Quiz: Efterkrigstiden
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Ja, rätt svar MD650, en T-34 tror jag också att det är.MD650 skrev:T 34?
Någon som vill gissa på vilket land den står?
- det, kunde nog alla - men....frånvaron av svar beror på -Jag vägrar att tro att ingen här kan identifiera fordonet i bilden
Det finns väl omkring 100 T-34:or på monumentplintar världen över - så DET var svårare.....gissa på vilket land den står?
Svaret är Polen.
Jag tycker MD650 får ta över eftersom han var den ende som kunde modellen.
Trodde det var en slamkrypare då jag uppfattade den för lättNimrod-S skrev:Svaret är Polen.
Har dåligt att komma på en bra fråga så någon hugad kan köra en.
Eftersom det är helg och allt så tar jag frågan - Vilken europeisk stad är det jag söker? Svårt? Ja jag vetMD650 skrev:Har dåligt att komma på en bra fråga så någon hugad kan köra en.
Berlin
Nej tyvärr är båda gissningar goda men inte den stad jag avser. Dags att slänga in en kort till i leken, detta fina fyrtal borde kompletteras med ett femte kort, varför inte en knekt?
Förresten kanske det inte är ett äkta fyrtal utan kanske bara en triss om man ska vara noga, eller det blir då kanske en kåk med två knektar 
Portugal.
Det svar jag tänkte mig var Estoril, den lilla staden med turism och tidigare fiske som huvudnäringar och som ligger lite väster om Lissabon. Nu kanske min fråga innehåller en del svagheter men så här tänkte jag; Efter kriget så flyttade den italienske kungen Umberto II hit efter att Italien blivit republik, sedan länge bodde redan här den spanske kungen Juan Carlos I och den rumänske kungen Carol II. Nu återstår bara det svaga kortet Miklos Horthy som också flyttade hit efter kriget, nu var han inte formellt kung men är man statsöverhuvud i 24 år i en monarki så är det rätt nära.
Om de bodde på samma gata vet jag däremot inte, om så är fallet kanske det var på Kungsgatan?
Ledtråden med Mannerheim var för att han bodde på hotel Palace i Estoril efter ankomsten till Portugal, han flyttade senare till Algarvekusten men återkom till Estoril innan hemresan. Nåväl - Kungatätt var det under alla omständigheter, fattades bara att Elvis flyttat dit också.
Frågan är fri!
Ledtråden med Mannerheim var för att han bodde på hotel Palace i Estoril efter ankomsten till Portugal, han flyttade senare till Algarvekusten men återkom till Estoril innan hemresan. Nåväl - Kungatätt var det under alla omständigheter, fattades bara att Elvis flyttat dit också.
Frågan är fri!
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En man som stred i båda världskrigen och som spelade viktiga roller därefter.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nej, men i likhet med Jozip Broz-Tito började han i Österrike-Ungerns armé. På fotot överste --- men avancerade och kom ur VK 2 som general. Petad av Stalin men tagen till nåder av Chrusjtjev.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Då låter vi honom åldras lite men ändå uppleva en vår i en av Europas vackraste huvudstäder: