ett litet inhägnat område med ett litet förråd samt bränsletankar för både KA och flottans fartyg. Av uppenbara skäl var det mest använt av fartyg från KA5 samt hemvärnet.
Vet dock inte om jag skulle vilja kalla det krigsförtöjningsplats.
Tror inte att Holmögadd användes som krigsförtöjningsplats. Ön är väldigt platt och kajen är inte den största dessutom är det rätt grunt runt ön (om jag minns rätt).

Gällande BoLu, har jag för meig att det lades ner i början av 80-talet.

/CvD

Användarvisningsbild
ERO
Medlem

Inlägg av ERO » 11 september 2011, 12:51

MD650 skrev:Replipunkt?
Tänkte att jag skulle ta med det gamla ordet som jag minns att jag läste i någon skrift om KA 5: historia.
Replipunkt är ett ord för skyddad plats (utanför stridsområdet) till vilken en stridande militär enhet (flottenhet, motsvarande) vid behov kan retirera för att där söka skydd och understöd.(Från Wikipedia)
ESU

Användarvisningsbild
ERO
Medlem

Inlägg av ERO » 11 september 2011, 12:58

CvD skrev:Det fanns något som kallades Marinkajen i Holmsunds hamn. Det var ett litet inhägnat område med ett litet förråd samt bränsletankar för både KA och flottans fartyg. Av uppenbara skäl var det mest använt av fartyg från KA5 samt hemvärnet.
Vet dock inte om jag skulle vilja kalla det krigsförtöjningsplats.
Tror inte att Holmögadd användes som krigsförtöjningsplats. Ön är väldigt platt och kajen är inte den största dessutom är det rätt grunt runt ön (om jag minns rätt).

Gällande BoLu, har jag för meig att det lades ner i början av 80-talet.

/CvD
Marinkajen var en del av Spärrbataljon Holmsund och dess trossbatteri. Holmögadd var ingen krigsförtöjningsplats.
Det finns en plats att gå in med ett något större fartyg typ Vägverksfärja och det är efter "noter" på Nordgadden där Batteribryggan finns. Möjligen i bra väder på Sörgadden vid Fyren. I övrigt är Holmögadd väl försvarad av grund och grynnor
ESU

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 september 2011, 13:01

ERO skrev:
MD650 skrev:Replipunkt?
Tänkte att jag skulle ta med det gamla ordet som jag minns att jag läste i någon skrift om KA 5: historia.
Replipunkt är ett ord för skyddad plats (utanför stridsområdet) till vilken en stridande militär enhet (flottenhet, motsvarande) vid behov kan retirera för att där söka skydd och understöd.(Från Wikipedia)
Ok, tack!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 september 2011, 13:02

Jag tänkte mig en krigsförtöjningsplats som en plats som var förberedd ute "i skogen". Alltså inte vid ordinarie kaj.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 11 september 2011, 13:04

ERO skrev: Marinkajen var en del av Spärrbataljon Holmsund och dess trossbatteri. Holmögadd var ingen krigsförtöjningsplats.
Det finns en plats att gå in med ett något större fartyg typ Vägverksfärja och det är efter "noter" på Nordgadden där Batteribryggan finns. Möjligen i bra väder på Sörgadden vid Fyren. I övrigt är Holmögadd väl försvarad av grund och grynnor
HMS Ring med andra ord

/CvD

Användarvisningsbild
ERO
Medlem

Inlägg av ERO » 11 september 2011, 13:15

MD650 skrev:Jag tänkte mig en krigsförtöjningsplats som en plats som var förberedd ute "i skogen". Alltså inte vid ordinarie kaj.
Hemsöbasens krigsförtöjningsplatser jag menade i mitt inlägg var förberedda platser i "skogen" runt Ångermanälvens mynning. De kunde vara betongfundament för större fartyg eller gummiklädda stålkonstruktioner för mindre båtar. Gick man upp en bit i skogen kunde det finnas en PKS för koppla in telefon. Givetvis stöddes verksamheten på infrastrukturen i området.
Fanns det ett Varv så var det kontrakterat. En skola kunde bli ett sjukhus osv, så som det planerat i minsta detalj i det gamla totalförsvaret.
ESU

Skriv svar