Parad i Moskva 7 november 2011
Parad i Moskva 7 november 2011
Detta värt att titta.
Hände 7 november 2011 i Moskva. En rysk hyllning till en parad som var för 70 år sedan
Framförallt efter ca 12 minuter in och ca 48 minuter in i programmet.
Observera också den totala frånvaron av NKVD officerare i den historiska uppvisningen. Skulle det vara historiskt korrekt så borde det ha varit minst en eller två med.
http://www.youtube.com/watch?v=fAt9UuR3HaA
/ currahee
Hände 7 november 2011 i Moskva. En rysk hyllning till en parad som var för 70 år sedan
Framförallt efter ca 12 minuter in och ca 48 minuter in i programmet.
Observera också den totala frånvaron av NKVD officerare i den historiska uppvisningen. Skulle det vara historiskt korrekt så borde det ha varit minst en eller två med.
http://www.youtube.com/watch?v=fAt9UuR3HaA
/ currahee
Re: Parad i Moskva 7 november 2011
Tack för länken! Intressant med historia som teater. Vad man väljer att visa och hur man visar det. Och Röda Torget har ju verkligen varit flitigt nyttjad som teaterscen. Samma person som lagt upp den där länken på Youtube har lagt ut flera fascinerande klipp från diverse parader på Röda Torget genom åren. 7 november-paraderna på 1980-talet känns på ett sätt väldigt avlägsna fast de inte är så långt borta i tid. Och samtidigt finns det liksom en släktskap mellan föreställningarna på Sovjettiden och den i år, de kunde vara gjorda av samma regissör. Det är bara regimen i Kreml som har bytt skepnad.
- Johan Ekstrand
- Medlem
Kan någon tänka sig något liknande utanför Reichtagsgebäude i Berlin?
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag anser att paraden är en hyllning till kampen mot Tyskland, inte en hyllning till den sovjetiska regimen.
/Martin
/Martin
- Johan Ekstrand
- Medlem
Absolut, Martin. Jag har likväl svårt att se den tyska staten organisera något liknande, just eftersom kopplingen mellan Wehrmacht 1939-45 och skövling, mord på civila och förintelse i största allmänhet är så tydlig, eller i det allmänna medvetandet väldigt tydligt. Det tror jag gäller även om man skulle spela upp ett scenario där tyska soldater försvarar sig mot en fiende som gör just det ovan nämnda. Att välja ut onda eller goda i ett krig med 50 miljoner dödsoffer tänker jag inte göra, min poäng är snarare hur vi uppmärksammar det och hur man i största allmänhet ser på ont och gott.
/Johan
EDIT: lite småändringar
/Johan
EDIT: lite småändringar
Undrar om man skulle kunna organisera något sådant i Sverige? Vi är väl ganska ovana vid militärmarscher och hyllningar till soldater här. Personligen tycker jag inte att det skulle vara helt fel att hylla min morfar, farfar och alla de andra som höll landet utanför krig på 1940-talet.Johan Ekstrand skrev:Absolut, Martin. Jag har likväl svårt att se den tyska staten organisera något liknande ...
Som svenskar gör vi nog gärna storpolitiska kopplingar till evenemang som det i Moskva. Många ryssar ser det säkert mer personligt. Någon av soldaterna som paraderade på Röda torget kan ha varit min ryska frus mormorsfar, eller mina barns mormorsmorfar. Om man tänker så blir det mindre obehagligt och mer förståeligt.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Precis kopplingen mellan Tysklands hemskheter är tydligare än det som skedde i Sovjetunionen och som de sovjetiska folket försvarade. Jag har större förståelse för om Ryssland väljer att positivt uppmärksamma sina krigsinsatser under andra världskriget än om Tyskland skulle göra samma sak.
/Martin
/Martin
- Johan Ekstrand
- Medlem
Att organisera en parad med tydlig hyllning till beredskapen, med dåtida uniformer etc skulle nog inte bli några som helst problem, utom möjligen minimalt gnäll om huruvida det nu var igen med transiteringen av tyskar i synnerhet och nazivänligheten i allämnhet.Tomas C skrev:Undrar om man skulle kunna organisera något sådant i Sverige? Vi är väl ganska ovana vid militärmarscher och hyllningar till soldater här. Personligen tycker jag inte att det skulle vara helt fel att hylla min morfar, farfar och alla de andra som höll landet utanför krig på 1940-talet.Johan Ekstrand skrev:Absolut, Martin. Jag har likväl svårt att se den tyska staten organisera något liknande ...
Som svenskar gör vi nog gärna storpolitiska kopplingar till evenemang som det i Moskva. Många ryssar ser det säkert mer personligt. Någon av soldaterna som paraderade på Röda torget kan ha varit min ryska frus mormorsfar, eller mina barns mormorsmorfar. Om man tänker så blir det mindre obehagligt och mer förståeligt.
/Johan