Så fick nazisterna sitt judehat, intressant artikel

Tillägnad vår saknade medlem varjag
hajaren
Ny medlem

Så fick nazisterna sitt judehat, intressant artikel

Inlägg av hajaren » 29 februari 2012, 19:04

Christer Bergström är en expert inom området WW2. Här har han skrivit en artikel jag finner väldigt intressant om hur Hitler och nazisterna fick sitt judehat. För de insatta kanske detta inte är någon nyhet, men tror ändå att många kommer finna det intressant:

http://www.krigsmyter.nu/km10hitlerjudar.pdf

Artur Szulc
Medlem

Re: Så fick nazisterna sitt judehat, intressant artikel

Inlägg av Artur Szulc » 29 februari 2012, 21:55

Ja, intressant.

Framför allt kontentan att Hitler utvecklade en sådan fanatisk och hatisk antisemitism på bara några månader. Från februari 1919 (deltagande vid en begravning av en judisk man) och september 1919 när han skrev sin första antisemitiska text.

Dessutom var Rosenberg ingen "rysk emigrant" utan född av balttyska föräldrar i Reval (Tallinn), Estland.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

http://www.arturszulc.se

Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz

hajaren
Ny medlem

Inlägg av hajaren » 2 mars 2012, 07:55

Artur Szulc skrev:Ja, intressant.

Framför allt kontentan att Hitler utvecklade en sådan fanatisk och hatisk antisemitism på bara några månader. Från februari 1919 (deltagande vid en begravning av en judisk man) och september 1919 när han skrev sin första antisemitiska text.

Dessutom var Rosenberg ingen "rysk emigrant" utan född av balttyska föräldrar i Reval (Tallinn), Estland.
Du har nog rätt i det där med Rosenbergs födelseland, med kan författaren då inte ha syftat på att Estland då var en del av Ryssland? Han är ändå en "expert" på sitt område och har enligt vad jag hittar på google skrivit ett 20-tal böcker.
Angående Hitlers vändning så behöver inte den ha varit så fanatisk i början, hur extrem han var framgår inte direkt.Men du vet väl dock antagligen mer än mig, jag hittade endast en intressant artikel under tiden jag skulle göra ett skolarbete som jag ville dela med mig :)

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 2 mars 2012, 15:35

Du har nog rätt i det där med Rosenbergs födelseland, med kan författaren då inte ha syftat på att Estland då var en del av Ryssland? Han är ändå en "expert" på sitt område och har enligt vad jag hittar på google skrivit ett 20-tal böcker.
Just av den anledningen att Bergström är expert så borde han uttrycka sig precist, såvida han inte har ett specifikt syfte med att kalla balttysken Rosenberg för "rysk emigrant".

Inom det ryska imperiet fanns många folkgrupper och att kalla dem alla för ryssar går ju inte.

Polens landsfader, Jozef Pilsudski, föddes 1867 i Vilniusregionen, som då alltså tillhörde Tsarryssland. Inte var väl han ryss eller litauer. Nix, han var polack.

Rosenberg var inte ryss heller.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 2 mars 2012, 16:52

Jozef Pilsudski brukade enligt trovärdig uppgift själv påpeka att han var från Litauen. Hans hjärta uppgivs begravt i moderns grav, Vilnius, Litauen och resten av kroppen i Krakow.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 2 mars 2012, 17:59

Artur Szulc skrev:Inom det ryska imperiet fanns många folkgrupper och att kalla dem alla för ryssar går ju inte.
Varför inte? När det är nationaliteten som avses.

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 2 mars 2012, 18:11

Hexmaster skrev:
Artur Szulc skrev:Inom det ryska imperiet fanns många folkgrupper och att kalla dem alla för ryssar går ju inte.
Varför inte? När det är nationaliteten som avses.
Glöm inte att medborgarskap och nationalitet är två olika saker. Nationalitet är etnisk definition.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 2 mars 2012, 18:38

Artur Szulc skrev:Ja, intressant.

I artikeln står ju

"Alfred Ronsenberg - Född tysk i Ryssland." som bildtext

"...organisation för balt-tyska medborgare i det Ryska imperiet....En av dessa medlemmar....Alfred Rosenberg"

Som avslutning sen:

"Rosenberg, den ryske emigranten...."

Det framgår väl ganska tydligt vad han var för en filur, eller ?

Kunde inte hållamig, måste bry mig :|

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 2 mars 2012, 18:57

Antisemitismen låg nog latent i Tyskland under 1800-talet även om den aldrig fick lika tydliga uttryck som i t ex Frankrike. Faktum är att det var i Tyskland som begreppet "antisemit" myntades när Wilhelm Marr 1879 gav ut "Antisemitische Hefte".
Sedan följde historieprofessorn Heinrich von Treitschke med sin bok "Ein wort über unser Judentum", där antisemitismen fick sitt akademiska genombrott. Treitschke pekade på judarnas påstådda lögner och bedrägerier och hur de planerade att överta börserna och tidningarna. Han myntade också uttrycket "Judarna är vår olycka!".
Anledningen till 1800-talets tyska antisemitism påstås vara det växande nationalmedvetandet parat med ekonomisk oro, bl a börskraschen 1873 som ledde till en depressionsperiod.

Grunden fanns alltså för Hitler och hans antisemitism och det kan väl knappast anses vågat att påstå att judarna var en perfekt syndabock för Tysklands nederlag i första världskriget. Den syndabocken tog Hitler väl vara på eftersom den innebar att ingen skugga föll på Tyskland som nation. Det var ju inte det tyska folket som svek utan nederlaget berodde på judarnas finansiella manipulationer.
Förmodligen blev det en etablerad sanning under det turbulenta 20-talet.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 2 mars 2012, 20:07

Jozef Pilsudski brukade enligt trovärdig uppgift själv påpeka att han var från Litauen. Hans hjärta uppgivs begravt i moderns grav, Vilnius, Litauen och resten av kroppen i Krakow.
Visst, men att han betraktade sig som polack råder nog inte tvivel om.
Glöm inte att medborgarskap och nationalitet är två olika saker. Nationalitet är etnisk definition.
Precis.

Jag orkar inte ha den här diskussionen då jag redan haft den så många gånger med bekanta. Jag är inte SVENSK. Jag är född i Polen och har polska föräldrar. Däremot är jag SVENSK medborgare, alltså är jag en polack i Sverige.

Magnus L,
I artikeln står ju

"Alfred Ronsenberg - Född tysk i Ryssland." som bildtext

"...organisation för balt-tyska medborgare i det Ryska imperiet....En av dessa medlemmar....Alfred Rosenberg"

Som avslutning sen:

"Rosenberg, den ryske emigranten...."

Det framgår väl ganska tydligt vad han var för en filur, eller ?
Bra Magnus! Tack!
Så varför blanda uttryck så här?

Men ändå: My bad!
Lägger rök och retirerar...på just den här punkten...

Det är importen av den hatiska antisemitismen från öst som jag ställer mig tveksam till. Extrema åsikter utvecklas inte om det inte finns grogrund för det. Så jag är nog inne på Lasse Odrups linje.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc

Józef Mackiewicz

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 2 mars 2012, 21:05

Är inte den egentligt intressanta punkten här något helt annat än en emigrants nationalitet och härkomst? Jag ser som det intressanta i sammanhanget att Hitler verkar ha gått från en person utan något direkt ogillande mot Judar som grupp till uttalad antisemit på såpass kort tid, detta tyder i min mening på att influenserna till detta kom utifrån och inte var något som Hitler själv utvecklade.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 2 mars 2012, 21:30

Terje skrev:Är inte den egentligt intressanta punkten här något helt annat än en emigrants nationalitet och härkomst? Jag ser som det intressanta i sammanhanget att Hitler verkar ha gått från en person utan något direkt ogillande mot Judar som grupp till uttalad antisemit på såpass kort tid, detta tyder i min mening på att influenserna till detta kom utifrån och inte var något som Hitler själv utvecklade.
Visst kom influenserna utifrån, ingen påstår att Hitler uppfann de judar som ansågs ligga bakom Tysklands nederlag 1918 men eftersom vi vet att Hitler drabbades av en personlig kris vid kapitulationen 1918 så ligger det också nära till hands att han sökte efter syndabockar.
Och de fanns nära till hands.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 3 mars 2012, 06:48

Lasse Odrup skrev:Antisemitismen låg nog latent i Tyskland under 1800-talet även om den aldrig fick lika tydliga uttryck som i t ex Frankrike. Faktum är att det var i Tyskland som begreppet "antisemit" myntades när Wilhelm Marr 1879 gav ut "Antisemitische Hefte".
Sedan följde historieprofessorn Heinrich von Treitschke med sin bok "Ein wort über unser Judentum", där antisemitismen fick sitt akademiska genombrott. Treitschke pekade på judarnas påstådda lögner och bedrägerier och hur de planerade att överta börserna och tidningarna. Han myntade också uttrycket "Judarna är vår olycka!".
Anledningen till 1800-talets tyska antisemitism påstås vara det växande nationalmedvetandet parat med ekonomisk oro, bl a börskraschen 1873 som ledde till en depressionsperiod.
En liten rättelse. Ordet "antisemitism" myntades inte av Marr, däremot gav han spridning åt ordet. Det var den tyskjudiske filologen Moritz Steinschneider som första gången använde det i sin polemik med den franske orientalisten Ernest Rennan 1860, det vill säga 19 år före Marr använde det första gången i skrift 1879.

I övrigt håller jag i stort med dig Lasse :) Men rätt skall vara rätt...

Terje
Medlem

Inlägg av Terje » 5 mars 2012, 18:34

Om han inte visade några speciella tecken på antisemitism 1919 så är det nog inte direkt kopplat till kris efter kapitulationen, därmed inte sagt att denna inte bäddade för influenser senare.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 mars 2012, 23:27

Det var ju också den tid när den judiska överrepresentationen inom den revolutionära kommunismens ledning blev uppenbar. Hitlers avsky för kommunismen ledde lätt till att sätta likhetstecken mellan kommunister och judar.
En tro som han, trots uppenbara fakta - vägrade överge och höll fast vid till sin död.

Varjag

Skriv svar